شناسهٔ خبر: 22627659 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

کمک نقدی هلال به داغدیده‌های زلزله

رئیس جمعیت هلال‌احمر از اهدای 5 میلیون تومان به سرپرست خانوارهایی خبر داد که فردی را در زلزله کرمانشاه از دست داده‌اند به خانواده‌هایی که بعد از زلزله دارای فرزند شده‌اند ۵ میلیون تومان کمک می‌شود

صاحب‌خبر -

تهمینه انصاری| نشست خبری تشریح خدمات و فعالیت‌های امدادی هلال‌احمر در زلزله کرمانشاه روز گذشته با حضور دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. به گزارش «شهروند»، دکتر پیوندی در این نشست ضمن عرض تسلیت به مردم کرمانشاه در زلزله 21 آبان که با از دست‌دادن 436نفر، تعداد زیادی مجروح و با آسیب‌های روحی و روانی فراوانی همراه بود و با تشریح اقدامات این جمعیت، بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر در این نوع از حوادث سه وظیفه اصلی نجات، درمان و اسکان اضطراری را به عهده دارد که نخستین مورد آن نجات جان انسان‌هاست. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، بحث نجات، بحثی جدی است و با توجه به این‌که وظیفه ما نجات جان انسان‌هاست، در نخستین ساعات اولیه، جمعیت هلال‌احمر تلاش خود را به کار بست تا همراه با سایر ارگان‌ها عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد. در ساعات اولیه جمعیت هلال‌احمر وظیفه تخمین و برآورد آسیب‌دیدگان حادثه و مردم درگیر در حادثه را به عهده داشت. تخمین‌های اولیه نشان می‌داد 150‌هزار نفر در شعاع 50کیلومتری و در 5کیلومتری ازگله تخت‌تأثیر این زمین‌لرزه قرار گرفته بودند. 33‌هزار خانوار آسیب‌دیده بودند. هلال در ساعات اولیه در صدد تأمین امکانات در استان کرمانشاه و استان‌های معین برآمد. نیروها و تجهیزات امدادی در همان ساعات اولیه از استان‌های همدان، لرستان، خوزستان، کردستان و آذربایجان به محل حادثه اعزام شدند.
وظیفه ما نجات، درمان و اسکان اضطراری است
وی ادامه داد: 38تیم واکنش سریع، 52تیم آواربرداری، 87تیم اسکان اضطراری، 27تیم درمان اضطراری و 31تیم آنست به محل حادثه اعزام شدند. 10‌هزار دستگاه چادر در انبار کرمانشاه ذخیره شده بود که در نخستین‌شب 15‌هزار چادر از سایر استان‌های همجوار جمع‌آوری و به مناطق زلزله‌زده ارسال شد. براساس گزارش‌های ستاد مدیریت بحران، 1630 روستا و 7 شهر تحت‌تأثیر این زمین‌لرزه قرار گرفته بودند که ما بر همین اساس، منطقه را به 8 قسمت تقسیم کرده و یک مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر را به‌عنوان رئیس ستاد در رأس و فرماندهی امور قرار دادیم. به‌عنوان عضو اصلی مدیریت بحران، 5.650 چادر به سرپل ذهاب ارسال کردیم. پیوندی در ادامه درخصوص عدم‌ نظم و انضباط در توزیع اقلام امدادی عنوان کرد: در روز نخست حادثه 10‌هزار و 520 چادر به مناطق مختلف ارسال شد که از این میان، 5‌هزار و 650 چادر را فقط برای سرپل ذهاب ارسال کردیم. برقراری نظم و انضباط به عهده جمعیت هلال‌احمر نیست. وظیفه ما نجات، درمان و اسکان اضطراری است. در دو روز نخست به دلیل عدم ‌نظم، نتوانستیم اقلام امدادی را به بعضی از مردم برسانیم. روز دوم وضع بهبود پیدا کرد اما به دلیل وسعت حادثه و مهاجرت مردم از روستا به شهر، باز هم بی‌نظمی در شهر مانع امدادرسانی می‌شد که این طبیعی است. در اواخر روز سوم با جلسه‌ای که با شورای تأمین برگزار شد، روند امدادرسانی تسریع شد.
