شناسهٔ خبر: 22626116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

ناطق اعتدال را رهبری می کند

محمود اکبری کیا

صاحب‌خبر -
نام ناطق نوری این روز ها و در این برهه زمانی که جریان میانه رو موسوم به اعتدالیون در غیاب آیت الله هاشمی رفسنجانی روز های سختی را سپری می کند؛ بیش از پیش مطرح است و دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا می کوشند تا با دعوت از او بتوانند از محبوبیت و مقبولیت و همچنین از تجربه بالا او برای موفقیت خود بهره گیرند.

اصولگرایان خواستگاه و فلز شیخ نور را اصولگرا می دانند و همواره به سال ها فعالیت او در این جناح و حضور در جامعه روحانیت مبارز اشاره می کنند و معتقد اند که او در سال 76 به عنوان کاندیدای اصولگرایان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ظاهر شد و بعد از آن که نتوانست در برابر سید محمد خاتمی کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان به موفقیت برسد؛ این ناطق نوری بود که به فعالیت های سیاسی خود در این جریان ادامه داد و در سال 84 شورای هماهنگی نیرو های انقلاب را تشکیل و مدیریت کرد تا اصولگرایان را به وحدت و انسجام برساند.

هر چند این شورا به دلیل برخی انتقادات درون جبهه ای به انشقاق انجامید اما ناطق نوری با وجود سایر کاندیداهای اصولگرا از علی لاریجانی در انتخابات سال 84 حمایت کرد.

اما باید پذیرفت که شیخ پهلوان سیاست ایران با حرکت در محور اعتدال از هر گونه افراطی گری ها فاصله گرفته و به افکار عمومی پیوسته است. او می داند که برخی تشکل ها و نهاد های همچون اوایل انقلاب در نزد افکار عمومی از مقبولیت و محبوبیت کافی برخوردار نمی باشد و به همین دلیل راه خود را از آنها جدا کرده است.

اصولگرایان هرچند در این روز های از او برای حضور در جریان خود دعوت می کنند اما او می داند که جریان اصولگرایی امروز با اصولگرایی گذشته تفاوت دارد و دعوت امروزشان صرفا برای آن است که ناطق در قد و قامت یک رقیب برای آنها ظاهر نشود.

ناطق می داند که در صورت قبول جریان اصولگرایی مبنی بر عضویت مجدد در این جناح؛ برخی از آنها که در سال 84 موجب انشقاق شورای هماهنگی نیرو های انقلاب شدند؛ محوریت او را بر این جناح نخواهند پذیرفت. کما این که اکنون در دورن جریان اصولگرایی بر همین موضوع مناقشه وجود دارد.

در چنین شرایطی ناطق نوری محبوبیت و مقبولیت خود را در جامعه سیاسی و افکار عمومی که مدیون عدم همراهی او با افراط گری ها است را متزلزل نخواهد کرد و در همان مسیر اعتدال سیری خواهد نمود. اعتدالی قبای آن با رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی بیش از همه برازنده آشیخ علی اکبر ناطق نوری است و اوست که می تواند جریان اعتدال را بعد از رحلت آیت الله هاشمی به خوبی رهبری کند.

نظر شما