شناسهٔ خبر: 22625859 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی مشکلات شهرستان خاش با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

نمایندگی سیستان و بلوچستان

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به همراه شماری از معاونان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان به شهرستان خاش سفر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حضور در شورای اداری شهرستان و بازدید از کارخانه سیمان خاش و دیدار با کارکنان این واحد تولیدی و صنعتی از برنامه‌های مهم اعضای کیمسیون اجتماعی مجلس در سفر یک روزه به خاش بود.

عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی در شورای اداری این شهرستان گفت: اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شب گذشته به استان سیستان بلوچستان وارد شدند و سفر همکاران ما در راستای سفرهای دوره‌ای کمیسیون به منظور بررسی و رصد معضلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی مردم مرزنشین انجام می‌شود.

علی کرد بازدید از مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست بهزیستی زاهدان، دیدار با مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان، بازدید از حاشیه شهر زاهدان و بازدید از طرح‌های انرژی‌های نو و تجدید پذیر روستای پدگی از توابع شهرستان میرجاوه از سایر برنامه سفر وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به استان سیستان و بلوچستان برنامه‌های متنوعی برای حضورشان پیش بینی و تدارک دیده شده است، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است اعضای کمیسیون، دیدارهایی با استاندار، فرماندار، شهرداران، اعضای شوراهای این استان به منظور بررسی مشکلات مردم مرزنشین این استان داشته باشند.

کرد با بیان اینکه احتمالاً وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس به استان سیستان و بلوچستان همراه باشد، افزود: بازدید از چند طرح و واحد تولیدی با محوریت مسائل و گروه‌های اجتماعی، حضور در کار گروه فرهنگی و اجتماعی  از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده اعضای کمسیون فرهنگی اجتماعی مجلس شورای اسلامی در سفر به استان سیستان و بلوچستان است.

وی اظهار کرد: پس از سفر اعضای کمیسیون به این استان و بازدید میدانی در این خصوص گزارشی تدوین و در صحن کمیسیون شوراها قرائت خواهد شد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: در دولت‌های گذشته و دولت فعلی اقدامات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف عمرانی، گاز، آبرسانی، راه آهن، آبیاری نوین، برای خدمت رسانی به مردم انجام شده که نتیجه آن کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

علی‌اصغر جمشیدنژاد بیان کرد: شاخص‌های توسعه انسانی و توسعه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و غیره در دولت یازدهم و دولت جدید بالا رفته است.

وی افزود: حضور نمایندگان مردم از استان‌های مختلف کشور در منطقه خاش و استان را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با همت عزیزان در مجلس و تلاش‌های دولتمردان شاهد ارتقای شاخصهای خدمت باشیم.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آسیب‌های اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان و منطقه خاش ناشی از وجود بی عدالتی، تبعیض، انتصابات ناصحیح و غیره است.

علی کرد: بالا رفتن آمار قاچاق سوخت و انسان و نبود اشتغال و آمار بالای بیکاری، طلاق و سرقت و غیره نتیجه کم‌توجهی‌های دولت به مردم منطقه است.

وی ضرورت ایجاد کارگاه‌های تولیدی و صنعتی مانند کفش، چرم، فرآوری و بسته‌بندی خرما و پسته، کارگاه‌های آموزشی و تولیدی و توجه به ظرفیت‌های صنایع دستی گلیم بافی، فرش، سوزن‌دوزی و حمایت از سرمایه‌گذاران، ایجاد مراکز فنی و مهارتی در میرجاوه و مراکز بخش‌ها، حمایت از پشت نوبتی‌ها و محرومان در سازمان بهزیستی و کمک به ایجاد مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد، اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته، تجهیز ادارات بهزیستی، مشکلات مسکن مددجویان زیرپوشش بهزیستی، ایجاد بیمارستان 96 تخت خوبی تامین اجتماعی و اختصاص نیروهای درمانی و بهداشتی، داروخانه مجهز و آزمایشگاه و غیره، حمایت ویژه از مددجویان زیر پوشش کمیته امداد ایجاد خوابگاه آموزشی جهت خواهران در کمیته امداد، برقراری مستمری مددجویانی که مستمری آنها به بهانه اشتعالزایی و خودکفایی قطع شده، بالابردن ظرفیت تولید و حمتیت از نیروهای بومی در سیمان خاش رفع مشکلات کارگران سیمان و کشت و صنعت گوهرکوه و حمایت از کشاورزان و فعالان صنعتی را متذکر شد و افزود: مردم خاش از اقشار محروم و کم دست جامعه هستند که درآمد آنها از منبع یارانه است و با قطع یارانه افراد مستضعف زندگی برای مردم سخت شده است.

کرد همچنین حمایت از نخبگان و تحصیلکردگان دانشگاهی را در معادن مس و منیزیم و شرکت‌های تولیدی و صنعتی و راهسازی و غیره مورد تاکید قرار داد.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان امام جمعه شهرستان خاش نیز بیان کرد: نمایندگان مردم در مجلس و دولتمردان منشأ خیر و رحمت هستند و به برکت تلاش‌های عزیزان گام‌های ارزشمندی برای ارائه خدمت به مردم و کاهش مشکلات مردم کشور برداشته شده است.

وی اهمیت خدمت‌رسانی به مردم ساکن در مناطق محروم و برنامه‌ریزی برای کاهش دادن معضلات طلاق، قانون حبس، ازدواج آسان جوانان، قاچاق انسان و کالا و سوخت و مقابله با بیکاری را در دولت و مجلس خواستار شد تا دغدغه‌های مردم مرتفع گردد.

مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد جامع الخلیل شهرستان خاش اهمیت مسئولیت‌پذیری و خدمت‌رسانی به مردم را متذکر شد و گفت: این حضور مسئولان و انجام دید و بازدیدها، تلاش برای حل مشکل تامین آب شرب خاش از کارواندر، تلاش برای بازگشایی مرز گسترده کردن تجارت‌های مرزی، اشتغالزایی و مقابله با فقر، اختصاص اعتبارات ویژه از ضرورتهای اجتناب‌ناپذیر برای انجام خدمت و کمک به حل مشکلات اجتماعی به شمار می‌روند.

فرماندار شهرستان خاش با گرامی داشت هفته بسیج و اشاره به ظرفیت‌های منطقه در حوزه‌های مختلف بیان کرد: خدمات دولت در ابعاد مختلف در راستای محرومیت‌زدایی، امیدآفرینی صورت می‌پذیرد.

وی افزود: تلاش برای کاهش دادن آسیب‌های اجتماعی، کاهش دادن اختلافات طائفه‌ای، مقابله با معضلات حاشیه نشینی، بیکاری، قاچاق سوخت و انسان از برنامه‌های مهم دولت بوده که با همکاری مسئولان در دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف و علما و معتمدان طرح‌های خوبی به انجام رسیده است.

چاکرزهی ایجاد اشتغال برای مردم و به ویژه قشر جوان و تحت پوشش بیمه‌ای افراد جامعه، کارآفرینی و مهارت‌های فنی و مهارتی و حمایت از محرومان و افراد نیازمند را از برنامه‌های مهم دولت برای کمک به حل بخشی از مشکلات مردم و توسعه منطقه عنوان کرد.

فرماندار خاش ضرورت ارائه آموزش نیروهای کار و تسهیل در امر خدمت‌رسانی به مرزنشینان، سرمایه‌گذاران و مردم محروم منطقه را خواستار شد و تاکید کرد: وجود فرآیندهای پیچیده برای صدور مجوزها جهت اجرای طرح‌های اشتغالزایی را از دغدغه‌های مهم مردم برشمرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه تسهیلات بدون ربا به روستائیان سبب رفع مشکلات اقشار محروم و نیازمند می‌شود و در این مسیر باید مجلس، دولت، کمیته امداد و بهزیستی و غیره ورود پیدا کنند.

