شناسهٔ خبر: 22619990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

مورد عجیب یک پادشاه عرب!

صاحب‌خبر -

خرداد: پیامدهای غیبت طولانی محمد ششم، پادشاه مراکش و عدم رسیدگی به امور کشور و اقامت در خارج به عنوان مرخصی، دیگر برای ادارات سیاسی و دنبال‌کنندگان امور داخلی مراکش خوشایند نیست.

به گزارش خرداد از ایسنا، به نقل از سایت الوطن العربی، قانون اساسی جدید سال ۲۰۱۱ مراکش، بیشتر قدرت اجرایی را در اختیار پادشاه این کشور قرار می‌دهد و غیاب او در کشور موردی منحصر به فرد در جهان معاصر است و بسیاری از دیپلمات‌های جنوب اروپا به شکل مفصل به این مساله می‌پردازند اما هیچ کسی جرات ندارد علنا چیزی بگوید چرا که در این صورت سرنوشت نامعلومی خواهد داشت.

مرخصی‌ها و یا مراقبت‌های پزشکی علت اقامت طولانی و هرچه بیشتر محمد ششم در خارج از این کشور است و انتقادهای مستمر از این مساله در شبکه‌های اجتماعی و دستگاه‌های دیپلماتیک نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

گروه وسیعی از چهره‌های سیاسی مراکش پیش بینی کردند که محمد ششم با حضور در شهر رباط مانند همیشه ریاست جلسه افتتاحیه پارلمان این کشور را بر عهده گیرد اما شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه احتمال دارد اقامت پادشاه مراکش در فرانسه تمدید شود و او شاهزاده مولای حسن، پسر ۱۴ ساله‌اش را مامور ایراد سخنرانی جلسه افتتاحیه پارلمان کند که به صورت مستقیم از تلویزیون این کشور پخش می‌شود.

اما مشکل این است که محمد ششم از ابتدای حکومت در مواقع بسیاری در کشور حضور نداشته و اقامتش در خارج بیشتر و بیشتر شده تا جایی که در سال جاری رکورد زد و او در شش ماهه نخست ۸۱ روز را در خارج از مراکش اقامت داشت.

عمل جراحی

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مطبوعات مراکش محمد ششم از هفت آوریل تا ۱۴ مه به صورت مستمر در تعطیلات خانوادگی در کوبا و فلوریدا به سر برده و سپس به پاریس و روستای بیتز که خانواده پادشاه در آنجا قلعه‌ای به مساحت ۷۰ هکتار دارند، رفت.

او از شش تا ۱۴ ژوئیه و از ۲۱ تا ۳۱ اوت به فرانسه بازگشته و اخیرا نیز در تاریخ چهارم سپتامبر برای عمل جراحی چشم به پاریس بازگشت.

پزشکان ۱۵ روز مرخصی برای پادشاه مراکش تعیین کرده‌اند اما اقامت او در پاریس تا ۲۳ روز ادامه داشت.

محمد ششم در تاریخ ۳۰ سپتامبر به مراکش بازگشت. او معمولا پس از بازگشت به کشور ۴۸ ساعت فعالیت فشرده داشته و در تاریخ دوم اکتبر ریاست کابینه را برای رسیدگی به برنامه‌های توسعه‌ای شهر الحسیمه، پایتخت فرهنگی منطقه الصدع در این کشور که از اواخر اکتبر ۲۰۱۶ دردسرهای بسیاری را برای او به وجود آورد، بر عهده داشت.

پس از بازگشت محمد ششم به مراکش دریاچه‌ای در منطقه وجده در ژوئیه ۲۰۱۶ افتتاح شد، این کار در اروپا مسؤولیتی کوچک برای عضو شورای شهر و یا نهایتا شهردار است.

طبق گزارش مجله اینترنتی ۳۶۰ ، پادشاه مراکش در تاریخ سوم اکتبر جهت ادامه روند پس از جراحی‌اش به پاریس بازگشت.

 بهانه‌های واهی

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه از دهم تا دوازهم اکتبر سفری رسمی به رباط داشت اما موفق به دیدار محمد ششم که در پاریس به سر می‌برد، نشد.

سعد الدین العثمانی، نخست وزیر مراکش مراتب عذرخواهی شخص پادشاه از مهمان روس را که به دلیل بیماری نتوانسته بود با وی دیدار کند، ‌ابلاغ کرد.

مهمتر از همه غیاب پادشاه در زمان سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت ترکیه به رباط در ژوئن ۲۰۱۳ بود.

اردوغان هم مدت اقامتش در رباط را کوتاه کرده و از دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه محمد پنجم صرف نظر کرد که این نشان‌دهنده خشم وی از عدم حضور پادشاه بود.

برخی منابع مراکشی آگاه فاش کردند که تیم بزرگی از گارد حراستی، خدمه، محافظان شخصی محمد ششم را در اقامت‌های خارجی‌اش همراهی کرده و آنها در هتل‌هایی در نزدیکی محل اقامت پادشاه اقامت دارند، تعداد این همراهان تنها یک بار در دسامبر ۲۰۰۴ و در جریان سفرش به جمهوری دومینیکن فاش و اعلام شد، طبق گزارش دبیرخانه گردشگری مراکش هیئت همراه او شامل ۳۰۰ تن است.

فعالیت در فیسبوک

پادشاه مراکش در طول سفرهایش با نظم خاصی در فیسبوک به اسم جوانی ۲۶ ساله به نام سفیان البحری اخباری از خود را منتشر می‌کند، این جوان ناشناخته به صورت انحصاری تنها تصاویر شخصی محمد ششم با مهاجران مراکشی را در طول سفرهایش به پاریس، میامی و پراگ و دیگر شهرها منتشر می‌کند.

وی تاکید دارد که این تصاویر و فیلم‌ها را از طرف اشخاصی که موفق به دیدار نزدیک با محمد ششم شده‌اند دریافت و منتشر می‌کند. به این ترتیب پادشاه مراکش بیشتر از آنکه در کشور خودش عکس داشته باشد با مراکشی‌های مقیم خارج عکس گرفته است!

تعطیلات تابستانه امسال او نیز مانند همیشه در تنگه‌ای در ساحل دریای مدیترانه میان تطوان و سبته سپری شد اما شامل سفری به حسیمه نبود و شاید این به دلیل تنش حاکم در حومه مراکش است.

این در حالیست که وزرای مراکش در تاریخ ۲۵ ژوئن از داشتن تعطیلات مشابه محروم شدند تا تمام تمرکز خود را بر رسیدگی به تحولات ریف بگذارند.

نظر شما