شناسهٔ خبر: 22623042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نابسامانی جوی کشی در مناطق حاشیه شهر اردبیل/مردم از تعلل در عملیات جوی‌کشی گله‌مند هستند

باید توجه داشت که هر پروژه عمرانی به مرور هویت یک شهر را هویدا می‌سازد و نباید با نادیده گرفتن این پروژه‌ها و اهمال در اجرای آن حقوق شهروندی را زیرپا گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اقدام به بهسازی بافت فرسوده شهری، آسفالت معابر و کوچه‌ها، جدول‌گذاری و در نهایت جوی‌کشی همه و همه این ها از جمله اقداماتی است که شهرداری اردبیل طی چند وقت اخیر عملیات اجرایی آنها را در سطح شهر آغاز کرده و این عملیات عمرانی همچنان هم در برخی نقاط شهر ادامه دارد.

با توجه به اینکه هر پدیده‌ای را می‌توان از سه منظر کالبدی، محتوایی و معنایی مورد بررسی قرار داد و هرگاه در آثار مصنوع همچون معماری و شهرسازی هماهنگی و همراهی کامل بین این ابعاد اتفاق بیفتد آن اثر یا پدیده را زیبا و هویتمند می دانیم باید از یک موضوع هم در کنار این مسئله غافل نشد که همواره مبلمان و معماری یک شهر معرف هویت آن شهر است.

و در واقع هویت شهری تنها به گذاشتن چند بتن روی هم و چیدن چند پازل کنار هم ختم نمی‌شود و باید تمامی پروژه‌های خرد و کلان شهری که در سطح شهر آغاز می‌شود با موفقیت به اتمام رسیده و رضایتمندی عمومی را نیز به دنبال داشته باشد.

شاید اقدام اخیر شهرداری اردبیل در راستای جوی‌کشی کوچه‌ها و محلات مختلف شهر اقدامی تحسین‌برانگیز و مسرت‌بخش برای عموم شهروندان این منطقه باشد اما نمی‌توان به اغماض از کنار این موضوع گذر کرد که تاخیر شهرداری در به اتمام و انجام رساندن برخی از پروژه‌های شهری مردم شهر را کلافه کرده و رفت و آمد آنها را نیز مختل ساخته است.

شاید یک طرفه به قاضی رفتن در رابطه با چنین مسائلی که مربوط به عموم مردم شهر است شایسته نباشد به همین دلیل سراغ برخی از شهروندان اردبیلی رفتیم تا اصل موضوع را از زبان آنان شنوا باشیم.

راحله براتی، ساکن کوچه میثم 3 محله شهریار با اشاره به وضعیت نامناسب کوچه‌ها و معابر اصلی این محله گفت: متاسفانه هم‌اکنون اوضاع کوچه‌های محله ما به گونه‌ای اسفناک است که بسیاری از کارهای روزمره و رفت و آمدهای مردم را با مشکلاتی مواجه می‌سازد.

این بانوی 37 ساله با ابراز گلایه از مسئولان شهر اظهار کرد: در حال‌حاضر شهرداری هیچ گونه اقدامی در راستای بهسازی و زیرسازی محلات پایین شهر انجام نمی‌دهد و اگر هم پروژه‌ای در این زمینه استارت خورده همچنان در حالت معلق مانده و منتظر لطف و کرم مسئولان شهری است.

شاپور لطفعلی‌زاده یکی از اهالی شهرک توحید نیز در رابطه با تاخیر شهرداری در اقدام به بهسازی و اتمام عملیات جوی کشی در برخی مناطق گفت: هیچ کس به حرف مردم گوش نمی‌دهد و با اینکه بارها و بارها ما نامه داده و پیگیر مطالبه اصلی مردم که همان بهسازی کوچه‌های شهرک است، شدیم اما هنوز هم خبری نیست.

وی تصریح کرد: از مسئولان تقاضای زیادی نداریم و اینکه توجه خود را به برخی مناطقی که وضعیت خوبی ندارند معطوف سازند برای ما کافی است و یقینا شهری آباد خواهد بود که به تمامی مناطق و محلات آن به یک اندازه توجه شود.

سیامک محمدی از دیگر شهروندان اردبیلی و ساکن محله تعویض پلاک اردبیل گفت: متاسفانه این مسیر به عنوان یکی از مسیرهای پرتردد برای خودروهای سبک و سنگین است و چون در مسیر راهگشا و تعویض پلاک واقع شده است روزانه شاهد عبور و مرور تعداد زیادی ماشین هستیم اما با این همه توجهی از سوی شهرداری به بهبود وضعیت خیابان موجود نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حدود چند ماه گذشته شهرداری به جوی کشی در حاشیه خیابان اصلی و 12 متری این مسیر اقدام کرد، افزود: این عملیات نیز که تا مرحله بلوک چینی پیش رفته بود همچون دیگر پروژه‌های شهرداری متوقف شد.

