شناسهٔ خبر: 22623994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تأکید بر لزوم فرهنگ سازی برای افزایش موقوفات قرآنی

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای افزایش موقوفات قرآنی گفت: یکی از راه‏‌های ترویج فرهنگ قرآنی و مذهبی در جامعه، ایجاد وقف‏‌های جدید با نیت‏‌های قرآنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، حجت الاسلام علی مصائبی در همایش یاوران وقف اظهار داشت: هرچند کلمه وقف در قرآن کریم نیامده و این بحث بطور خاص مطرح نشده اما وجود واژه ها و کلماتی نظیر صدقات، خیرات و عمل صالح، بیانگر مفهوم وقف هستند.

وی در ادامه با بیان این که در فرهنگ اسلامی از وقف به صدقات جاریه تعبیر می شود، به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره جایگاه صدقه و وقف در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: صدقه موجب افزایش رزق و روزی، شفای مریض، دفع بلا، عبور از پل صراط و ضمانت بهشت می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان صدقه دادن را یکی از راه های دوستی و جلب محبت اهل بیت و ائمه اطهار(ع) اعلام کرد و افزود: اغلب موقوفات شیعیان به اهل بیت و به ویژه امام حسین(ع) اختصاص دارد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای افزایش موقوفات قرآنی گفت: یکی از راه‏‌های ترویج فرهنگ قرآنی و مذهبی در جامعه، ایجاد وقف‏‌های جدید با نیت‏‌های قرآنی است، لذا باید از ظرفیت های مغفول وقف برای گسترش فعالیت های قرآنی در جامعه استفاده کنیم.

حجت الاسلام مصائبی خاطرنشان کرد: از اول صدر اسلام تا به حالا، همه حوزه های علمیه با حمایت خیرین، واقفین و متدینین رشد کرده اند و اکنون نیز هیچ طلبه ای برای تحصیل در حوزه علمیه حقوقی دریافت نمی کند و خود باید هزینه کند.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی از جمله استانهایی است که علما برجسته و بزرگ بسیاری داشته و دارد و باید از ظرفیت های روحانیت استان برای ترویج فرهنگ وقف استفاده کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در بخش دیگری از سخنانش از پنج برابر شدن موقوفات پس از انقلاب خبر داد و شفاف سازی و اجرای صحیح نیات واقفین را ضروری دانست و افزود: علی رغم اینکه وقف های بسیار عظیمی در جامعه انجام می گیرد اما متاسفانه برخی مانع ثبت آنها بعنوان وقف می شوند تا در آینده این مکانها را تغییر کاربری دهند.

وی در ادامه با اشاره به وجود 7100 باب مسجد و حسینه در آذربایجان شرقی گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه هیچگاه به فکر تصرف و دخالت در امور این مساجد و حسینه ها نیست و برخی بخاطر ترس از شفاف شدن حساب و کتابشان، بدنبال حذف واژه وقف هستند.

حجت الاسلام مصائبی با بیان اینکه وقف در جامعه، مظلوم واقع شده است، احیا و گسترش موقوفات در جامعه را ضروری خواند ابراز امیدواری کرد با تاسی به ائمه اطهار و معصومین(ع)، در حفظ و حراست از موقوفات و ترویج فرهنگ وقف بیش از پیش گام برداریم.

نظر شما