شناسهٔ خبر: 22624691 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آیا هکرهای ایرانی شرکت HBO و فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» را هک کردند؟ آیا هکرهای ایرانی شرکت HBO و فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» را هک کردند؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها وزارت دادگستری امریکا دارد دنبال جواب این سوال می‌گردد. در تابستان سال گذشته؛ شرکت HBO سازنده سریال معروف و پرمخاطب «بازی تاج و تخت» هک شد و یک سری اطلاعات آن به سرقت رفت.

گفته می‌شود هکرها نزدیک به ۱.۵ ترابایت اطلاعات محرمانه و سری شرکت HBO از جمله فیلم‌نامه فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» را سرقت کردند و در ازای فاش نشدن‌شان؛ درخواست چندین میلیون دلار دارند.

اگرچه در نهایت مشخص نشد که شرکت HBO این باج را پرداخته است یا خیر ولی اطلاعات سرقت شده و از جمله فیلم‌نامه Game of Thrones روی وب منتشر نشد.

حالا و با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا؛ روزنامه واشنگتن‌پست مدعی است؛ وزارت دادگستری از سوی دولت دونالد ترامپ تحت فشار است تا برخی از پرونده‌های محرمانه بر علیه ایرانی‌های مقیم امریکا یا خود ایران را علنی و رسانه‌ای کند.

یکی از این پرونده‌ها که پای چند هکر ایرانی به آن باز شده و هنوز در مراحل تحقیق و بررسی است؛ پرونده هک شرکت HBO است.

روزنامه واشنگتن‌پست طی گزارشی می‌گوید که وزارت دادگستری در حال بررسی پرونده‌هایی است که امکان علنی شدن را دارند. قرار است تا چند ماه آینده چندین پرونده دخالت ایران در امور امریکا علنی و رسانه‌ای شوند.

دولت ترامپ با این شیوه می‌خواهد هم ایران را تحت فشار قرار دهد و هم کنگره امریکا را مجاب به تصویب تحریم‌های تازه بر علیه ایران کند.

البته؛ برخی افراد در وزارت دادگستری امریکا با علنی شدن پرونده‌های ایرانیان تحت بررسی مخالف هستند. چون علنی شدن این پرونده‌ها ممکن است تحقیقات جاری درباره آنها را به خطر بیندازد و شناسایی و دستگیری مظنونانی را که ممکن است به ایران برگردند، سخت‌تر کند.

هکرها در تابستان سال گذشته؛ از طریق ایمیل یکی از مدیران شرکت HBO توانسته بودند به درون سرورهای این شرکت نفوذ و به اطلاعات محرمانه آن‌ها دسترسی پیدا کنند. در آن زمان و روزها و ماه‌های پس از آن هیچ گزارشی مبنی بر دست داشتن هکرهای ایرانی در این موضوع منتشر نشده بود.

اکنون؛ ادعای واشنگتن‌پست مبنی بر بررسی پرونده هکرهای ایرانی در ماجرای هک HBO تازگی دارد. به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر سیاسی و برای فشار به کنگره مطرح شده باشد تا دولت ترامپ به اهداف سخت‌گیرانه خود در قبال ایران برسد.

نظر شما