شناسهٔ خبر: 22625404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دور جدید سمینار سطح بالای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا؛

تحریم‌ها باید برداشته می‌شد و این جزیی از برجام است/ اروپا به نقش خود در برجام عمل کند

معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان این مطلب که از همه طرفین دعوت می‌کنیم که به تعهد خود عمل کنند، گفت: تحریم‌ها باید برداشته می‌شد و این جزیی از برجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ هلگا اشمید صبح امروز در دور جدید سمینار سطح بالای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در اصفهان با اشاره به اهمیت این نشست برای ارتباط بین ایران و اتحادیه اروپا، اظهار کرد: برگزاری این سمینار نشان دهنده ادامه دار بودن سمینار بروکسل است.

معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به اعلام نه باره آژانس انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافقات هسته ای، تصریح کرد: برجام برای تمام کشورهای حاضر در این مذاکرات الزام آور است و مذاکرات ما در سطح جهان نشان دهنده حمایت کشورهای مختلف از این توافق است.

وی افزود: واضح می‌گوییم جایی برای مذاکره در مورد برجام وجود ندارد.

اشمید با بیان این‌که اتحادیه اروپا بالاترین استانداردهای ایمنی برای استفاده انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را در نظر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: توسعه صلح آمیز انرژی هسته ای موجب شفافیت فعالیت ها می شود و دانشمندان ایرانی باید بتوانند با سایر دانشمندان جهان در این زمینه تبادل نظر کنند.

معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به طرحی که صالحی در مورد ایمنی و مدیریت پسماند انرژی اتمی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است، گفت: این را به فال نیک می‌گیریم تا ایران به کنوانسیون‌های دیگر انرژی هسته‌ای بپیوندد.

وی  گفت: از همکاری ایران در پروژه اراک تشکر می‌کنم چراکه شفافیت انجام داد، تبدیل فردو به مرکز تحقیقاتی برای محافظت از ایزوتوپ‌ها نیز طبق توافق صورت گرفت.

اشمید در پایان با بیان این مطلب که از همه طرفین دعوت می‌کنیم که به تعهد خود عمل کنند، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها باید برداشته می‌شد و این جزیی از برجام است.

سطح همکاری ها با اروپا در بحث نفت  و گاز به قبل از تحریم ها برمی گردد

عباس عراقچی که در این سمینار با اشاره به شروع دور سوم گفتگوها با اتحادیه اروپا از روز گذشته، اظهار کرد: در خصوص بانکداری سرمایه گذاری و ارتباطات فرهنگی و ارتباطات مردم با مردم و موضوعات مختلف مانند مهاجرت و حقوق بشر بحث کردیم.

معاون وزیر خارجه گفت: بحث ایمنی هسته ای یکی از موارد مهم است، تصریح کرد:  در حوزه نفت و گاز سطح همکاری ایران و اروپا به قبل از تحریم‌ها بر می‌گردد، امروز می‌توان گفت صادرات نفت ایران به اروپا کاملاً مانند قبل از تحریم‌ها شده است.

وی اضافه کرد: رابطه تجاری هم شکل گرفته و قراردادی که شرکت توتال اخیراً منعقتد کرده در همین راستاست؛ سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند انرژی خورشیدی نیز آغاز شده است.

آمریکا با زورگویی خلاف برجام عمل می کند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نیز در سخنانی با بیان اینکه پیش از برجام ایران را با اتهامات واهی تحت فشار قرار می دادند، اظهار کرد: باید دید این فشارها تحت چه دلیل و منطقی بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا امروز با همان رفتارهای قبل از برجام رفتار می کند، تصریح کرد: آمریکا با زورگویی کامل بر خلاف تعهدات عمل می‌کند.

وی با بیان این‌که برجام یک مجموعه و غیر قابل تفکیک است، عنوان کرد: یک طرف این معامله جمهوری اسلامی و طرف دیگر پنج به علاوه یک است و اگر کسی از طرفین از تعهدات خارج شود دیگر برجامی باقی نمی‌ماند.

ذوالنور با بیان اینکه برجام چیزی به ما نداده است، گفت: ایران عضو NPT است و حقوق مسلمی دارد که باید به صورت کامل به مردم ما اعطا شود ولی این امر تدریجی بوده است.

وی با بیان اینکه آمریکا نباید در مورد برجام متوهم شود، اذعان کرد: ما فقط برای آن که حقانیت کشور خود را ثابت کنیم به برجام متعهد شدیم، در خصوص برجام باید شفافیت ایجاد شود و از استانداردهای دوگانه اجتناب شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مانع تراشی های آمریکا بعد از برجام، تاکید کرد: اروپا باید در این زمینه ایفای نقش کند؛ آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود، حتی نمی‌تواند به صورت اسمی آن را حفظ و به تعهدات آمده در برجام عمل نکند.

انتهای پیام/

نظر شما