شناسهٔ خبر: 22625706 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

چند نکته درباره روایت احمدی نژاد از تحریم و اقتصاد

نادیده گرفتن قانون سیسادا

قانون سیسادا تحول مهم در تحریم‌های ایران بود. تحریم‌ها تا قبل از سیسادا در حوزه غیربانکی بود اما بعد از این قانون به حوزه بانکی تسری یافت.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: جنگ اقتصادی واقعیتی است که نزدیک به 7 سال است کشور را درگیر خودش کرده است و آثار فراوانی در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع ما داشته است، اما کمترین توجه به آن شده است. نه به درستی شناخته شده است و نه برای مواجهه با آن تدابیر مناسب اتخاذ شده است. همین وضعیت سبب شده تحلیل درست و دقیقی هم از این پدیده وجود نداشته باشد. خیلی خوب است که این واقعیت مورد توجه قرار گیرد و به درستی شناخته شود. اینکه صحبت‌های احمدی نژاد بهانه‌ای شود تا به این مهم توجه شود اتفاق مبارکی است.

نادیده گرفتن قانون سیسادا

به گزارش بولتن نیوز، در دور جدید تحریم‌های اقتصادی که از تیر ۱۳۸۹ و با تصویب قانون جامع تحریم ایران (CISADA) آغاز شد، فتنه ۸۸ نقش مستقیمی داشت. در این تحریم بود که عملا  نظام بانکی در جهان موظف شد علیه ایران وارد عمل بشود.  قانون سیسادا تحول مهم در تحریم‌های ایران بود. تحریم‌ها تا قبل از سیسادا در حوزه غیربانکی بود اما بعد از این قانون به حوزه بانکی تسری یافت. احمدی نژاد به این مهم اشاره نمی‌کند و از کنار آن عبور می‌کند. همین روند تحریمی است که در طی دوسال به تحریم بانک مرکزی می‌رسد.

اشتباه بودن ورود دانشجویان به سفارت انگلیس (آذر ۹۰) در کنار درستی اعتراض به انگلیس، کاملا روشن است و هنوز سوال‌های زیادی درباره پشت پرده آن اتفاق وجود دارد اما اینکه این حادثه را عامل اصلی همراهی اروپا با آمریکا در تحریم بانک مرکزی و تحریم نفتی بدانیم محل اشکال است. تحریم بانک مرکزی ایران اولین بار در قانون جامع تحریم ایران عنوان شده بود و کنگره از دولت خواسته بود این گزینه را بررسی کند. در نوامبر ۲۰۱۱ (آبان 90)‌ نیز نهاد مبارزه با پولشویی وزارت خزانه‌داری (FINCEN) نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران را منطقه دارای ریسک پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام می‌کند.

بعد از آن نیز در قانون اختیارات دفاع ملی ۲۰۱۲ (NDAA) که آخر دسامبر ۲۰۱۱ به امضای اوباما رسید (دی ماه)‌بانک مرکزی ایران تحریم و همچنین فروش نفت نیز تحریم می‌شود. یعنی تحریم بانک مرکزی و تحریم خرید نفت خام ایران یک طراحی استراتژیک در آمریکا بوده است. اروپا نیز در مدت دو سال قبل از آن و بعد از فتنه 88 کاملا نشان داد که با آمریکا همراهی می‌کند. بیشتر بانک‌های عامل ایرانی در مدت این دوسال تحریم شدند و همگام با آمریکا، اتحادیه اروپا نیز تحریم را اعمال می‌کرد. اروپا بلافاصله (کمتر از سه هفته) پس از تصویب قانون در آمریکا، مصوبه شورا گذراند و خرید نفت از ایران و بانک مرکزی ایران را تحریم کرد. شاید بتوان حادثه تصرف سفارت انگلیس را در تشدید فضای رسانه‌ای علیه ایران و تسریع در همراهی اروپا با آمریکا موثر دانست اما اینکه این حادثه عامل اصلی همراهی اروپا با آمریکا دانست تحلیل درستی نیست و اینکه بگوییم در صورتی که حادثه سفارت نبود، اروپا بانک مرکزی و خرید نفت ایران را تحریم نمی‌کرد کاملا غلط است.

سال ۹۱ بازار ارز دچار بحران جدی شد. عوامل مختلف در آن وضعیت نقش داشتند. نقش هر یک را باید به درستی تحلیل کرد. بستر اقتصادی بحران ارزی به سیاست‌های اقتصادی کشور باز می‌گردد. به مدت ده سال (از سال 82) قیمت دلار ثابت نگه داشته شده بود. فنر دلار در طول ده سال به طور جدی متراکم شده بود. درست یا غلط بودن سیاست‌های اقتصادی محل بحث دیگری است اما اینکه بستر رها شدن فنر قیمت دلار نتیجه این سیاست‌ها بوده است، واقعیت صحنه اقتصاد است. دلارهای نفتی این قدرت را به دولت می‌داد تا بتواند قیمت دلار را پایین نگه دارد.

 

منبع: کانال تلگرامی آینده روشن

نظر شما