شناسهٔ خبر: 22619907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

امام جمعه تبریز:

ورود به مسائل سیاسی و سوار شدن بر امواج سیاست به ضرر دانشجویان است/ نبود برنامه‌ریزی مشخص در کار فرهنگی مشهود است

امام جمعه تبریز گفت: ورود به مسائل سیاسی و سوار شدن بر امواج سیاست به ضرر دانشجویان است؛ مسئولان اجرایی استان هم باید با دانشگاه و دانشجو در ارتباط باشند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم روز گذشته در دیدار با اعضای هیئت علمی، مسئولان و دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز گفت: مشکلات فرهنگی در سطح شهر زیاد است، موازی کاری در مسائل فرهنگی اجازه نمی‌دهد این موضوعات به دقت دنبال شود. متولی دقیق فرهنگی نداریم به همین خاطر، متاسفانه شاهد آن هستیم که آمار دقیقی از مساجد تبریز یا آمار مساجدی که نماز صبح برگزار می‌کنند را در دست نداریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «باید در کشور ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم.»؛ چندین بار پیگیر شدیم که سهمیه آذربایجان شرقی از این چند میلیون چقدر است، ولی کسی پاسخگو نیست. سازمان تبلیغات، اداره اوقاف، شورای فرهنگ و توسعه قرآنی خودشان را متولی این امر می‌دانند، ولی کسی پاسخگو نیست. یکی از اشکالات متولیان فرهنگی این است که برنامه مشخص و دقیقی ندارند که این درد بزرگی برای فعالیت‌های فرهنگی است. کار فرهنگی باید با برنامه ریزی مدون انجام شود.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در ارتباط با امر به معروف باید تلاش کرد و زحمت کشید. خداوند متعال می‌فرماید: شما بهترین مردم هستید، به سوی خدا دعوت کنید. باید تذکر داد و منتظر نتیجه نماند؛البته امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط خاصی است، از جمله اینکه کسی که امر به معروف می‌کند باید ابتدا شرایط و موارد امر به معروف را بشناسد و باید در کنار مردم قرار بگیرد نه در مقابل مردم بایستد تا تاثیرگزاری بیشتری داشته باشد. امر به معروف را ابتدا باید از خود و نزدیکانمان شروع کنیم و عامل به گفتارمان باشیم. حتی یکی از رموز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی پیاده کردن اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بود.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم اضافه کرد: ماه آذر، ماه دانشجویان و دانشگاه است. ۱۶ آذر روز دانشجو، هفته بسیج، همچنین روز وحدت حوزه و دانشگاه، مناسب‌های پیش رو هست که متعلق به نسل جوان مخصوصا دانشجویان است. بسیج یکی از یادگارهای ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) است. بسیج از اول انقلاب نشان داده که در بحران‌ها کارساز است. بسیج در جریان‌های فتنه ۷۸ و ۸۸ به میدان آمد و سربلند خارج شد. طراحان اصلی فتنه با کمک عوامل داخلی درصدد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند که مردم بابصیرت، در ۹ دی جواب دندان شکنی به فتنه گران دادند. محیط های دانشجویی باید در بصیرت افزایی و آگاهی‌دهی‌های سیاسی نقش پر رنگی داشته باشند.

وی تاکید کرد: دانشجو باید آگاه‌ترین قشر به مسائل سیاسی باشد؛ البته سیاست کاری با سیاسی بودن در مقابل هم هستند؛ دانشگاه باید سیاسی باشد، اما نباید سیاسی کاری کند. دانشگاهیان باید به تمامی جریانات سیاسی کشور آگاهی کامل داشته باشد. ورود به مسائل سیاسی و سوار شدن بر امواج سیاست به ضرر دانشجویان است. مسئولین اجرایی استان هم باید با دانشگاه و دانشجو در ارتباط باشند و از مشکلات و دغدغه‌های آنان اطلاع پیدا کرده و جواب گو باشند.

امام جمعه تبریز بیان داشت: در جریان مناظره بین نمایندگان استان، توطئه هایی بود که در صدد استفاده از فضای مناظره به نفع خودشان بودند. همیشه از مناظره و گفت و گو استقبال می‌کنیم. امروز مسائل فرهنگی، از مسائل اصلی کشور بوده و دشمن شناسی و اصلاح خویشتن لازمه امروز کشور است. دانشگاه‌ها می‌توانند در رونق بخشی به اقتصاد مقامتی نقش بارزی ایفا کنند و در زمینه تحقیق و پژوهش، توان علمی کشور را بالا برده و تولید علم را تحقق بخشند.

حجت‌الاسلام آل هاشم تأکی کرد: پیوند صنعت و علم در کشور باعث شکوفایی اقتصادی می‌شود. ارتباط دانشگاه و صنعت لازم و ملزوم یکدیگر است، مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها می‌توانند مسائل پژوهشی خود را به سمت مسائل اقتصادی سوق داده و کمک حال اقتصاد مقاومتی شوند.

وی اضافه کرد: مسائل فرهنگی مظلوم واقع شده‌اند و تهدیدات دشمن، فرهنگ ما را نشانه گرفته است. توطئه‌های استکبار جهانی با تهدیدات فرهنگی همراه بوده است، مسائل اخیر منطقه، ادامه دسیسه‌های دشمنان برضد نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی در ادامه افزود: نگاه مسائل فرهنگی، توجه و نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد. امروزه بحث مد و مدگرایی یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی است، دشمن بیکار ننشسته است. مسئولین دولتی و سازمانی باید در زمینه حجاب، اهتمام بیشتری از خود نشان دهند، وضعیت حجاب در بیمارستان ها، بانک‌ها و ادارات مختلف، در شان کشور اسلامی نیست؛ بیمارستان باید در اولویت کار فرهنگی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم در پایان سخنانش تصریح کرد: امروز دشمن برخورد سخت افزاری با نظام اسلامی را پرهزینه ارزیابی می‌کند به همین جهت از طریق جنگ نرم وارد می‌شود. مقام معظم رهبری ۲۵ سال است که خطر تهاجم فرهنگی دشمن را گوشزد می‌کنند. تهاجم فرهنگی به صورت نرم و آرام وارد خانه‌ها می‌شود و خانواده‌ها را ویران می‌کند.

نظر شما