برای تأمین چادر مشکل چندانی نداشتیم
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به آمار اقلام توزیعی در میان زلزله‌زدگان گفت: روز دوم، 27.300 دستگاه چادر، روز سوم 43‌هزار چادر، روز چهارم 60هزار چادر و درحال حاضر نزدیک به 82.540 چادر در بین زلزله‌زدگان و حتی کسانی که منازل آنها آسیبی ندیده اما به دلیل ترس وارد منازل خود نمی‌شوند، در بین مردم مناطق زلزله‌زده توزیع شد. برای تأمین چادر مشکل چندانی نداشتیم. در انبار کرمانشاه، 100‌هزار چادر و اقلام امدادی دیگری مانند پتو ذخیره شده بود. 240‌هزار تخته پتو، 18.850 شعله والور، 580 قوطی کنسرو، 56‌هزار تخته موکت و 32‌هزار ست ظروف در بین مردم توزیع شد. به دلیل پیش‌بینی‌های هواشناسی و احتمال بارندگی، 280 تن نایلون در انبار‌ها ذخیره که 120 تن از آن را در بین مردم توزیع کرده‌ایم که این روند ادامه خواهد داشت. وی با تأکید بر برآورد کلی جمعیت از اقدامات خود در زلزله اخیر اظهار داشت: به جز نیروی انسانی، ترابری و تجهیزات، اقلام امدادی که در میان مردم توزیع شد، هزینه‌ای برابر 100‌میلیارد تومان داشته است که نشان می‌دهد جمعیت هلال‌احمر عملکرد خوبی داشته است. جمعیت هلال‌احمر جنس مردمی دارد و باید برای آرامش مردم با آنها همراه باشد.
دفترچه‌های امدادی به 30هزار خانواده
تعلق گرفته است
پیوندی همچنین اقدامات و برنامه‌های این جمعیت پس از زمین‌لرزه را چنین عنوان کرد: دفترچه‌های امدادی با هماهنگی مرکز ملی آمار به 30‌هزار خانواده تعلق گرفته است. توزیع اقلام غذایی 72ساعته آغاز و توزیع اقلام غذایی یک‌ماهه نیز در دستور کار ماست. وظیفه اسکان اضطراری مردم به عهده این جمعیت و طبق دستور ریاست‌جمهوری، بنیاد مسکن اسکان دایم را به عهده دارد. ما در کنار مردم خواهیم ماند. اسکان اضطراری به صورت صددرصدی انجام شده است. تغذیه و درمان مردم هم تا اسکان دایم ادامه خواهد داشت. وظیفه جمعیت هلال‌احمر همراه با مردم برای مدت 45روز تا دوماه است. ما در کنار مردم برای تأمین شرایط زندگی و نیازهای اولیه خواهیم ماند. وی همچنین با اشاره به ذخیره استراتژیک هلال‌احمر در انبارهای امدادی گفت: باید 16 نوع از اقلام استراتژیک امدادی برای زمان وقوع حوادث به میزان 2‌درصد از جمعیت هر استان در انبارهای امدادی هلال‌احمر ذخیره وجود داشته باشد که پیش از وقوع زلزله این میزان حدود 30 تا 40‌درصد از مقدار لازم برای ذخیره بوده که در این خصوص لازم است با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی تدابیر لازم اندیشیده شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اقدامات امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر در روزهای پس از زلزله تصریح کرد: به دلیل صعب‌العبوربودن مسیر، به ناچار اقلام امدادی را با امداد هوایی به مقصد می‌رساندیم. در روزهای نخست و از اوایل صبح حادثه، 5 فروند بالگرد و سپس 10 فروند بالگرد با 240ساعت پروازی، 250مصدوم را به مراکزدرمانی انتقال دادند. در طول حادثه، 600 نیروی امدادی، 130‌هزار کیلوگرم اقدام امدادی غذایی و غیرغذایی را میان مردم توزیع کردند. شایان ذکر است که 3 فروند بالگرد دیگر به 24 فروند بالگرد ناوگان امدادی جمعیت هلال‌احمر اضافه خواهد شد که با توجه به عملکرد مثبت امداد هوایی در زمین‌لرزه اخیر، در تقویت اعزام نیروهای امدادی و اعزام مصدومان به مراکزدرمانی موثر خواهند بود.
هلال‌احمر در هر حادثه‌ای همراه مردم
 بوده است
دکتر پیوندی در ادامه به تشریح خدمات درمانی این جمعیت پرداخت و گفت: 5 درمانگاه BHCU در 4 شهر زلزله‌زده برای درمان مردم راه‌اندازی شده است. به دلیل تخریب بیمارستان سر پل ذهاب، یک بیمارستان صحرایی     RDH در
سر پل‌ ذهاب با کادر متخصص فعالیت‌های درمانی خود را انجام می‌دهد. با توجه به فشارهای عصبی، روحی و روانی پس از حادثه، سازمان جوانان با تشکیل تیم‌های تخصصی خود و با ایجاد فضای فرهنگی و شاد در جهت کاهش فضای غمبار پس از حادثه برای مردم و به‌خصوص کودکان و برای افزایش تاب‌آوری گام برداشته است. وی ضمن تشکر از تمامی کمک‌های نقدی و غیرنقدی هموطنان ایرانی و با تقدیر از داوطلبان و پرسنل جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: جمعیت هلال‌احمر همواره در هر حادثه‌ای همراه مردم بوده است. گاهی زحمات داوطلبان و امدادگران نادیده گرفته می‌شود. تا 30 آبان 96، مردم 370‌میلیارد ریال و 20‌هزار تن اقلام امدادی و غیرامدادی غیرنقدی خود را به مردم آسیب‌دیده مناطق زلزله‌زده اهدا کردند. تمامی این اقلام توسط امدادگران و داوطلبان به استان‌ها و شعب مناطق زلزله‌زده تحویل داده شد. دکتر پیوندی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله‌زده نیز بیان کرد: سفر ایشان دلگرم‌کننده بود و به همه ما و سایر ارگان‌ها روحیه تازه‌ای بخشید. دستور ایشان تلاش مضاعف ماست و این حق مردم است. ما نیز برای کاهش آلام مردم و برای خدمت شایسته‌تر تلاش می‌کنیم. از روزی که افتخار حضور در جمعیت هلال‌احمر را پیدا کرده‌ام، این جمعیت با موارد مختلفی از جمله آوارگان میانمار، اربعین حسینی، انتخاب جمعیت هلال‌احمر ایران به‌عنوان عضوی از هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و زلزله کرمانشاه مواجه شده است. باید بدانیم که ایران به دلیل شرایط بالقوه‌ای که دارد، از 43حادثه طبیعی و غیرطبیعی، پتانسیل 33 حادثه را دارد.
هلال‌احمر از جنس مردم است
رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره راهکار افزایش اعتماد به هلال‌احمر اظهار داشت: در این زمینه شبکه‌های اجتماعی نیز نقش داشتند ولی معتقدم اعتماد به هلال‌احمر هنوز وجود دارد و روزبه‌روز بیشتر می‌شود. مردم اعتماد زیادی دارند و کمک‌های زیادی به ما دادند. ولی این‌که چرا خود مردم در مناطق حاضر می‌شدند، موضوعی است که من فکر نمی‌کنم به دلیل بی‌اعتمادی آنها به هلال‌احمر باشد، زیرا خود مردم در این شرایط احساس می‌کنند که باید به هم‌میهن خود کمک کنند. ضمن این‌که دیدیم این مسأله ترافیک سنگینی را در بعضی مناطق ایجاد کرد و چنین موضوعی را در زلزله بم و ورزقان هم شاهد بودیم. وی ادامه داد: همه باید در این جهت تلاش کنیم که مردم اعتماد بیشتری داشته باشند و از طرفی در زلزله کرمانشاه دیدیم که کمک‌های مردمی 1.5 برابر کمک‌هایی بود که از زلزله ورزقان تاکنون انجام شده است، بنابراین این روند اعتماد رو به رشد است. هلال‌احمر از جنس مردم است و در حوادث تعداد بسیار زیادی از همین مردم به کمک ما می‌آیند. رئیس جمعیت هلال‌احمر به حضور مردم در مناطق زلزله‌زده و توزیع اقلام توسط خودشان اشاره کرد و گفت: بنا نیست هر که اقلامی را می‌آورد خودش توزیع کند و خوب است که این اقلام تحویل داده شود تا براساس نیاز مناطق و به تناسب توزیع شود. پیوندی در مورد اطلاعیه‌های تلویزیون نیز گفت: مسئولان صداوسیما نیز با ما همراه بودند و برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی کمک کردند.
