شناسهٔ خبر: 22621719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

مدير ICT اتاق اصناف: واردكنندگان مجاز ظرفیت رفع نياز بازار گوشی كشور را ندارند

ساحره چمنی / اتاق اصناف

صاحب‌خبر -

به گفته‌ی کمیل اكبرنژاد، از زمان اجرای طرح رجیستری تا مرحله مربوط به بحث‌های فنی و بحث عرضه و تقاضا مشكل اساسی كه وجود داشت این بود كه دعوت رسمی از اتاق اصناف نشد تا نمایندگان ما هم در بحث عرضه و تقاضا حضور داشته باشند.

اكبرنژاد افزود:

ما موافق اجرای طرح رجیستری و  مبارزه با قاچاق كالا هستیم اما این كار باید از راه درستش انجام شود. الان اگر بازار را در نظر بگیریم، تعداد محدودی شركت‌ وجود دارد كه واردكننده قانونی موبایل به كشور هستند؛ در نتیجه خیلی از كسانی كه تا پیش از این از مبادی غیر از گمرک موبایل را وارد می‌كردند و حدود 100 تا 200 نفر هستند، در این مدت سرمایه‌ای را كه برای ورود موبایل به بازار كشور لازم بوده تامین كرده‌اند. طبیعی است كه نمی‌توان این حجم عظیم واردات را از تعداد محدود واردكننده مجاز بخواهیم چون یك چنین گردش مالی وجود ندارد و تعداد كم وارد كننده مجازی كه وجود دارد نیز نمی‌توانند این حجم موبایل را وارد كشور كنند.

بر اساس گزارش اكبرن‍ژاد، با اجرای طرح رجیستری شركت‌های قانونی باید موبایل را وارد كرده و در بازار عرضه كنند، اما ظرفیت آن را ندارند و به احتمال خیلی زیاد یك‌سری گوشی‌های خاص دچار مردگی نوع مدل می‌شوند و در بازار نایاب می‌شوند.

وی در خصوص آینده گوشی اپل با اجرای طرح رجیستری نیز گفت:

این گوشی یك كالای خاص است و تنها موردی است كه ما نتوانستیم بخاطر بحث تحریم‌های آمریكا خدمات پس از فروش آن را انجام دهیم، اما 35 شركتی كه نمایندگی شركت‌های خارجی را گرفته‌اند تقریبا همگی آنها بحث خدمات پس از فروش را دارند؛ یعنی هم آن را وارد می‌كنند و هم بحث خدمات پس از فروش آن را انجام می‌دهند.

اكبرن‍ژاد در ادامه اعلام کرد که برای بحث قاچاق كالا تاكنون زیرساخت لازم برای برخورد وجود نداشته اما حالا با شكل‌گیری زیرساخت لازم می‌توان جلوی آن را گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما