شناسهٔ خبر: 22625945 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

سنت‌شکنی ذوب‌آهن در دیدارهای خارج از خانه

امیر قلعه نویی در بازگشت به اصفهان هنوز نتوانسته روزهای خوبش با سپاهان را تکرار کند و حالا با ذوب آهن یکی از معمولی ترین فصول مربیگری اش را تجربه می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ، امیر قلعه نویی بعد از دو فصل حضور موفق در اصفهان و دو قهرمانی در لیگ برتر به همراه سپاهان، روزهای خوبی را در نصف جهان تجربه کرد و همیشه از آن سالها به عنوان بهترین دوران کاری خود یاد می کند. وقتی در ابتدای لیگ هفدهم صحبت از هدایت ذوب آهن و بازگشت ژنرال به اصفهان شد، تصور بر این بود که با پتانسیلی که باشگاه در اختیار دارد شاهد اتفاقات خوبی در این تیم باشیم. اما نه قلعه نویی و نه ستاره های ذوب آهن در حدی که از آنها انتظار می رفت ظاهر نشدند. آنها در هفته دوازدهم بالاخره بعد از مدتها بردند و با شکست سپیدرود در رشت بازگشت دوباره ای به لیگ داشتند.


در این گزارش نگاهی گذرا بر عملکرد شاگردان قلعه نویی در ذوب آهن طی 12 هفته گذشته خواهیم داشت:


آغاز با گام های لرزان


ذوبی ها می توانستند لیگ هفدهم را با یک برد خارج از خانه آغاز کنند. آنها در مشهد و تا دقیقه 2+90 از سیاه جامگان پیش بودند؛ اما گل حسین بادامکی در ثانیه های تلف شده باعث شد شروع رویایی قلعه نویی خراب شود. آنها در هفته دوم میزبان گسترش فولادی بودند که آن روزها به هیچ تیمی نه نمی گفت و مقابل ذوب آهن هم سه بار تسلیم شد تا اولین برد اصفهانی ها رقم بخورد. شریفات، محمدزاده و رجب زاده هر کدام یک گل در جشن اول ذوب آهن سهم داشتند. پس از این برد به نظر می رسید تیم روی غلتک افتاده باشد؛ اما دو هفته بد، باعث شد مشکلات اصلی کلید بخورد.


دو هفته بدون گل


ابتدا تساوی بدون گل مقابل پیکان در ورزشگاه شهدای شهرقدس و بعد هم باخت در شهرآورد اصفهان تیم قلعه نویی را با انتقادات جدی مواجه کرد. 180 دقیقه بدون گل زده برای ژنرالی که همیشه به ارائه فوتبال تهاجمی و داشتن بهترین خط حمله های لیگ شهره بوده، اصلا قابل پذیرش نبود. قلعه نوعی بعد از باخت در شهرآورد اصفهان به زمین و زمان تاخت به خصوص داور بازی! او دوباره از توهم مخالفت با خودش گفت و اینکه دست های پنهان مانع از موفقیت وی می شوند؛ اما همه می دانیم اینها فقط بهانه بود. یا بهتر بگوییم فرار به جلو.


شوک 6 تایی


یک شوک مقطعی باعث شد ذوبی ها جبران مافات کنند و در 2 هفته 8 گل بزنند. آنها در آبادان با صنعت نفت به تساوی 2 بر 2 رسیدند و بعد هم در اصفهان استقلال خوزستان را 6 تایی کردند تا دوباره در مسیر موفقیت قرار بگیرند. آتش بازی مرتضی تبریزی با 4 گل و سیدمحمدرضا حسینی با 2 گل درخشان ترین برد ذوب آهن را رقم زد؛ اما قلعه نویی هیچگاه تصور نمی کرد عصر جمعه 24 شهریورماه آخرین باری خواهد بود که طعم برد در لیگ برتر را می چشد. ناگهان همه چیز خراب شد و روی آرزوهای ژنرال گره ای کور افتاد که تا الان نه با دست و نه با دندان باز نشده است.


