شناسهٔ خبر: 22625473 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نمايشگاه كتاب و ماجراي خانه‌به‌دوشي

از پاسخ شهرداری به وزارت ارشاد خبری نیست

صاحب‌خبر -
مهلت‌هاي وزارت ارشاد به شهرداري براي اجرا و پذيرش شروط برگزاري نمايشگاه كتاب سال آتي در شهرآفتاب تمام شد، اما از پاسخ شهرداري هنوز خبري نيست. 
بر اساس اين گزارش، سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نخستين نشست خبري خود با اشاره به كمبودها و نواقص مجموعه شهر آفتاب براي ميزباني از نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، يك ماه به اين مجموعه و شهرداري تهران مهلت داد تا نسبت به رفع اين مشكلات اقدام كنند و تأكيد كرد كه در غير اين‌صورت «اين وزارتخانه تصميم لازم و مناسب را براي خود درباره مكان جديد نمايشگاه كتاب تهران اتخاذ خواهد كرد.» وي گفته بود، «نمايشگاه كتاب در سال اولش در شهر آفتاب، كمبودهايي داشت، اما امسال با گذشت يك سال از شروع فعاليت مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب، شاهد بوديم شرايط زيرساختي در اين مجموعه مناسب نبود كه اين مسئله هم در ايام نمايشگاه كتاب به مسئولان شهر آفتاب منتقل شد. اواخر شهريورماه جلسه‌اي را با مسئولان مجموعه شهر آفتاب داشتيم و گفتيم كه اگر تا پايان مهرماه، اتفاقات مشخص و مثبتي براي زيرساخت‌هاي شهر آفتاب نيفتد، حتماً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در برگزاري اين نمايشگاه در اين مكان تجديدنظر خواهد كرد.» اين سخنان صالحي در حالي مطرح شد كه نشان مي‌دهد ارشاد به طور جد خواهان پيگيري‌ محل برگزاري مناسب براي نمايشگاه است، اما اين مهلت ارشاد هم تاكنون بي‌نتيجه مانده است. با توجه به اينكه شهرداري قرار بود تا شش سال رايگان شهرآفتاب را به ارشاد بدهد، شايد اين نكته حائز اهميت موجب چشم‌پوشي در سال ابتدايي برگزاري شد، اما مشكلات كم‌كم قد علم كردند و صداي نارضايتي‌ها بلند شد. ماه آبان هم فرصت خوبي براي دو مجموعه برگزار‌كننده نمايشگاه كتاب بود تا زيرساخت‌ها را به دقت ارزيابي كنند و شروط از نزديك مورد نظارت قرار گيرد. سيدعباس صالحي وزير ارشاد سه گروه را به ترتيب براي نظارت بر مصلاي امام خميني(ره)، محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و شهرآفتاب مأمور مي‌كند تا در صورت نپذيرفتن شهرداري بتواند گزينه‌هاي ديگر را در اولويت قرار دهد. شنيده‌ها حاكي از آن است كه يك ماه پيش جلسه‌اي با حضور اميرمسعود شهرام‌نيا، محمد سلگي و مدير عامل بانك شهر مجري شهرآفتاب براي ارائه شروط برگزار شده است. در ادامه نيز وزارت ارشاد نامه‌اي به نجفي شهردار تهران ارسال مي‌كند تا نماينده شهرداري هم معرفي شود، اما با توجه به تغييرات در شهرداري احتمالاً اين نامه به صالحي‌اميري(معاونت 
فرهنگي- اجتماعي شهرداري تهران) كه مسئوليت فرهنگي شهرداري را پذيرفته ‌است ارجاع خواهد شد. بايد منتظر ماند و ديد صالحي كه در دوره مسئوليت او نمايشگاه به شهرآفتاب رفت، خواهان بازگرداندن تصميم خود است يا باز هم نمايشگاه را شهرآفتاب نگه مي‌دارد.

نظر شما