شناسهٔ خبر: 22627920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

منسون؛ جنایتکار شیطان‌پرست

صاحب‌خبر -

محمد سرابی/روزنامه‌نگار


زمانی که چارلز میلیس نادوکس (منسون) دستگیر شد، رسانه‌ها او را به ‌عنوان یک شیطان‌پرست معرفی کردند. اگر چه او هیچ‌گاه مستقیما به چنین چیزی اعتراف نکرده بود، اما در تصور عمومی تمام مشخصات لازم برای شیطان‌پرستی را داشت. منسون، رئیس یک فرقه مذهبی به نام خانواده منسون بود که اعضای آن افراد بیگناه را به شکل دردناکی می‌کشتند. آنها که بیشتر زن بودند، حداقل 7 نفر را در مدت کوتاهی کشتند که در بین آنها شارون تیت، بازیگر سینما که در هنگام قتل باردار بود، هم قرار داشت.
ظاهرا پس از کشف و دستگیری گروه در‌ سال 1969چارلز هم باید به اعدام محکوم می‌شد اما این حکم به حبس ابد تغییر کرد. اعضای گروه نیز با چنین مجازاتی روبه‌رو شدند و در سال‌های بعد با این‌که بار‌ها تقاضای عفو کردند، آزاد نشدند.
در 40‌ سال گذشته منسون و خانواده‌اش به معنای واقعی در زندان «پوسیدند». آنها در جریان دادرسی بسیار شاد و راضی به نظر می‌رسیدند و دست در دست هم خوش و خندان به دادگاه می‌رفتند. خانواده منسون بدون هیچ پشیمانی از جزییات قتل‌ها صحبت می‌کردند و ظاهرا به این‌که در رسانه‌ها مطرح شوند و عکس و مصاحبه‌هایشان در روزنامه و تلویزیون دیده شود، علاقه داشتند.
ظاهر چارلز منسون اصلا شبیه رئیس یک فرقه مذهبی نبود. پیشوایانی مانند «جیم جونز» و «دیوید کورش» ظاهر قابل قبول‌تری داشتند اما چارلز بیشتر شبیه یک معتاد کارتنخواب بود، اگر چه سعی می‌کرد، در عکس‌های مختلف خودش را به شکل خاصی نشان بدهد. او نظریه‌ای به نام «هلتر اسکلتر» داشت که براساس آن یک جنگ آخرالزمانی بین نژاد‌های مختلف رخ خواهد داد و در آن سیاهپوستان سفیدپوستان را می‌کشند؛ اما گروهی که به دور او جمع شده بودند و خانواده منسون نام داشتند، زنده می‌مانند و قدرت برتر جهان خواهند شد. او در نوجوانی و جوانی بار‌ها به جرم‌هایی مانند دزدیدن خودرو یا سرقت مسلحانه دستگیر شده و اوقاتش را در مراکز بازپروری کودکان یا زندان گذرانده بود. او هیچ زندگی خانوادگی، شغل پایدار یا محل زندگی ثابت نداشت.
در زندان تبدیل به پیرمردی فرتوت شد. اگر نشان صلیب شکسته که بعد از دستگیری بین دو ابرویش خالکوبی کرد، وجود نداشت، کسی شک نمی‌کرد که ممکن است بار چه جنایت بزرگی را به گردن داشته باشد. لزلی ون هوتن که جوان‌ترین عضو خانواده بود و در هنگام قتل‌ها حدود 19‌سال داشت، الان چنان فرسوده شده است که شناخته نمی‌شود. صد‌ها حاشیه و شایعه درباره خانواده منسون وجود دارد. از ارتباط قتل شاروت تیت با فیلمی که همسر کارگردان او رومن پولانسكی درباره شیطان‌پرستان ساخته بود تا شباهت نام چارلز منسون به یک عبارت مذهبی.
«بریان وارنر» خواننده آمریکایی که در سال‌های 90 میلادی شروع به کار کرد، قصد داشت یک نام خاص برای ظاهر خاص و نمایشی خود انتخاب کند؛ برای همین دو اسم مرلین مونرو به‌ عنوان محبوب‌ترین شخص و چارلز منسون به ‌عنوان منفورترین شخص در دیدگاه مردم آمریکایی را با هم ترکیب کرد و نام مرلین منسون را برای خود ساخت.
چارلز منسون که در نوامبر 2017 بر اثر بیماری در زندان مرد، خواننده و ترانه‌سرا بود که قبل و بعد از دوران زندان آثاری را منتشر کرد و بعدا گروه‌های موسیقی دیگر این آثار را بازخوانی کردند. منسون خود تحت‌تأثیر گروه بیتلز بود و کلمه هلتر اسکلتر (به معنی تقریبی هرج و مرج) نیز نام یکی از آهنگ‌های این گروه است.

نظر شما