شناسهٔ خبر: 22625901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

درخواست 35 نهاد بین‌المللی از سازمان ملل به داد مسلمانان میانمار برسید

صاحب‌خبر -

35 نهاد بین‌المللی همزمان و در راستای کمک به مردم مظلوم میانمار به سازمان ملل نامه نوشته و  خواستار چاره‌اندیشی فوری برای این بحران شده‌اند.
با وجود آنکه اخبار مربوط به کشتار مسلمانان میانمار حساسیت روزهای نخست خود را از دست داده اما وضعیت مسلمانان روهینگیا بسیار «وحشتناک» گزارش شده است. به همین دلیل برخی از سازمان‌ها برای حل این مسئله درخواست کمک کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، 35 نهاد بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه در نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تشکیل نشستی فوق‌العاده با هدف رسیدگی به «بحران کشتار اقلیت مسلمان در میانمار» شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «ما قویا از شورای حقوق‌بشر می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر نشستی فوق‌العاده در خصوص وضعیت حقوق بشری رو به وخامت در میانمار برگزار شود.» در این نامه  همچنین آمده: «با توجه به گزارش‎های جدی نقض حقوق بشر، معتقدیم که یک نشست برای اقدام قاطع و اطمینان از تحقیقات بین‌المللی و نظارت بر وضعیت این کشور ضروری است.»
این نهادهای حقوق بشری در نامه خود از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند با تصویب یک قطعنامه، توقف فوری «جنایت علیه بشریت» در میانمار را خواستار شود. شورای حقوق بشر که 47 عضو دارد، از زمان تاسیس در سال 2006 تاکنون در مجموع 26 بار تشکیل جلسه داده است و به ندرت نشست فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.
نامه نهادهای بین‌المللی در شرایطی نوشته شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در ابتدای ماه جاری میلادی به سبب مخالفت چین نتوانست قطعنامه‌ای علیه میانمار به تصویب برساند. قتل‌عام مسلمانان و به آتش کشیده شدن روستاهای آن‌ها در میانمار که از سوی ارتش و غیرنظامیان مسلح سازمان‌دهی می‌شود، در ماه‌های گذشته شدت گرفته است. بر اساس آمار نهادهای بین‌المللی، تعداد مسلمانان روهینگیا که پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها به بنگلادش گریخته‌اند، به بیش از 600 هزار پناهجو می‌رسد. دولت میانمار این افراد را مهاجران غیرقانونی بنگلادشی می‌داند و از اعطای حق شهروندی به آنها خودداری می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما