شناسهٔ خبر: 22626053 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگان کنگره آمریکا: عملیات ارتش میانمار، پاکسازی قومی است

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز گزارش داد: اعضای کنگره آمریکا روز سه شنبه اعلام کردند که عملیات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در این کشور، نشان از پاکسازی قومی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رویترز نوشت: هیاتی از کنگره آمریکا به ریاست «جف مرکلی» سناتور دمکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا طی روزهای اخیر از بنگلادش و میانمار بازدید کردند.
جف کلی در پایان این سفر به خبرنگاران در رانگون گفت: پاسخ خشونت بار و نامناسب ارتش و گروه های محلی علیه روهینگیایی ها، ما را به شدت مشوش کرده است.
این گروه پنج نفره از سناتورهای آمریکایی در سفر خود با افراد متاثر از اقدام های سرکوبگرایانه ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا دیدار کردند.
اوایل ماه جاری میلادی نیز قانونگذاران آمریکایی پیشنهاد اعمال تحریم های هدفمند و محدودیت های مسافرتی علیه مقام های نظامی میانمار را به دلیل نحوه رفتارشان با مسلمانان روهینگیا مطرح کردند.
به گزارش ایرنا، در پی حملات 25 آگوست (سوم شهریور ماه) ارتش میانمار و گروه های شبه نظامی افراطی بودایی به مسلمانان روهینگیایی، صدها تن کشته شده و بیش از نیم میلیون مسلمان از ترس جان خود به بنگلادش در همسایگی میانمار گریخته اند که این مساله، بحران انسانی وسیعی را در میان این آوارگان رقم زده است.
سازمان ملل می گوید ارتش میانمار در تلاشی هماهنگ و سازمان یافته برای پاکسازی منطقه از اقلیت روهینگیا است، اقدامی که به منزله پاکسازی قومی تلقی می شود. ارتش میانمار امکان بازدید خبرنگاران مستقل و گروه های امدادگر از این منطقه را به شدت محدود کرده است.
اروپام**9109**مترجم: نیره مجیدی راد** انتشار: زهرا هژبری

نظر شما