این جوان اردبیلی ادامه داد: عملیات جوی ‌کشی منطقه هم‌اکنون گودبرداری شده و تا مسیری بلوک‌چینی گردیده است اما مسئولان به فکر باشند که بعد از یک بارش سنگین برف ممکن است اتفاقات ناگوار بسیاری در این مسیر بیفتد و پس از آن چه کسی پاسخگو خواهد بود.

توسعه پایدار شهرنشینی در ازای شهری مردم‌محور

میلاد فرزانه، کارشناس معماری شهری در رابطه با دیدگاه شهروندمحور به فضای شهری می‌گوید: آنچه در گام نخست موجب بهبود و ارتقای کیفی زندگی شهروندی می شود بسترسازی برای ارائه بهترین و کیفی ترین خدمات شهری به شهروندان است و خدمات شهری تحت عنوان مقوله مهمی که در مدیریت شهری با کلمه سرانه شناخته می شود، به شهروندان ارائه می گردد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات در قالب سرانه های مختلف شهری ضمن آنکه بهبود و رونق شهری را رقم می زند موجب غنا و ارتقای ساختارهای شهری نیز می شود، می‌افزاید: مباحثی که امروزه به طور ویژه مدنظر مدیران شهری قرار دارد توجه به سیما و منظر شهری است که نمای شهر مجموعه نمادهایی است که یادآور فرهنگ، هویت و سنت های یک شهر می‌باشد.

دانشجوی ارشد معماری شهری ادامه می‌دهد: همچنین می توان گفت نمای بصری عرصه نمایشی شهر است به تبع این مهم نیز باید اذعان داشت طراحی های شهری و طی کردن فرایند بهبود کیفیت محیط  به خصوص ارتقای کیفیت بصری عرصه های عمومی بسیار حائز اهمیت است، چرا که شکل و منظر شهرها در معرض دید مستمر مردم قرار دارد.

فرزانه می‌گوید: شهر از جمله مهمترین دستاوردهای انسان و رهاورد زندگی اجتماعی وی است بنابراین نیاز است این ساختار مهم تحت تاثیر رویکردهای علمی حفظ شود و می توان با طراحی مناسب و حذف آلودگی های محیطی همچون آلودگی بصری، فضاهای عمومی مناسبی را جهت حضور عابران و شهروندان فراهم ساخت که تبعا این موضوع متولیانی دارند که باید به فکر باشند.

وی معماری شهر اردبیل را یک معماری به دور از اصول و قواعد می‌داند و یادآور می‌شود: بافت شهری اردبیل یک بافت قدیمی بسیار زیبایی است که قابلیت های بسط و گسترش و تبدیل آن به یک بافت مدرنیته را دارد اما متاسفانه در شهر ما تنها چیزی که پنهان از نگاه‌ها و منظرهاست توجه به بافت شهری و تلاش برای بهسازی و توسعه آن است.

توزیع 225 هزار تن آسفالت برای پروژه‌های عمرانی در اردبیل

شهردار اردبیل با اشاره به اهمیت پروژه‌های شهری و عمرانی در اردبیل گفت: از آغاز فصل کاری تا پایان 7 ماه امسال حدود 225 هزار تن آسفالت ریزی در سطح شهر اردبیل داشتیم که اهم این آسفالت‌ریزی برای زیرسازی و پیاده‌روسازی بوده است.

حمید لطف‌اللهیان با بیان اینکه اولویت پروژه‌های شهری و عمرانی اردبیل با زیرسازی و پیاده‌روسازی بوده است، افزود: ما از ابتدای فصل کاری تا به اکنون 74 هزار و 700 مترمربع عملیات پیاده‌روسازی داشتیم که کل اعتبار در نظر گرفته شده و تخصیص یافته برای مناطق چهارگانه 7 میلیارد و 996 میلون تومان بود.

وی ادامه داد: در راستای زیرسازی نیز شهرداری اردبیل در طول این مدت موفق عمل کرده است به طوری که 300 هزار مترمکعب عملیات در سطح شهر داشتیم که اعتبارات تخصیصی این پروژه نیز چیزی حدود 18 میلیارد تومان بوده است.

شهردار اردبیل عملیات جدول گذاری در اردبیل را نیز خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال با تخصیص بیش از 6 میلیارد تومان اعتبار بیش از 65 هزار متر جدول گذاری در سطح شهر اردبیل انجام و عملیاتی شد.

لطف اللهیان همچنین بیان داشت: در این فصل کاری تا به اینجای فصل تلاش ما بر این بوده تا با اتمام عملیات زیرسازی و پیاده‌روسازی در مناطق چهارگانه پروژه‌های عمرانی را سرعت بخشیده و تا آغاز سرما به اتمام برسانیم.

