شناسهٔ خبر: 22619807 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن، تجارت:

مجوز جدید برای راه‌اندازی واحد تولید کاشی و سرامیک صادر نمی‌شود

یزد ـ مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید کاشی در کشور به زودی به بیش از یک میلیون مترمربع می‌رسد، گفت: مجوز جدید برای این صنعت صادر نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیف الله امیری پیش از ظهر امروز در همایش مدیران تولید و فنی کارخانجات تولید کاشی و سرامیک ایران به میزبانی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه صنعت کاشی و سرامیک از صنایع استراتژیک کشور است، اظهار داشت: این صنعت با کیفیت و قیمت قابل رقابت، در بحث اشتغالزایی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور از ۲۸ میلیون مترمکعب در دهه های گذشته به ۵۵۰ میلیون مترمربع در سال رسیده بر این اساس ایران از نظر تولید واقعی رتبه چهارم و از نظر ظرفیت اسمی نصب شده، رتبه ششم جهان در زمینه تولید کاشی و سرامیک را داراست.

امیری با اشاره به وضعیت تولید کاشی و سرامیک در جهان و جایگاه کشورهای مختلف در چرخه تولید این محصول یادآور شد: ایتالیا و اسپانیا، مرجع دانش، طراحی و تکنولوژی تولید کاشی و سرامیک هستند و اکنون در دنیا ۱۲ میلیارد مترمربع کاشی تولید می شود که ۷۰ درصد از این میزان توسط کشورهای آسیایی تولید می شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشور چین در حال حاضر ۵.۵ میلیارد مترمربع از تولید کاشی و سرامیک جهان را انجام می دهد و به تازگی نیز هند ظرفیت تولید خود را به یک میلیارد مترمربع رسانده است.

وی افزود: در ایران در سال ۹۵ بیش از ۳۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شده که بخش قابل توجهی از آن صادر شده و بیشترین صادرات به کشورهای همسایه به ویژه عراق بوده است.

امیری یادآور شد: در حال حاضر تهدیدهای بازار کاشی ایران و رقبای جدی ما در این زمینه کشورهای چین، هند و ترکیه هستند.

وی در مورد واردات کاشی نیز بیان کرد: در مجموع واردات ما ۳ میلیون مترمربع کاشی است که این میزان در برابر صادرات کاشی ایران بسیار ناچیز است.

امیری تاکید کرد: به طور قطع در سایه همدلی و مستندسازی مطالب مطرح شده در این همایش، کشور ما به جایگاه شایسته ای در تولید کمی و کیفی کاشی و سرامیک دست خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲۳ واحد فعال تولید کاشی و سرامیک با ظرفیت اسمی ۵۵۰ میلیون مترمربع در حال فعالیت هستند که با تکمیل واحدهای نیمه کاره تا سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید اسمی کاشی و سرامیک در کشور به یک میلیون و ۲۳۲ هزار مترمربع خواهد رسید.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حجم تولید و میزان صادرات و واردات کاشی و سرامیک در کشور عنوان کرد: جواز جدیدی برای تولید این محصول صادر نمی شود مگر اینکه در منطقه ای توجیه اقتصادی وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تدوین سند صادرات تولید کاشی و سرامیک را از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و افزود: پیگیری برای تامین مالی واحدهای دارای مشکلات مالی، بررسی مشکلات مالیاتی، نبود کنسرسیوم‌های تامین مواد اولیه و صادرات محصولات و ... نیز از دیگر مواردی است که توسط این وزارتخانه پیگیری می شود.

نظر شما