شناسهٔ خبر: 22628375 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارش جام‌جم از نقش پردیس‌سازی در جذب مخاطب سینما

ضرورت پردیس‌سازی در شهرستان‌ها

اگر سالن‌های سینمایی در دهه‌های 60 و 70 پاسخ خیل مشتاقان فیلم‌های سینمایی را می‌داد، اما فرسوده شدن تجهیزات این سالن‏ها، تغییر در جغرافیای اجتماعی شهرها و آشنایی مردم با شیوه‌های نوین تماشای فیلم، رفته رفته تاثیر منفی خود را بر فروش فیلم و میزان استقبال تماشاگران گذاشت و دیگر کشاندن تماشاگران به سالن‌های قدیمی و ترغیب آنان برای هزینه کردن، امری سخت و دشوار شده بود.

صاحب‌خبر -

وقوع آتش‌سوزی در سینمای شهر فرنگ سابق، هر چند در حافظه تاریخی علاقه‌مندان به سینما اتفاقی ناخوشایند بود، اما ویران شدن این سینما و مخروبه شدن فضای این سینمای خاطره‌انگیز، پس از گذشت سال‌ها، تغییر در شیوه سالن‌سازی برای سینماهای تهران را کلید زد!

ساخت پردیس سینمای آزادی با توافق شهرداری تهران و حوزه هنری، با نصب تابلوی روزشمار دیجیتال، نوید احداث مجموعه‌ای از سالن‌های سینمایی را می‌داد که تماشاگر تهرانی تا پیش از آن، تماشای فیلم در چنین مجموعه‌ای را تجربه نکرده بود. کلنگ احداث سینمای آزادی و ساخت مجموعه‌ای از پردیس‌های سینمایی که توسط شهرداری تهران به زمین زده شد، آغازگر تغییرات عمده در آداب تماشای فیلم و همچنین رشد میزان فروش فیلم‌ها شد و حالا دیگر مجتمع‌های تجاری هم با رضایت، بخشی از فضای تجاری خود را به ساخت سالن‌های سینمایی اختصاص داده‌اند. نمونه‌هایش هم در همین پایتخت زیادند؛ از پردیس کوروش گرفته تا پردیس زندگی و تیراژه 2 و چارسو.

اهمیت احداث پردیس‌های سینمایی می‌تواند چرخه نامتوازن اکران فیلم‌ها را سامان ببخشد و در نهایت این سینمای ایران است که از این رهگذر سود خواهد برد. البته اگرچه ساخت پردیس‌ها توانسته به رونق سینما کمک کند، اما هستند هنوز افراد نوستالژی بازی که ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را در سالن‌های سینمایی ببینند. شاید استدلال آنها بیشتر این است که نخواهند در یک مرکز تجاری به تماشای یک اثر هنری بنشینند.

جام‌جم در همین ارتباط در گفت‌وگو با سینماداران تهران و شهرستان، ضرورت توسعه زیر ساخت‌های سینمایی کشور، نقش و جایگاه پردیس‌ها در جذب مخاطب و... را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.

70درصد فروش سینماها از پردیس‌هاست

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد پردیس‌ها در جذب مخاطبان سینمایی به جام‌جم گفت: مهندس مسچی (مدیرعامل موسسه سینما شهر) هر ساله گزارشی را بابت فروش فیلم‌ها در سینماهای کل کشور ارائه می‌کند و جالب است بدانید بیش از 70 درصد فروش سینماهای کل کشور متعلق به پردیس‌هاست. از این سند کافی تر که ثابت کند پردیس‌ها نقش بسزایی در جذب مخاطب به سالن‌های سینما دارند؟

او ادامه داد: وقتی مردم در پردیس‌ها فیلم موردنظرشان را با صدا، تصویر و امکانات خوب می‌بینند و با هر سلیقه‌ای فیلم دلخواهشان را در یکی از سالن‌ها می‌یابند، قطعا به آنجا مراجعه می‌کنند.

سعیدی‌پور با اشاره به جغرافیای پردیس آزادی به عنوان نخستین پردیس سینمایی در کشور توضیح داد: از نظر جغرافیایی پردیس آزادی در مرکز شهر قرار دارد و ساکنان شمال، جنوب، شرق و غرب با وسایل نقلیه عمومی و خصوصی راحت به این محل آمد و رفت می‌کنند.

