شناسهٔ خبر: 22625915 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نظامیان آمریکایی 10 زن و کودک افغان را در ولایت هلمند کشتند

جنگنده‌های آمریکایی 10 زن و کودک دیگر را در حمله به مناطق مسکونی استان «هلمند» افغانستان کشتند.

صاحب‌خبر -


جنگنده‌های آمریکایی دوشنبه گذشته با حمله به مناطق مسکونی مرکز شهرستان «موسی قلعه» استان «هلمند»، 10 غیرنظامی را کشتند. اکثر قربانیان این حمله زن و کودک گزارش شده‌اند.به گزارش تسنیم، «هاشم الکوزی» نماینده سنای افغانستان هم با اعلام خبر فوق، گفته  بعد از حمله هوایی آمریکا، مردم محل اجساد قربانیان را که همه غیرنظامی بودند، از زیرآوار خارج کردند.این در حالی است که «جان نیکلسون» فرمانده ناتو دوشنبه طی یک نشست خبری، مدعی شده بود در این حمله هوایی، مرکز تولید موادمخدر هدف قرار گرفته است. در ارتباط با این حمله، «گل مجاهد» نماینده استان هلمند در پارلمان افغانستان نیز گفت، سکوت دولت افغانستان در برابر حمله جنگنده‌های آمریکایی به غیرنظامیان، شرم‌آور است. وی این حمله را محکوم کرد.
آمریکایی‌ها طی 16 سال اشغال افغانستان، جنایات زیادی را در این کشور مرتکب شده‌اند و هر بار که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، با بیان جمله «اشتباه صورت گرفته است»، پرونده جنایت خود را می‌بندند.
دادگاه بین‌المللی لاهه علیه آمریکا
«فاتو بنسودا» دادستان کل دادگاه بین‌المللی لاهه اما از مسئولان این دادگاه خواست، برای بررسی وقوع جنایات جنگی از سوی آمریکایی‌ها در افغانستان، مجوز صادر کنند.به گزارش تسنیم، «بنسودا» تصریح کرد «اسناد و مدارک کافی درباره وقوع جنایات جنگی در افغانستان، وجود دارد.»دادستان کل دادگاه لاهه تصریح کرد پس از بررسی‌های ابتدایی به این نتیجه رسیده است که باید درباره جنایات جنگی و ضدبشری نیروهای آمریکایی، مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی افغانستان تحقیق کند.بنسودا گفت: «در صورتی که هیئت قضایی دادگاه مجوز تحقیقات درباره جنگ افغانستان را صادر کند جنایات جنگی و ضدبشری پس از سال 2003 میلادی را مورد بررسی قرار خواهد داد.»دادستان کل دادگاه لاهه تاکید کرد، درباره جنایات جنگی که از سوی سازمان «سیا» (اداره مرکزی اطلاعات آمریکا) در خارج از افغانستان صورت گرفته است، نیز تحقیق خواهد کرد.بنسودا این را هم گفت که خانواده‌های قربانیان و بازماندگان جنایات جنگی تا پایان ماه ژانویه سال 2018 میلادی (10 دی 1397) فرصت دارند، شکایت‌های خود را در نمایندگی‌های دادگاه لاهه در افغانستان ثبت کنند.
تاکنون هیچگونه تحقیقاتی درباره جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان صورت نگرفته است.«بیل کلینتون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اساسنامه «رم» را که در نهایت سبب به وجود آمدن دادگاه لاهه شده، امضا کرده است. اما پس از آن «جرج دبلیو بوش» مدعی شد که آمریکایی‌ها به دلایل سیاسی به طور ناعادلانه تحت پیگرد قرار خواهند گرفت و با رد این امضا، از این تفاهم‌نامه خارج شد.کارشناسان با اشاره به جنایات گسترده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، علت پیگیری دیرهنگام دادگاه لاهه درباره این جنایات را تلاش این دادگاه برای اعاده حیثیت خود، ارزیابی می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما