شناسهٔ خبر: 22625407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور هیات پارلمانی ایران به ریاست لاریجانی

دهمین دور نشست مجمع مجالس آسیایی در شهر استانبول ترکیه آغاز شد

استانبول- ایرنا- دهمین دور نشست مجمع مجالس آسیایی روز سه شنبه با حضور هیات های پارلمانی 42 کشور و اعضای ناظر از 16 کشور در شهر استانبول ترکیه آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست سه روزه هیات پارلمانی ایران به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان به همراه پنج نفر از نمایندگان و کارشناسان زبده پارلمانی حضور یافته است.
مهمترین هدف اصلی مجمع مجالس آسیایی تشکیل پارلمان آسیایی است که تاکنون 9 نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی به منظور ایجاد زمینه همکاری و هم افزایی در بین کشورهای آسیایی برگزار شده است.
در این مجمع 42 کشور به عنوان اعضای اصلی و 16 کشور به عنوان اعضای ناظر حضور دارند که با 11 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌ نزدیکی دارند.
جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، اردن، افغانستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، اندونزی، بحرین، بنگلادش، بوتان، پاکستان، تالائو، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، تونگا، چین، روسیه، سریلانکا، سنگاپور، سوریه، عراق، عربستان، فلسطین، فیلیپین، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، کامبوج، کره شمالی، کره جنوبی، کریباتی، کویت، لائوس، لبنان، مالدیو، مالزی، مغولستان، نپال، ویتنام، هند و یمن اعضای اصلی و دائم مجمع مجالس آسیایی هستند.
همچنین استرالیا، گینه‌ نو، ترکمنستان، تووالو، تیمور شرقی، جزایر سلیمان، جزایر مارشال، زلاندنو، ژاپن، ساموآ، عمان، سیجی، قطر، میکرونزیا، ناسائو و وانواتو اعضای ناظر مجمع مجالس آسیایی هستند.
دوره ریاست مجمع هر دو سال یکبار تغییر می‌کند که بعد از برگزاری نشست آذرماه سال گذشته در کامبوج، میزبانی این نشست برای دو سال به کشور ترکیه محول شد.
اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی ترکیه در آیین افتتاح این نشست، با اشاره به درگیر بودن بسیاری از کشورها با پدیده ترور، خواستار مشارکت همگانی برای مقابله با تروریسم در همه اشکال آن شد.
وی با تاکید بر مقابله با تروریسم فارغ از استانداردهای دوگانه گفت: تروریسم ممکن است در هر جایی مشاهده شود و برچیدن آن هم نیازمند عزم همه کشورهاست.
وی با انتقاد از ظلم به ملت مظلوم فلسطین و میانمار از طرف اشغالگران و تندورها گفت: همه نهادهای قانون گذاری کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی باید قوانین محدودیت ساز برای جلوگیری از رفتارهای تندروها وضع کنند.
به گزارش ایرنا، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح سه شنبه به منظور شرکت و سخنرانی در دهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی وارد استانبول شد، پیش از افتتاح این نشست، با اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی کشور ترکیه به صورت دو جانبه دیدار و مذاکره کرد.
وی فردا در جریان سفر سه روزه خود به ترکیه، علاوه بر سخنرانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در جلسه مجمع عمومی مجالس آسیایی، دیدارهایی نیز با روسای مجلس و هیات های پارلمانی کشورهای شرکت کننده انجام خواهد داد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما