شناسهٔ خبر: 22619843 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سبک زندگی شهیدان به نسل امروز و جامعه شناسانده شود

نخستین نشست ستاد برگزاری همایش «ایثار اجتماعی» با حضور مدیران کل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر، دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفتر مطالعات و پژوهش‌ها برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اسلام کریمی مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت مجموعه‌ای از افکار، اعتقادات و باورهایی است که متأثر از ارزش‌های دینی، ملی و انسانی هستند، افزود:موضوع ایثار اجتماعی نیز برگرفته از همان فرهنگ غنی ایثار و شهادت و فرهنگ عاشورایی است که به‌عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره عالی‌ترین مفاهیم ارزشی جامعه ایران اسلامی است.
وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی صحیح و هدفمند مفهوم ایثار اجتماعی به‌صورت یک حرکت ملی تجلی می‌یابد خاطرنشان کرد: این جنبش فرهنگی توسط پیکره جامعه اسلامی و با هدف‌گذاری درست صورت می‌پذیرد که خود نوآوری جدیدی در ترویج و اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت است.
کریمی افزود: شهدا و ایثارگران انسان‌های وارسته و بزرگی هستند که با گذشت از بالاترین دارایی خود این فرهنگ را تبلور بخشیده‌اند و در این میان زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و فرهنگ ایثارگری وظیفه‌ای است که به دوش یک فرد یا سازمان خاص نیست و بر عهده همه است.
حجت‌الاسلام ابطحی مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت نیز در این جلسه، با بیان اینکه شهادت قله و اوج عروج انسان است، اظهار کرد: روحیه ایثار و فداکاری موجبات رسیدن به این کمال انسانی یعنی شهادت را فراهم و مهیا می‌سازد لذا باید سبک زندگی شهیدان به‌خوبی به نسل امروز و جامعه شناسانده شود.
 وی توجه به ایثار اجتماعی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در نظر داریم با هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شورای فرهنگ عمومی زمینه ترویج ایثار اجتماعی را در همه ابعاد جامعه فراهم کنیم.
محمد سروش مدیرکل دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با اشاره به لزوم تولید محتوا در زمینه ایثار اجتماعی تأکید کرد: باید مفاهیم ایثار اجتماعی در جامعه تبیین شود و با پشتوانه فکری و به‌صورت علمی در جامعه ترویج و تبلیغ شود.
در این نشست بحث و تبادل‌نظر پیرامون برگزاری همایش‌ها و سلسله نشست‌ها با موضوع ایثار اجتماعی، انتقال و گسترش سبک زندگی و فرهنگ دوران دفاع مقدس و هم‌افزایی و هم‌فکری آحاد جامعه در خصوص موضوع ایثار اجتماعی، انجام شد و موارد پیشنهادی جهت اجرا مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه مقرر شد، دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، اداره کل دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد، نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر فعالیت‌های خود را به‌صورت متمرکز روی موضوع ایثار اجتماعی آغاز کنند و همچنین در کمیسیون‌های فرهنگی تشکل‌های شاهد و ایثارگر، سلسله نشست‌های دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر با صاحب‌نظران حوزه ایثار در دانشگاه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد مؤلفه‌های «ایثار اجتماعی» را در دستور کار خود قرار دهند.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما