شناسهٔ خبر: 22628440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

شهروند کارآمد با بیمه‌کارآمد

شهروندان هر کشوری از لحاظ سلامت باید ‌تحت پوشش بیمه مناسب قرار بگیرند‌، این ضرورتی است که ‌ درباره آن تردیدی وجود ندارد،اما در کشورمان نظام‌های بیمه‌ای اشکال‌های زیادی دارند. فرقی نمی کند بیمه ‌تجاری و یا سلامت باشد، چراکه برای آنها فقط سود مهم است ،‌‌ این درحالی است که در دنیا معمولا بیمه‌ها ‌ درآمدی‌ را که در قسمت‌های سود آور به دست می آورند‌ در بخش‌هایی که سودآور نیست، هزینه می کنند.

صاحب‌خبر -

باید تاکید کرد امنیت روانی افراد در حالتی ایجاد می شود که آنها بتوانند به شکل مستقل‌ زندگی کرده و زندگی آبرومندانه ای داشته باشد، البته باید شرایط به گونه ای فراهم شود که شهروندان برای تامین پوشش بیمه ای خود‌ بتواند از گزینه‌های مختلف بهره ببرند.

بنابراین اگر شهروندان را در شرایطی قرار دهیم که به دلیل بیماری و دغدغه‌های ناشی از آن ناچار باشند از یک پوشش بیمه ای استفاده کنند و قدرت اختیار نیز نداشته باشند شرایط‌برای آسیب دیدن آنها فراهم می شود. این درحالی است که اگر ‌ بخواهیم برای پوشش بیمه ای آنها وسع مالی شان را نیز بسنجیم یعنی با انواع روش‌ها در زندگی آنها تجسس کنیم، این مساله با اصول بهداشت روانی در تضاد است. لازم به یاد آوری است که مقام معظم رهبری نیز فرموده اند، آیا بیماران غیر از بیماری دغدغه دیگری ندارند، باید گفت شهروندان دغدغه‌های زیادی دراین خصوص دارند، چراکه پوشش بیمه‌ها از لحاظ شمولیت مشکل دارد برای نمونه چون بیمه‌های پایه جوابگوی نیاز افراد نیست، آنها سراغ بیمه‌های تکمیلی می روند، اما شرایط شان بهبود پیدا نمی کند‌، چون‌ با بیمه‌های تکمیلی نیز امنیت روانی کامل برای شهروندان ایجاد نمی شود. در کشورمان بیشتر به سلامت جسمانی افراد توجه‌ می شود، اما در دنیا اکنون بیشتر به سلامت روان شهروندان توجه می شود.چراکه ‌ از صددرصد سلامت فرد فقط 20درصد آن به سلامت جسمانی مرتبط است‌ و این مقدار نیز تحت تاثیر سلامت روان است. به همین دلیل در کشورمان باید شرایط استفاده از بیمه ای مناسب که خدمات روان‌شناسی و مشاوره را پوشش دهد، فراهم شود. اگر به این مهم پرداخته نشود افراد به بیماری‌های زیادی مبتلا شده و از کارآمدی آنها کاسته می شود، بنابراین باید جسم و روان افراد تحت پوشش بیمه مناسب قرار بگیرد‌، بیمه‌ای که واقعا پاسخگوی نیاز آنها باشد.

دکترعباسعلی الهیاری

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور

نظر شما