مبالغ واریزی دسته‌بندی می‌شود
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی درخصوص عدم‌ رسیدگی به بعضی روستاها توضیح داد: 1630روستا آسیب‌دیده بود. رسیدگی به چنین رقمی و تخمین موارد آسیب‌دیده در این روستاها کار آسانی نبود. راه زمینی و اعزام نیروها بسیار دشوار بود که به زمانی طولانی نیاز داشت. به همین دلیل نتوانستیم در روزهای اول و دوم رسیدگی لازم را داشته باشیم. پیوندی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که برای جمع‌آوری کمک به مردم روهینگیا و مردم زلزله‌زده کرمانشاه یک حساب اعلام شد و چگونه تفاوت واریزی‌های مردم برای این دو مشخص می‌شود، گفت: شماره حساب هلال‌احمر 99999 در بیشتر بانک‌های کشور است و با توجه به این‌که در پرداختی‌ها مشخص می‌شود که برای چه کاری پول واریز شده، می‌توان آنها را تفکیک کرد. همچنین کمک‌هایی که از طریق کد #724* ارسال می‌شود کاملا به صورت تفکیک‌شده است. براساس روز و ساعتی که این راه‌های دریافت کمک‌های نقدی برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه اعلام شده، مبالغ واریزی دسته‌بندی می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات هلال‌احمر برای کمک به خارج از کشور مانند آوارگان میانماری در کاهش کمک‌ها به هلال‌احمر برای زلزله‌زدگان تأثیر داشته است، گفت: هلال‌احمر ارگانی است که وظیفه سازمانی در داخل و خارج از کشور دارد و همان‌طور که دیگران به ما کمک می‌کنند ما هم این کار را انجام می‌دهیم.
اولویت کمک به مردم زلزله‌زده، کمک‌های غیرنقدی است
رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد کیفیت چادری که در میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است، گفت: جنس این چادرها بسیار خوب است و تولید خود ماست و در مقابل بارندگی‌ها تا حدودی مقاوم است، اما نمی‌توان انتظار داشت که تمام آنها در طول پنج، شش ماه در هر شرایطی بدون مشکل بمانند. ممکن است بارندگی به آنها آسیب‌هایی بزند و به همین دلیل نایلون‌هایی را برای روی چادرها توزیع کردیم و از طرفی گاهی ممکن است افرادی استفاده درستی از چادرها نداشته باشند و اینها زودتر مستعمل شود. از همین رو، پیش‌بینی توزیع چادرهای دیگر را مدنظر قرار داده‌ایم. پیوندی به ضرورت تجهیز هلال‌احمر به تجهیزات به‌روزتر اشاره کرد و گفت: ناوگان نجات ما عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و 6 نفر که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد زنده باشند را از زیر آوارها نجات دادند. بنابراین اگر برای تجهیزاتی که به نجات جان افراد کمک می‌کند هزینه کنیم، نتیجه مناسب‌تری هم می‌گیریم. وی همچنین در ادامه از مردم شریف ایران درخواست کرد: اولویت کمک به مردم زلزله‌زده، تنها کمک‌های غیرنقدی است و اگر مردم کمک غیرنقدی دارند، با توجه به برودت هوا، این کمک‌ها تنها وسایل گرمایشی باشد.
نخستین ارگانی که برای نجات انسان‌ها حاضر می‌شود، هلال است
دکتر علی‌اصغر پیوندی در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» درخصوص واکنش مردم نسبت به فعالیت سرخ‌پوشان جمعیت هلال‌احمر نیز عنوان کرد: هر کسی که این کاورهای قرمز جمعیت هلال‌احمر را می‌بیند، در هر لحظه احساس آرامش می‌کند و فکر می‌کند که کسی با تمام وجود برای نجات جان او آمده است؛ زمانی که زیر آوار گرفتار شده است، در جایی که وظیفه انتقال مصدوم را به عهده دارد یا جایی که چشم‌انتظار اقلام امدادی جمعیت است. این احساس، احساس مثبتی است. همه در حادثه تلاش کردند و همه حضور داشتند، اما به شهادت همه کسانی که در ثانیه‌ها و لحظات نخست حادثه‌ها حضور داشته‌اند، اولین ارگانی که در صحنه برای نجات جان انسان‌ها حاضر می‌شود، جمعیت هلال‌احمر است. جمعیت هلال‌احمر مرجع و پناه مردم است. ما هم می‌خواهیم این مرجعیت و پناه بودن حفظ شود و گسترش پیدا کند و بتوانیم کمک‌های بیشتری را در لحظات اولیه به آسیب‌دیده هر حادثه‌ای ارایه دهیم. نه‌تنها مردم، بلکه بعضی از امدادگران و داوطلبان ما هم در حادثه زلزله کرمانشاه آسیب‌ دیدند که با این آسیب‌ها و شرایط روحی دشوار کماکان در منطقه حضور داشتند و به مردم کمک می‌کردند. همچنین به سرپرست خانوارهایی که یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند و خانوارهایی که صاحب فرزند شده‌اند، 50‌میلیون ریال از سوی جمعیت هلال‌احمر تعلق می‌گیرد. این کمک‌ها براساس اطلاعات دفترچه‌های امدادی که با هماهنگی مرکز ملی آمار تهیه شده به خانوارهای مشمول، اهدا و جزییات آن به‌زودی اعلام می‌شود.

نظر شما