جمعه سیاه


سه تساوی متوالی مقابل استقلال، سایپا و پدیده شاگردان قلعه نوعی و البته خودش را به اغما برد. کسی باورش نمی شد امتیازآورترین مربی لیگ برتر با این همه ستاره نتواند سه هفته متوالی نبردن را تکرار کند. اما این پایان ماجرا نبود، مهدی تارتار و شاگردان یاغی اش در پارس جنوبی جم دست به کار بزرگی زدند و به شلیک سه تیر به قلب ژنرال 28 مهرماه را برای ذوبی ها به جمعه سیاه تبدیل کردند. کاملا درست بود؛ پارس جنوبی جم 3 ذوب آهن صفر! آن هم در اصفهان و اولین حضور ذوبی ها در ورزشگاه نقش جهان. تاریک ترین نتیجه قلعه نویی در لیگ هفدم رقم خورد و حالا دوباره شروع کردن ذوب آهن سخت ترین کار دنیا بود. قلعه نویی هرچه تلاش کرد تا تیمش را از نو بسازد، نشد که نشد و در هفته یازدهم در بازی سرد و بی روحی در تبریز مقابل تراکتورسازی به نتیجه ای به بهتر از تساوی بدون گل دست نیافت. این یعنی اینکه ذوب آهن یک 180 دقیقه دیگر گل نزده!


ستاره هایی که ذوب شدند


درست است که ذوبی ها در ابتدای فصل فرمانده مقتدری مثل قاسم حدادی فر را به واسطه مصدومیت از دست دادند؛ اما کافی است نگاهی اجمالی به ستاره های این فصل ذوب آهن داشته باشید: رشید مظاهری، حمید بوحمدان، سیدمحمدرضا حسینی، احسان پهلوان، ربیع عطایا، اسماعیل شریفات، دانیال اسماعیلی فر، مهدی رجب زاده، مرتضی تبریزی. چه کسی باورش می شود قلعه نویی با در اختیار داشتن این بازیکنان نتواند در کورس قهرمانی لیگ حضور داشته باشد! حالا سوال اینجاست که آیا ستاره های ذوبی افول کرده اند یا ژنرال در مسیر سقوط قرار گرفته؟


تساوی در مهمانی ها


نکته جالب توجه اینکه ذوب آهن در هر 6 دیداری که به عنوان مهمان به میدان رفته بدون کسب برد یا متحمل شدن باخت، با نتیجه تساوی از زمین خارج شده است. گویا آنها به تساوی در خانه حریفان عادت کرده اند و دل خوش به یک امتیازهای خارج از خانه! این در حالی است که شاگردان قلعه نویی با به ثمر رساندن 17 گل عملکرد بدی در خط حمله نداشته اند. ذوب آهن در هفته دوازدهم در رشت مهمان سپیدرود خواهد بود. حالا باید منتظر ماند و دید عادت ژنرال در تساوی های خارج از خانه ادامه خواهد داشت یا نه؟


سنت شکنی قلعه نویی


ذوب آهن در حالی در هفته دوازدهم به مصاف سپیدرود رفت که این تیم نتوانسته بود در بازی های خارج از خانه اش به پیروزی برسد. تیم امیر قلعه نویی در هفته های گذشته و در شش بازی قبلی که در خانه حریفان به میدان رفته بود، شش مساوی به دست آورد؛ اما در هفته دوازدهم ذوب آهن سرانجام طعم پیروزی در خارج از خانه را هم چشید. آنها در حالیکه تا دقیقه 92 مقابل میزبان خود به تساوی یک بر یک رضایت داده بودند، با گل دانیال اسماعیلی فر سپیدرود رشت را شکست دادند.


آمار


شاگردان قلعه نویی در این 12 هفته 19 گل به ثمر رسانده اند. این در حالی است که آنها 4 دیدار را بدون گل زده به پایان رسانده بودند و حالا معدل 1.6 گل زده در هر بازی را ثبت کرده اند. آنها 4 هفته نیز طعم گل نخوردن را چشیده و موفق به ثبت کلین شیت شده اند. ذوب آهن 14 گل را نیز دریافت کرده که 7 گل در 15 دقیقه پایانی بازی ها بوده و نشان از عدم تمرکز بازیکنان و کادر فنی در حفظ نتیجه بازی ها دارد. رشید مظاهری، علی حمام و مرتضی تبریزی بیشترین دقایق حضور در ذوب آهن را دارند و از مهره های اصلی ژنرال به شمار می روند.

نظر شما