شناسهٔ خبر: 22621378 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

محمدجلیل عندلیبی درباره کنسرت گروه مولانا خبر داد:

اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی با مقام های کردی

محمدجلیل عندلیبی در نشست برگزاری کنسرت گروه مولانا گفت: این برنامه اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است که با مقام های کردی اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست رسانه ای کنسرت گروه «مولانا» به سرپرستی محمد جلیل عندلیبی امروز سه شنبه ۳۰ آبان ماه با حضور محمد جلیل عندلیبی نوازنده و آهنگساز، بهزاد فروهری نوازنده پیشکسوت نی، سیدرضا کردستانی خواننده، صابر نظرگاهی نوازنده تار و اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد جلیل عندلیبی گفت: رپرتوار برنامه در سه قست اجرا می شود که در قسمت اول استاد بهزاد فروهری به اجرای دونوازی تمبک و نی می پردازند و در قسمت دوم نیز فضا به گونه ای طراحی شده که ما ابتدا در دستگاه همایون با اجرای تصانیفی از عبدالرحمن وفایی به خوانندگی سیدرضا کردستانی اجرا خواهیم داشت و بعد ضمن اجرای قطعاتی در دستگاه شور و بیات ترک قطعاتی را ارائه خواهیم کرد. در واقع این برنامه اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است که با مقام های کردی اجرا می شود.

وی با اشاره به سابقه گروه موسیقی «مولانا» بیان کرد: من گروه «مولانا» را در سال ۱۳۵۴ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تاسیس کردم، در واقع هسته اصلی این گروه در این مرکز با همیاری زنده یاد داریوش صفوت شکل گرفت و در سال ۱۳۵۶ بود که گروه «مولانا» در مجموعه تئاتر شهر متولد شد و در آنجا اولین برنامه خود را با خوانندگی زنده یاد رضوی سروستانی اجرا کردیم. البته بعدها استاد شهرام ناظری و علیرضا افتخاری به ما پیوستند و ما همراه با سایر هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی در این عرصه حضور جدی داشتیم. این گروه طی سال های گذشته به عنوان ارکستر سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم فعالیت می کرده و می توانم بگویم  زحمات زیادی برای حوزه موسیقی اصیل ایرانی کشیده است. این موسیقی که ما اجرا می کنیم موسیقی ردیف دستگاهی ماست که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

این هنرمند تصریح کرد: البته ما در حوزه موسیقی ایرانی موسیقی هایی چون موسیقی عرفانی، موسیقی فولکلور، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی مقامی داریم که ما در این کنسرت به موضوع موسیقی ردیف دستگاهی توجه بیشتری داریم.

وی درباره عدم همکاری با خوانندگانی چون شهرام ناظری، توضیح داد: استاد ناظری مقداری به من کم لطفی کردند حتی من زمانی به ایشان پیشنهاد دادم که کارهایی را با هم انجام دهیم اما برخی از مسائل و گرفتاری ها اجازه ادامه این همکاری را با ما نداد. به هرحال من دوست دارم فعلا با جوانان کار کنم حتی زمانی هم که با استاد ناظری مشغول به فعالیت بودم این خواننده از هنرمندان جوان موسیقی بودند که با گروه «مولانا» همکاری می کردند.

عندلیبی ادامه داد: متاسفانه اغلب موسیقی کُردی در تالارهای برگزاری کنسرت «هلپرکه (رقص موسیقی کردی)» شده در حالی که موسیقی ما موسیقی تخصصی بوده که نشات گرفته از موسیقی عمیق و مقامی کردی و ایرانی است. اینها موسیقی هایی هستند که سال ها مورد استفاده بسیاری از استادان موسیقی ایرانی از جمله استاد صبا قرار گرفته است. در طی سال های اخیر دشمنی و شقاوت بین آدم ها و انسان ها به شکل بی رحمانه ای وجود داشته و دارد و این موضوع تنها به حوزه موسیقی نیز محدود نشده است. حتی من در این مورد قطعه ای را آهنگسازی کردم که به زودی به مخاطبان ارائه می شود. قطعا نمی شود گفت بین هنرمندان دشمنی وجود دارد. بله من این فاصله را قبول دارم اما فکر می کنم باید فضا به سمتی کشیده شود که آرامش در این فضا حکمفرما شود.

در ادامه این نشست بهزاد فروهری نوازنده پیشکسوت نی بیان کرد: در این کنسرت قطعاتی در دستگاه شور با دونوازی تمبک و نی برای مخاطبان اجرا می شود. در قسمت بعدی هم همراه با گروه قطعاتی را به صورت جداگانه اجرا می کنیم که ممکن است در این بین قطعاتی در چهار مضراب و آثار مرتبط با موسیقی محلی نیز اجرا شود.

سیدرضا کردستانی خواننده کنسرت گروه «مولانا» نیز، گفت: ما در این کنسرت قطعاتی را اجرا می کنیم که هم به زبان فارسی و هم به زبان کردی خوانده شده و می تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. ضمن اینکه نسبت علی اصغر کوردستانی با بابا طاهر عریان یکی از ویژگی هایی است که واقعا برای ما جالب توجه بود و دوست داشتیم این فضای ارزشمند را با مخاطبان در میان بگذاریم.

صابر نظرگاهی نوازنده تار هم اظهار کرد: این جزو اولین برنامه هایی است که همراه با گروه «مولانا» مشغول به فعالیت هستم اما می توانم اذعان کنم که آثار گروه «مولانا» و استاد عندلیبی همواره جزو بهترین رپرتوارها و کنسرت هایی بوده که به مخاطبان ارائه شده است.

گفتنی است؛ کنسرت موسیقی سنتی و کردی «کورده واری» به یاد زنده یاد علی اصغر کوردستانی با صدای سیدرضا کوردستانی و اجرای تک نوازی نی بهزاد فروهری به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس گروه «مولانا» به سرپرستی محمد جلیل عندلیبی ساعت ۲۱:۳۰ روز سه شنبه هفتم آذر در تالار وحدت تهران برگزار می شود. این در حالی است که بخشی از عواید بلیت فروشی کنسرت به بازماندگان و مصیبت زدگان زلزله استان های غربی کشور تعلق خواهد گرفت.

نظر شما