مراکز استانی، بدون پردیس

ساسان اَبی‌زاده، مدیر و مالک سینما قدس اردبیل با تقدیر از حمایت مجید مسچی (مدیرعامل موسسه سینما شهر) در جهت بازسازی سالن‌های سینما در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور شد: با حمایت موسسه سینما شهر، سینماها در سراسر کشور بازسازی شد و ما در اردبیل هم طبقه پایین سینمایمان را بازسازی کردیم، اما برای بازسازی طبقه بالای سینما حمایتی از من نشد. نمی‌دانم چرا هیچ وقت در هیچ زمینه‌ای (‌فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و...) به شهرستان‌ها رسیدگی نمی‌شود! الان از شهرستان‌ها فقط مشهد پردیس سینمایی هویزه را دارد که آن هم گیشه رضایت‌بخشی دارد و قطعا اگر پردیس‌سازی در شهرستان‌های دیگر هم انجام شود
مثمر ثمر خواهد بود.

او افزود: قبلا در اردبیل شش هفت سینما موجود بود که در حال حاضر تنها دو سینما دایر است و باقی تعطیل شده. تولیدات سالانه سینمای ایران بالغ بر 70 ـ60 فیلم است و ما در اردبیل که مرکز استان هم هست تنها دو سالن سینما داریم. یعنی در واقع امکان این که فیلم‌ها را همزمان با تهران در اینجا به نمایش بگذاریم نداریم. اما اگر یک پردیس در اردبیل داشته باشیم همزمان با تهران می‌توانیم چند فیلم را در سالن‌هایمان به نمایش بگذاریم و همین باعث افزایش رضایت مخاطبان از سینماها می‌شود.

فیلم خارجی می‌خواهیم چه کار!

داریوش بابائیان، مدیر سینما لاله نجف‌آباد و سینما ساحل اندیشه کرج، سینمای ایران را نیازمند سالن‌های سینما دانست و در گفت‌وگو با جام‌جم خاطرنشان کرد: از وقتی پردیس زندگی تا اریکه ایرانیان و... ساخته شد، مردم نشان دادند مراکز شیک، لوکس و مجهز را برای فیلم دیدن ترجیح می‌دهند.

این تهیه‌کننده سینمای ایران تصریح کرد: تمام اهالی سینما می‌دانند تولید سالانه سینمای ایران زیاد است و ما همیشه با مشکل اکران روبه‌رو هستیم. اکران از این لحاظ که سالن سینما به اندازه کافی نداریم و همین باعث قربانی شدن تعداد زیادی از فیلم‌های ما در حوزه اکران می‌شود. با وجود پردیس‌های زیادی که در تهران ساخته شده یا در دست احداث است و پردیس‌های دیگری که در شهرهای بزرگ قرار است به بهره‌برداری برسد باز هم با عدم توازن در مرحله تولید و اکران مواجه هستیم. به این معنا که تولیداتمان بیشتر از سالن‌های اکرانمان است و بدیهی است در کشورمان حالا حالاها سالن سینما کم داریم. در چنین شرایطی اکران فیلم‌های خارجی در سالن‌های سینما اشتباه است. ما برای فیلم‌های خودمان هم سالن کم داریم، دیگر فیلم خارجی می‌خواهیم چه کار! این کار آن هم در شرایطی که سالن نداریم لطمه بزرگی است به بدنه سینما.

بابائیان که این روزها فیلم «حقه باز دم دراز» را بر پرده اکران دارد، توضیح داد: الان فیلم حقه باز دم دراز در اکران عمومی است و با این که فیلم خوبی هم در حوزه سینمای کودک و نوجوان است، اما تنها دو سالن برای اکران در اختیار دارد.

او یادآور شد: موسسه سینما شهر، کمک بسیاری به سینماسازی کرده که امیدوارم تداوم داشته باشد و شهرداری و تمام نهادهای ذی‌ربط هم کمک قابل توجهی به این جریان داشته باشند.

لیست پردیس‌های تهران و شهرستان‌ها (مشهد)

پردیس آزادی دارای 5 سالن و 1200 صندلی

پردیس زندگی دارای 5 سالن و 980 صندلی

پردیس کوروش دارای 12 سالن و 2800صندلی

پردیس تماشا دارای 3سالن و 650 صندلی

پردیس رازی دارای 2سالن و 280 صندلی

پردیس راگا دارای 3سالن و 650 صندلی

پردیس کیان دارای 3سالن و 800 صندلی

پردیس اریکه ایرانیان دارای 3 سالن و 450 صندلی

پردیس تیراژه دارای 2سالن و 320 صندلی

پردیس چارسو دارای 5سالن و 900صندلی

پردیس ملت دارای 5 سالن و1100 صندلی

پردیس سینما گالری سمرقند دارای دو سالن سینما با ظرفیت 270 نفر

پردیس شکوفه دارای 3 سالن با ظرفیت 770 نفر

پردیس سینمایی هویزه (مشهد) دارای 8 سالن نمایش و 2200 صندلی

ساناز قنبری

سینما

نظر شما