شناسهٔ خبر: 22624492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعلام آمادگی مجدد احزاب کرد برای گفت و گو با بغداد/ شرط بغداد پابرجاست

اربیل- ایرنا - نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در‌پی دیدار با احزاب کرد عراقی از تاکید همه احزاب بر ضرورت آغاز گفت وگوها با بغداد خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بارزانی با اعلام این مطلب گفت: همراهی خوبی میان احزاب کرد عراقی وجود دارد، همه بر این باور هستیم که ضروری است با بغداد وارد مذاکره شویم، همچنین هیچ حزبی موافق تشکیل دو دولت در اقلیم نیست.
بارزانی در ارتباط با خواسته احزاب کرد عراقی در شمال عراق تصریح کرد: دو دیدگاه در میان احزاب کرد عراقی وجود دارد، دیدگاه اول بر تشکیل دولت موقت و دیدگاه دوم بر برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده تاکید دارد، اما همه احزاب مخالف تقسیم اقلیم به دو اداره محلی هستند.
وی اضافه کرد: احزاب کرد عراقی متفق القول تاکید کردند که هیچ گروهی یا حزبی نباید سرخود با بغداد وارد مذاکره شود.
نیچروان بارزانی در خصوص عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از سد موصل نیز اظهار داشت: در پی درخواست بغداد نیروهای پیشمرگه را از سد موصل و دروازه مرزی ربیعه عقب کشیدیم ضمن اینکه خواهان تعیین حد و مرزی مشخص برای پیشروی نیروهای ارتش عراق هستیم.
وی در ارتباط با پرداخت حقوق کارکنان با اشاره به وضعیت بد اقتصادی منطقه شمال کردستان گفت: تا زمانی که بتوانیم حقوقها را پرداخت خواهیم کرد و اگر روزی برایمان مقدور نبود به صراحت به مردم اعلام می کنیم، وضعیت کنونی نیازمند درک و همراهی بیشتری از سوی مردم و احزاب است.
نیچروان بارزانی در راستای ایجاد همگرایی داخلی در پی شکست همه پرسی روز سه شنبه با احزاب جنبش تغییر، حزب سوسیالیست دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق در سلیمانیه تشکیل جلسه داد.
مذاکرات احزاب کرد و تکرار آمادگی بر گفت و گو با بغداد درحالی است که دولت مرکزی در بغداد با استناد به رای دادگاه عالی فدرال بر غیر قانونی بودن همه پرسی جدایی طلبانه 25 سپتامبر / سوم مهر / در شمال عراق، شرط هر گفت و گو با منطقه کردستان عراق را اعلام رسمی بطلان همه پرسی ونتائج آن دانسته است.
خاورم**351**380**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما