شناسهٔ خبر: 22627653 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مطرح شد؛

عدم رضایت استاندار خراسان شمالی از پیشرفت پروژه‌های ریلی در استان

بجنورد- استاندار خراسان شمالی با اظهار نارضایتی از روند پیشرفت دو طرح راه‌آهن در استان گفت: در این زمینه نیاز داریم به‌شدت سرعت عملیات اجرایی را بالا ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا صالحی شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی اظهار کرد: سرعت عملیات اجرایی دو پروژه ریلی استان شامل راه‌آهن مشهد-بجنورد- گرگان و جوین-اسفراین-بجنورد- شیروان بسیار پایین است.

صالحی بابیان اینکه روند کار و میزان پیشرفت در این دو پروژه اصلاً راضی‌کننده نیست، تأکید کرد: در این زمینه نیاز داریم به‌شدت به اجرای عملیات سرعت ببخشیم.

وی درباره راه‌آهن جوین-اسفراین-بجنورد- شیروان و مشکل این پروژه به دلیل نداشتن مجوز تبدیل ارز به ریال برای استفاده از ۳۰۰میلیون دلار اعتبار صندوق توسعه ملی، گفت: بیش از سه ماه از این مسئله گذشته و هنوز این مشکل حل‌نشده که خواستار تسریع در حل این مشکل از سوی مسئولان مرجع هستیم.

وی همچنین بر آغاز عملیات اجرایی دو پروژه ریلی خراسان شمالی با محوریت بجنورد تأکید کرد و افزود: پیشنهاد این است که زیر ساز این پروژه‌ها از مرکز خراسان شمالی شروع شوند و خط ریلی بجنورد-گرگان، بجنورد- مشهد و بجنورد-اسفراین در هر دو پروژه موردتوجه باشند.

مقام عالی دولت در خراسان شمالی اظهار امیدواری کرد: تا سال ۱۴۰۰ با بهره‌برداری از قطعاتی از این دو پروژه، مرکز خراسان شمالی از راه ریلی برخوردار شود و مردم بجنورد با سوارشدن بر قطار به خواسته خود برسند.

لزوم تأمین اعتبار بزرگراه بجنورد-جنگل گلستان از سوی وزارت راه و شهرسازی

صالحی درباره تکمیل بزرگراه بجنورد-جنگل گلستان نیز بابیان اینکه این مسیر قسمتی از پروژه ملی بزرگراه است که از بهشهر آغاز و به مشهد ختم می‌شود، اظهار کرد: این پروژه چهار استان مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مجوزها را برای این بزرگراه، استان خراسان شمالی گرفته است، اظهار کرد: بنابراین بیش از ۶۰ درصد اعتباراتی که برای این بزرگراه برای وزارت راه ابلاغ می‌شود باید به خراسان شمالی تخصیص یابد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان امر در وزارت راه باید به نسبت تلاشی که استان‌ها برای اجرای این بزرگراه در محدوده خوددارند، اعتبار اختصاص دهد، عنوان کرد: در شهریورماه امسال ۹۸ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم که به  اختصاص آن عدد به استان راضی هستیم.

استاندار خراسان شمالی همچنین با اشاره به اختصاص ۲۰میلیارد تومان در سال جاری برای پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها برای جذب این اعتبارات و رونق اشتغال ارزان‌قیمت کمک کنند.

وی بابیان اینکه هدف‌گذاری ایجاد ۱۰هزار شغل در خراسان شمالی طی امسال باید محقق شود، عنوان کرد: مدیران دستگاه‌ها بیشتر به موضوعات اشتغال بپردازند چراکه از این هدف‌گذاری کوتاه نخواهیم آمد و مدیران کم‌کار در این قسمت باید پاسخگو باشند.

احداث کارخانه تولید ادوات کشاورزی توسط سرمایه‌گذار آلمانی منتفی است

صالحی با اشاره به وعده احداث نیروگاه خورشیدی در جاجرم اظهار کرد: قول داده شد طی دهه فجر امسال این پروژه به بهره‌برداری برسد درصورتی‌که هنوز کلنگ آن را به زمین نزدیم.

وی عنوان کرد: امیدواریم ظرف ۸۰ روز آینده این پروژه را بتوانیم به مرحله قابل بهره‌برداری برسانیم همان‌طور که قول آن نیز داده‌شده است.

وی تأکید کرد: کارخانه‌ای را که آلمانی‌ها برای تولید ماشین آلات کشاورزی قول احداث آن را داده بودند، بدانیم که نمی‌شود و این موضوع را کنار بگذاریم و اعلام کنیم که سرمایه‌گذار برای این امر نیامد و هیچ حرکت اجرایی نیز در خصوص این پروژه دیده نمی‌شود.

چادرنشینی زلزله‌زدگان خراسان شمالی ظرف دو هفته آینده حل می‌شود

مقام عالی دولت در خراسان شمالی گفت: در آستانه فصل سرما قرار داریم که برای رفع مشکلات زلزله‌زدگان در بخش‌های مختلف باید پیگیری‌های لازم انجام شود.

صالحی با اشاره به تخریب بیش از ۹هزار واحد مسکونی در جریان زلزله اردیبهشت‌ماه امسال، عنوان کرد: از این تعداد ۶هزار و ۵۰۰ واحد مربوط به مسکن مهر است.

وی تصریح کرد: در بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله در بخش شهری روند اجرای کار کند بوده و عقب هستیم.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر افرادی که دچار خسارت شدند از بضاعت مالی کمی برخوردارند از بیمه‌ها خواست باقدرت بیشتری مسائل مربوط به زلزله‌زدگان را پیگیری کنند.

استاندار خراسان شمالی بابیان اینکه در بخش روستایی آماری که داریم ساکنان ۲۴واحد مسکونی در چادر زندگی می‌کنند، عنوان کرد: این مشکلات طی یک یا دو هفته آینده قابل‌رفع هستند.

صالحی تأکید کرد: در بخش شهریباید بیشتر وقت بگذاریم و کمک کنیم تا ساکنان واحدهای آسیب‌دیده نیز هرچه زودتر در منازل بازسازی‌شده خود مستقر شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، ارائه گزارش از پیشرفت احداث راه‌آهن جوین -اسفراین-بجنورد-شیروان و راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد، استفاده از ظرفیت فاینانس به‌منظور تجهیز منابع مالی بخش خصوصی و برنامه اشتغال فراگیر و الزامات آن ازجمله دستورات سی و سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی بود که به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.

نظر شما