شناسهٔ خبر: 22628240 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

در مذاکرات مهم 4 ساعته اسد و پوتین در سوچی روسیه مطرح شد

آینده سوریه در دوران پساداعش

رسانه‌های روسی از دیدار چهار ساعته بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با ولادیمیر پوتین خبر دادند. این در حالی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب لبنان و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران پایان داعش را در عراق و سوریه اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

داعش از آغاز تا پایان

غرب آسیا سال‌هاست درگیر تنش و بحران‌های بسیار عمیق شده است. دو کشور عراق و سوریه در کانون این درگیری‌ها قرار دارند؛ درگیری‌هایی که یک پای ثابت آن گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش هستند. این گروه که از جولای 2014 ادعای خلافت جهانی کرده است و خود را حکومت اسلامی می‌نامد، بخش‌های بزرگی از شمال عراق را به تصرف خود درآورد. داعش همچنین پس از پیدایش در عراق نگاه خود را به سوریه، کشوری که از بهمن 1389 (ژانویه 2011 ) درگیر جنگ داخلی بود، معطوف کرد چرا که داعیه این گروه همان دولت اسلامی شام و عراق بود. با ورود داعش به مهلکه سوریه، جنگ در این کشور نیز عمیق‌تر و خطرناک‌تر شد. حال با گذشت شش سال از جنگ در سوریه و سه سال جنگ در عراق داعش اینگونه در برابر مقاومت زانو خم می‌کند و تمامی متحدان و حامیان خود را مایوس می‌کند.

اعلام پایان داعش از سوی 2 سردار مقاومت

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه در پیامی به محضر مقام معظم رهبری پایان سیطره شجره خبیثه داعش بر اراضی اسلامی در عراق و سوریه را اعلام کرد. وی در این نامه نوشت: حقیر به عنوان سرباز مکلف شده از جانب حضرتعالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال، آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ـ صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم. سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز همان روز (دوشنبه‌شب) در یک سخنرانی گفت: پیروزی بر داعش را باید جشن گرفت چرا که پیروزی بر داعش به معنی پیروزی ارزش‌های واقعی اسلام بر وحشیگری است. اکنون زمان آن است به این موضوع فکر کنیم که چه کسی داعش را ایجاد کرد و چه کسی این گروه را به جان مسلمانان انداخت.

دیدار پوتین و اسد

اعلام این پیروزی همزمان است با دیدار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و ولادیمیر پوتین، همتای روسی او در سوچی روسیه. دو طرفی که به همراه ایران مثلث مقاومت در برابر گروه تروریستی داعش را تشکیل می‌دادند. به گزارش روسیاالیوم، براساس اعلام کرملین، دو رئیس‌جمهور درباره نحوه روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه گفت‌وگو کردند.

طبق این گزارش، پوتین پیروزی‌های سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم را به اسد تبریک گفت. در این دیدار که روز دوشنبه صورت گرفته است، درباره کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی نیز بحث و تبادل نظر شده است.

دیدگاه روس‌ها درباره سوریه پسا بحران

یوری شویتکین، نایب رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه درباره این دیدار می‌گوید: دیدار روسای‌جمهور روسیه و سوریه با فرماندهان نیروهای مسلح ارتش روسیه، برای این بود تا به رهبر سوریه و هم به دیگر کشورها نشان داده شود که مسکو اجازه نخواهد داد فاجعه انسانی در سوریه رخ داده و دفاع قابل اطمینانی از خاک این کشور صورت می‌گیرد.

این مقام پارلمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» یادآور شد: «ولادیمیر پوتین، فرماندهان نیروهای مسلح روسیه را به حضور بشار اسد معرفی کرد و با این اقدام خود خواست به رئیس جمهور سوریه و همچنین دیگر کشورها نشان دهد که سوریه از سوی ارتش روسیه مورد حمایت کامل قرار داشته و بخوبی از خاک این کشور دفاع می‌شود. پوتین به بشار اسد اطمینان داده که روسیه اجازه نخواهد داد تا اوضاع در سوریه رو به وخامت گذاشته و فاجعه انسانی در این کشور رخ دهد.»

به گفته شویتکین، روسیه همچنین با سازماندهی برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در بندر سوچی، به جهانیان نشان داده که خط‌مشی صلح و آشتی بین همه طرفین مناقشه داخلی در سوریه را در پیش گرفته و برای رسیدن به این هدف همه تلاش خود را به‌کار بسته است.

«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه هم در تفسیر این دیدار می‌گوید: «امیدوارم آمریکا از این همکاری نتیجه بخش روسیه و سوریه نتیجه گیری مفیدی کرده و در آینده مشارکت موثرتری با دیگر کشورها در زمینه مبارزه با تروریسم داشته باشد و آنها را به «تروریست‌های خوب و بد» تقسیم نکند.»

«ویکتور اوزروف» سناتور شورای فدراسیون و رئیس سابق کمیته امور دفاع و امنیت هم در این باره می‌گوید: روسیه نشان داده که حاضر است ضامن عدم دخالت از خارج در امور داخلی سوریه شود و از تلاش‌های خود، از جمله در صحن شورای امنیت سازمان ملل دست برنخواهد داشت. اوزروف یادآور شد که با پایان مرحله فعال مبارزه با داعش در سوریه، باید تلاش‌های بین‌المللی برای تحقق عدم دخالت خارجی در امور داخلی این کشور، حتی افزایش پیدا کند. به گفته وی، در این زمینه در چارچوب مذاکرات آستانه و با همکاری ایران و ترکیه، موفقیت‌هایی به‌دست آمده و این مساله امکان دستیابی به این هدف را فراهم کرده است.

نظر شما