شناسهٔ خبر: 22620216 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه آزاد اسلامی:

انسان خلاق، محور توسعه پایدار است

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از واحد علوم و تحقیقات،
دکتر فرهاد رهبر در هشتمین کنفرانس بین المللی کشاورزی پایدار در محیط زیست، غذا، انرژی و صنعت با تعریف توسعه پایدار تصریح کرد: توسعه پایدار نوعی از توسعه است که نیازهای نسل امروز را بدون به خطر انداختن فرصت‌های آن، برای رفع نیازهای نسل‌های آینده تأمین کند.
این کنفرانس که تاکنون در آلمان، دانمارک، چین، کانادا، ژاپن و مالزی با حضور بیش از 20 کشور اروپایی و آسیایی در 7 دوره برگزار شده، در این دوره با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی در واحد علوم و تحقیقات امروز برگزار شد.
وی افزود: ادبیات توسعه با گذر از توجه صرف به سرمایه‌های فیزیکی، به دیگر سرمایه‌های تاثیرگذار در فرآیند توسعه از جمله سرمایه‌های طبیعی (مادی)، سرمایه‌های انسانی و سرمایه‌های اجتماعی را نیز توجه کرده است.
رهبر با بیان اینکه پایداری می‌تواند چهار جنبه داشته باشد، گفت: پایداری در منابع طبیعی، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی جنبه‌های پایداری هستند و در حقیقت توسعه پایدار تنها بر جنبه زیست محیطی اتفاقی تمرکز ندارد. در واقع توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط زیست است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه پایدار گستره نوینی است، گفت: این توسعه از آن روی که انسان را محور و بقای عزت‌مند او را هدف قرار داده بود، به زودی فراگیر شد و بر دلها نشست.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش‌محور بر پایه خلاقیت، انتشار و بهره برداری از دانش شکل گرفته و آنچه از سوی کشورهای دانش‌محور به کشورهای جهان سوم منتقل می‌شود، حداکثر در مرحله صنعت است. مرحله بالاتر از اقتصاد دانش محور، مرحله معرفت و دانایی است که می‌توانیم به آن حکمت نیز بگوییم.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه منابع انسانی پایه اصلی ثروت ملت‌ها را تشکیل می دهند، گفت: سرمایه و منابع طبیعی عوامل تبعی تولید اند، در حالی که انسان‌ها عوامل فعالی هستند که سرمایه‌ها را متراکم می سازند، از منابع طبیعی بهره برداری اصولی می کنند، سازمان‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را می سازند و توسعه ملی را جلو می برند.

*** مخاطرات جدی تا سال 2025 با وجود کمبود بارش‌ها و تغییرات اقلیمی در ایران
قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در این کنفرانس گفت: کشاورزی امروز در دنیا آسیب‌پذیرترین صنعت است. در پیمان کیوتو کشورهای صنعتی موافقت کردند گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. این پیمان سال 2008 تمام شد و پس از آن دو متمم دیگر به این معاهده اضافه شد که عملیاتی نشد، در نهایت در سال 2020 که معاهده پاریس دوباره فعال می‌شود، کاهش گازهای گلخانه‌ای از سر گرفته خواهد شد.
ناصر مقدسی افزود: در تحقیقات مشخص شده همه پهنه‌های ایران تا 2025 با کمبود بارش و تولید کشاورزی مواجه خواهد بود. یعنی تا سال 2025 آب‌های روان و شیرین در کشور به شدت کاهش می‌یابد، همچنین در این سال‌ها افزایش دمای بیشتری نسبت به نرم جهانی در کشور شاهد هستیم.
دبیر اجرایی کنفرانس کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت، اظهار داشت: این همایش علمی بین المللی به صورت دوره ای تاکنون در کشورهای اروپایی و آسیایی نظیر ژاپن، دانمارک، کانادا، چین و مالزی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه 30 نفر در قالب کمیته های علمی و اجرایی با این همایش همکاری داشته اند، افزود: از مقالات دریافتی، 60 مقاله از کشور ایران و 15 مقاله از سایر کشورها پذیرفته شده است.
همچنین دبیر علمی کنفرانس بین المللی کشاورزی پایدار در غذا، انرژی، محیط زیست و صنعت، در این همایش گفت: در گذشته عدم توسعه یافتگی و امروزه توسعه یافتگی بی قاعده باعث تخریب محیط زیست بوده است.
هادی کیادلیری افزود: توجه به مسایل اقتصادی و کشاورزی در کوتاه مدت بدون در نظر داشتن مسائل محیط زیست فاجعه آور خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه توسعه و محیط زیست لازم و ملزوم یکدیگرند، گفت: هیچ کشور توسعه یافته ای را پیدا نمی کنید که دارای محیط زیست تخریب شده باشد. یا کشوری که با محیط زیست تخریب شده به توسعه دست پیدا کرده باشد.
دبیر علمی این کنفرانس با بیان اینکه توسعه در بستر فرهنگی هر جامعه صورت می گیرد، افزود: توسعه یک موضوع چند وجهی و دارای تنوع است که به مسایل کمی و کیفی با هم می پردازد.
وی با اشاره به اینکه براساس تعریف توسعه پایدار، هر نسلی باید سهم برابر از منابع طبیعی داشته باشد، خاطر نشان کرد: ایران در سند چشم انداز و برنامه های توسعه ای، نگاه ویژه ای به توسعه پایدار در حوزه های مختلف از جمله تولید غذا و محیط زیست دارد.
کیادلیری به اقدامات و گام های بزرگ ایران در زمینه توسعه پایدار اشاره و تصریح کرد: برای اولین بار ایران قطع درختان جنگلی و بهره برداری از آنان را ممنوع اعلام کرده است که نقطه عطفی در تحقق توسعه پایدار است.
در این همایش پروفسور ریداکر رئیس افتخاری مرکز تحقیقات کشاورزی فرانسه، پروفسور ریشی بل استاد دانشگاه هاریانا هندوستان، پروفسور نصیر البسام رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر آلمان نیز حضور داشتند و سخنرانی کردند.
علمی**9157
تنظیم: منصوره شوشتری**انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

انتهای پیام /*

نظر شما