عبدالرضا عزیزی در سفر به شهرستان خاش و نشست اعضای شورای اداری و تامین این شهرستان با تبریک به مناسبت ماه ربیع و پیروزی اسلام بر داعشی‌ها بیان کرد: بالا بردن حقوق و مستمری مددجویان و اقشار نیازمند راهی درست برای کمک به حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم نیست و از راه تولید و صادرات برق می‌توان به بالا بردن تولید ملی و درآمد مردم کمک کرد.

عزیزی متذکر شد: از راه عرضه و فروش و مصرف مواد مخدر در کشور افزون بر 40 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود و این آمار بالا فاجعه ای بزرگ به شمار می‌رود زیرا خسارت‌های مواد مخدر فراوان بوده و با حجم بالای ضررهای مالی درصدی بسیار اندک کار عمرانی انجام می‌شود.

عزیزی تاکید کرد: بانکداری اسلامی باید در جامعه رواج پیدا کند زیرا گرفتن سود و ربا از سوی بانک‌ها در کشور گرفتاری‌های فراوانی را برای مردم و مسئولان پدید آورده است.

عزیزی تصریح کرد: کار جامعه اهل سنت در تحریم بانک‌ها و نگرفتن تسهیلات دارای سود و ربا ارزشمند است و امیدواریم این موضوع در کشور هم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مسئولان باید با ارائه ایده‌های نوین و کارآمد به کاهش مشکلات مردم در جامعه کمک کنند و هدف آنها جذب اعتبار و هزینه کرد آن بدون برنامه‌ریزی نباشد.

عزیزی ادامه داد: دلبستگی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به مردم سیستان و بلوچستان سبب شد که در ماه ربیع الاول بتوانیم به منطقه سفر کنیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری دولت به کاهش مشکلات مردم کمک نمائیم.

وی با ابراز تاسف از وقوع زلزله در غرب کشور و خسارت به بسیاری از هموطنان گفت: در این موضوع انسجام مردم عزیز ایران نشان داده شد و خدمات خوبی به آسیب‌دیدگان ارائه گردید.

دکتر سید حمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: برنامه ملی فقرزدایی؛ کاهش آسیب‌های اجتماعی، اشتغال فراگیر و توجه به اشتغال روستایی و توسعه تعاون و تعاونی‌ها و مهارت‌افزایی، امنیت شغلی، صندوق‌ها، بنگاههای اقتصادی و توسعه فرهنگی و اجتماعی نیروی کار در دستور کار دولت است.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان باید به مباحث مرزی، جمعیت بالای روستایی، محروم بودن مردم و وجود معضلات حاشیه‌نشینی توجه باشد و از رقم ۱ و نیم میلیارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی سهم اشتغال روستایی معادل 12 هزار تومان و تسهیلات دویست میلیارد تومانی ویژه طرحهای فراگیر باید به این استان نگاه ویژه ای صورت بپذیرد و این امر با تشکیل تعاونی‌ها مانند روستا تعاون و صندوق‌ها و غیره محقق شدنی است.

وی گفت: تنوع قومی و مذهبی و ظرفیت غنی گردشگری و صنعتی استان و منطقه خاش فرصتی ارزشمند برای خدمت‌رسانی پدید آورده که با تشکیل تعاونی‌های بزرگ می‌توان به حل مشکلات اشتغال مردم کمک کرد.

تاج الدینی معاون پارلمانی تامین اجتماعی کشور با ارائه گزارش آماری در حوزه‌های مختلف خدماتی گفت: چهار بیمارستان در سیستان و بلوچستان از سوی تامین اجتماعی ایجاد شده و طرح‌های توسعه‌ای نیز در حال انجام است.

شماری از مقامات در وزارت کار و سازمان بهزیستی و فنی و حرفه ای کشور نیز در حوزه عملکردی خود گزارش دادند.

برای حل مشکلات معلولان نیازمند به ویلچر در خاش و میرجاوه قول‌های مساعدت از سوی معاون توان بخشی بهزیستی کشور داده شد و علاوه بر این دو میلیارد ریال اعتبار برای حل بخشی از نیازهای جامعه هدف در این منطقه اختصاص یافت.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما