شناسهٔ خبر: 22624187 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

رجانیوز گزارش می دهد؛

یک میلیون تن برنج در پنج ماهه نخست وارد شد؛ واردات برای 7 ماه دیگر هم آزاد شد/ عزم جدی دولت برای ایجاد شغل برای کارگران هندی و تایلندی

میزان مصرف سالانه کشور حداکثر 3 میلیون و 200 هزار تن است. از سوی دیگر میزان واردات برنج در پنج ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون تن بوده که با توجه به میزان تولید برنج امسال، کشور نیازی به واردات جدید، ان هم به صورت بازه زمانی آزاد 7 ماهه ندارد و اگر دولت خواهان کاهش پایه قیمتی برنج تولید داخل در سال آینده باشد، این واردات می بایست به صورت محدود صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد – رجانیوز: در حالیکه بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماهه نخست کشور از مبادی رسمی به کشور وارد شده است، وزارت صنعت، معدن و تجرات طی بخشنامه ای واردات برنج را از اول آذر به مدت 7 ماه آزاد کرده و تعرفه 26 درصدی را برای واردات ان در نظر گرفته است، تا نشان دهد دولت عزم جدی برای تامین منافع واردکنندگان برنج دارد.

به گزارش رجانیوز؛ بر پایه بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش واردات برنج از فردا اول آذر ماه سال 1396 به مدت 7ماه آزاد خواهد بود. در ادامه این بخشنامه آمده است، کلیه واردکنندگان برنج باید تعهدات لازم را برای واردات و ترخیص برنج وارداتی تا پایان تیرماه سال 97 ارائه کنند.

این بخشنامه در حالیکه ابلاغ شده که در سال گذشته مبتنی بر اظهارات جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج در سال گذشته 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در کشور تولید شده و مبتنی بر صحبت های منتشره از دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران و علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تولید برنج در سال 96 در این دو استان که عمده تولید برنج کشور را عهده دار هستند، 5 تا 8 درصد افزایش یافته است و میزان برنج کشور در سال 96 به بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن رسیده است.

پیش از این عباس کشاورز معاون امور توليدات گياهی وزير جهاد كشاورزی میزان سرانه مصرف برنج در کشور را 40 کیلیوگرم اعلام کرده بود که با توجه به جمعیت 80 میلیون نفری ایران، میزان مصرف سالانه کشور حداکثر 3 میلیون و 200 هزار تن است. از سوی دیگر میزان واردات برنج در پنج ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون تن بوده که با توجه به میزان تولید برنج امسال، کشور نیازی به واردات جدید، ان هم به صورت بازه زمانی آزاد 7 ماهه ندارد و اگر دولت خواهان کاهش پایه قیمتی برنج تولید داخل در سال آینده باشد، این واردات می بایست به صورت محدود صورت گیرد.

 


با این وضعیت، تنها برنده آزاد سازی 7 ماهه واردات برنج، کسی جز تجار نیستند و این خود زمینه ای برای تسخیر بیشتر بازار برنج از سوی تولیدکنندگان خارجی خواهد شد و نشان از عدم اراده دولت برای خودکفایی از زمینه تولید محصول پر مصرف برنج می دهد. اراده ای که اگر وجود داشت، تاکنون ایران را به هاب تولید برنج در منطقه تبدیل کرده و تامین برنج کشورهای همسایه که خود امکان تولید آن را ندارند، به ایران سپرده می شد چرا که قیمت برنج پر محصول ایرانی با برنج هندی و پاکستانی تفاوتی نداشته و کیفیت بالاتری را نیز داراست.

نظر شما