سیما و منظرشهری معرف هویت شهری است

عیسی شفاده، کارشناس امور شهری با بیان اینکه فضای شهری در معنای کلی به کلیه بافتها، اشیا و فضاهای محیطی شهری اتلاق می شود، افزود: با توجه به این تعبیر باید گفت رعایت اصول و ضوابط شهرسازی در همه جنبه‌ها و عرصه‌ها اعم از چیدمان فضاهای شهری، معابر، گذرگاهها، میادین، فضاهای سبز و ... امری ضروری است که در گرو آن می‌توان سیما و منظر شهری را ارتقاء بخشید.

وی در رابطه با عملیات جدول‌گذاری، پیاده‌روسازی و زیرسازی گفت: جدول گذاری به منظور تقسیم محوطه به خیابان‌های اصلی و فرعی، پیاده‌روها، فضاهای سبز و بالاخره جمع آوری سطحی صورت می‌گیرد که در هر مورد جزئیات اجرایی و نحوه اجرای عملیات، باید در نقشه‌های اجرایی و مشخصات فنی خصوصی ذکر شود.

کارشناس امور شهری ادامه داد: شهرهایی که از محیط بصری مطلوب برخوردارند قادرند با عمق بخشیدن به مسائل زیباشناختی به محیط های بصری غنای بیشتری دهند که از دیگر مباحث مرتبط با سیما و منظر شهری فراهم آورن آسایش محیطی است که برای تحقق این مهم نیاز است ضمن شناسایی آلودگیهای بصری اقداماتی کارشناسی در زمینه کاهش آلودگیها و اغتشاشات بصری صورت گیرد.

شفاده با اشاره به اینکه جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی یکی از اقدامات اساسی شهرداری در هر منطقه محسوب می‌شود، افزود: آبروسازی و هدایت آبهای سطحی به شیوه مهندسی اقدامی است که همه ساله توسط شهرداری در مناطق مختلف یا انجام و یا بهسازی می‌شود.

وی اظهار کرد: تهیه برنامه چندساله، طراحی تابلو و میادین، احداث چاه جهت سرویس بهداشتی، احداث تابلوهای سریالی، نورپردازی سطح شهر، راه اندازی پلهای عابر پیاده و رنگ آمیزی و امحاء دیوارنویسی از جمله اقداماتی است که باید مدنظر مسئولان شهرداری در یک منطقه باشد و خوشبختانه شهرداری اردبیل طی سالهای گذشته اقدامات قابل قبولی در حوزه‌های مذکور انجام داده است.

در کنار تمامی مشکلات سطح شهر اردبیل در رابطه با پروژه‌های عمرانی و شهری وضعیت واقعا اسفناک جوبهای دفع آبهای سطحی حتی در مرکز شهر و در مناطقی که محل عرضه موادغذایی و اقلام خوراکی است همچون محلات تازه میدان و پیرعبدالملک چهره زشتی از یک محل عرضه مواد خوراکی به نمایش گذاشته است.

گرچه وقتی پای صحبتهای مسئولان مبنی بر اقدامات انجام گرفته در ساماندهی اوضاع شهری می‌نشینیم بخش اعظمی از تقصیرات را به گردن عرضه کنندگان مواد غذایی و مغازه‌داران می‌اندازند اما واقعیت این است که در منطقه‌ای که پایش و نظارت وجود نداشته باشد باید بد و بدتر از اینها را نیز انتظار داشت.

البته از این موضوع غافل نمانیم که توسعه پایدار شهری و ساختن شهری زیبا تنها وظیفه مسئولان درگیر در مدیریت شهری نیست و مردم نیز به سهم خود باید در راستای ساختن شهری زیبا و پاک اقدام کنند و این مسئله نیاز به تعمیق‌سازی فرهنگ عمومی و شهری دارد.

کیفیت موضوع مهمی در اجرای پروژه های عمران شهری است و توجه به این مهم موجب پیشگیری از دوباره کاری ها و همچنین کاهش هزینه های شهری می شود، این در حالی است که هدف از توجه به سرعت و کیفیت پروژه ها رسیدن به استانداردهای مطلوب شهری و اهمیت دادن به مهم ترین وظیفه شهرداری که همان خدمت رسانی است، می‌باشد.

باید دانست که هر پروژه عمرانی به مرور زمان هویت شهر را می سازد و دقت در مطالعات و طراحی پروژه ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که پروژه‌های عمرانی به عنوان یک سازه اجتماعی همواره در معرض دید شهروندان بوده و در این میان رعایت مسائل زیباسازی بر مبنای خلاقیت در کنار توجه به کیفیت و سرعت بخشیدن به اجرای پروژه ها باید مورد توجه مسئولان درگیر در مدیریت شهر اردبیل قرار گیرد.

انتهای پیام/ح

 

نظر شما