شناسهٔ خبر: 22619231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در حال تکمیل/

روحانی: بنیان گروهک تروریستی که از قدرت های بزرگ و برخی کشورهای مرتجع منطقه ارتزاق می کرد، کنده شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز از رزمندگان اسلام، دیپلمات های کشور، دولت و ملت، رهبر معظم انقلاب ، نیروهای مسلح، ملت ایران، عراق و سوریه و لبنان به خاطر پایان گروهی که جز شر و نکبت و ویرانی و آدم کشی و توهش چیزی را به همراه نداشتند تشکر کرد.
وی ادامه داد: گروهک تروریستی که توسط قدرت های بزرگ و برخی کشورهای مرتجع منطقه ارتزاق و مسلح و پول به آنان داده شد، موزه های عراق و سوریه تاراج کردند و توسط همان دولت ها در بازار فروختند. ای کاش به همین اکتفا می شد و آثار موزه ها را می فروختند، دختران مردم را نیز در بازار فروختند و روی جنایتکاران تاریخ را سفید کردند، انسان ها را زنده زنده در قفس سوزاندند.
رییس جمهوری یادآور شد: بهترین جوانان این منطقه را با خنجر سر بریدند و به هیچ کس رحم نکردند. هیچ وقت فکر نمی کردیم در قرن بیست و یکم جنایتکارانی اینچنین وحشی و مورد حمایت قدرت های بزرگ، غربی ها و آمریکایی ها و به خصوص رژیم غاصب صهیونیستی قرار بگیرند و این همه جنایت کنند ؛ و چه فکرها که ارباب آن ها در سر نداشتند.
روحانی گفت: اربابان آن ها فکر می کردند این ها برای سالیان دراز در این منطقه می مانند و اختلاف، آدم کشی و غارت را ادامه می دهند . الحمدالله با عنایات پرودگار و با مجاهدت ملت های منطقه امروز می توانیم بگوییم این شر یا از سر مردم برداشته شده یا خیلی کم شده است البته آثار این گروهک هنوز ادامه خواهد داشت اما اساس و بنیان این ها کنده شد و این کار بزرگ و عظیمی بود.
وی ادامه داد: این پیروزی را به رهبر معظم انقلاب، نیروهای مسلح، ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران، نیروی قدس، سردار سلیمانی و به همه نیروهای نیروهایی که تلاش کردند تبریک می گوییم، همچنین به دیپلمات ها تبریک می گوییم که در اجلاس آستانه تلاش کردند برای اینکه منطقه را به صلح، ثبات و امنیت برگردانند.
رییس قوه مجریه گفت: در همین زمینه فردا اجلاس مهمی در کشور روسیه با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می شود تا برای مساله سوریه و آینده و امنیت این کشور و منطقه گفت و گو کنند و این یک خبر خوشی برای مردم ایران و منطقه است. البته کار اصلی را مردم و ارتش سوریه، عراق و لبنان انجام دادند اما کشورهایی از جمله جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کمک کردند چرا که وظیفه همه ما مقابله با این جنایت بزرگی بود.
رییس جمهوری گفت: جای بسی تاسف است در شرایطی که مردم منطقه کار بزرگی انجام دادند، وزیران خارجه یک تشکیلات پوسیده، کهنه، بی رمق و بی اثر به نام اتحادیه عرب دور هم جمع شوند و تمام فکر و ذکر آن ها این باشد که عربستانی که این همه بر مردم یمن جنایت روا داشته و هر روز آن ها را بمباران می کند اظهار تاسف کنند که چرا مردم یمن موفق شدند در پاسخ آن همه بمباران ها یک موشک را به ریاض پرتاب کردند.
روحانی افزود: واقعا این نشان می دهد که در دنیای امروز، امتحان خداوند امتحان بزرگی است، این یک آزمایش بزرگ بود.
وی ادامه داد: آن زمان که مردم عراق در دست داعش گرفتار شدند اتحادیه عرب کجا بود؟ آن زمان که مردم سوریه را در حلب و دیرالزور سر می بریدند اتحادیه عرب کجا بود؟ آن روز که در یمن مردم زیر بمباران های شدید بودند و هنوز نیز هستند اتحادیه عرب کجا بود؟ آن روزی که در ارتفاعات عرسال در لبنان، تروریست ها، القائده و داعش حاکم شده بودند و مردم لبنان را تهدید می کردند این اتحادیه عرب کجا بود؟
رییس قوه مجریه گفت: این همه مردم فلسطین که ظلم می بینند این اتحادیه عرب کجاست؟ جای تاسف و تاثر است که یک عده ای که خودشان را مسلمان و عرب می نامند دور هم جمع شوند و اظهار تاسف کنند که یک ملت مظلوم توانسته است یک پاسخ دندان شکن دهد.
روحانی افزود: تاسف آن ها این است که چرا مردم، ارتش و مبارزان یمن موفق شدند برد موشک اسکادی که در انبار داشتند را افزایش دهند.

** هیچ گاه بین دولت و مردم فاصله ای وجود ندارد
رییس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود از ملت بزرگ ایران به ویژه از مردم غیور و پهلوان استان کرمانشاه سپاسگزاری و تشکر کرد و گفت: در زلزله غم بار 7.3 ریشتر که زلزله ای بسیار شدید و مخرب بود همه در کنار هم بودند و هستند.
روحانی افزود: غم هموطنانمان، یارانمان، برادران و خواهرانمان غم همه ما است و کمک به آن هایی که در شرایط سخت قرار گرفتند وظیفه همه ما است.
وی ادامه داد: نمی خواهم بگویم حرکت ما بی نقص بوده است اما حرکت خوبی در این شرایط سخت شروع شد، همه مقام های مسوول، ارگان های دولتی، نیروهای نظامی و همه مردم کشور تلاش و کوشش کردند.
رییس قوه مجریه اظهارکرد: چقدر زشت است که برخی از رسانه های خارجی که گاهی می خواهند خود را طرفدار مردم ایران نشان دهند هرچند که همیشه علیه ملت اقدام کرده اند، اگر چیزی به عقلشان می رسد و در روز غم می خواهند حمایتی از مردم ایران کنند به فکر ایجاد اختلاف در میان مردم نباشند.
روحانی تاکید کرد: ملت ما ملت بیدار، هوشیار و متحدی است، دولت چیزی جز نمایندگی مردم ندارد و تمام قدرتش نمایندگی از طرف مردم است، دولت منتخب مردم است و با رای آنان مسوولیت را می پذیرد، هیچ گاه بین دولت و مردم فاصله ای وجود ندارد.
وی ادامه داد: هرآنچه ما انجام می دهیم از پول و امکانات مردم است، اگر دولت می گوید من در فلان جا کمکی یا کار عمرانی می کنم با پول مردم است، اگر پول نفت و مالیات است پول مردم است و خزانه متعلق به ملت است و دولت به نمایندگی از سوی مردم تلاش و کوشش خود را انجام می دهد.
وی اضاقه کرد: خداوند برادری، محبت، ایثار، فداکاری و مهربانی ما را نسبت به یکدیگر به خصوص در روزهای سخت بیشتر کند و با تلاش ملت و دولت غم از سیمای مردم داغ دیده و مصیبت دیده بخش هایی از استان کرمانشاه که دچار مصیبت شدند رفع شود البته در برخی از چیزها خداوند باید کمک کند، کسانی که عزیزانشان را از دست دادند خداوند باید به آن ها صبر دهد.

** ضرورت جلوگیری از فرسایش خاک
رئیس جمهوری گفت: منابع اصلی ما در غذا و محصولات کشاورزی آب و خاک است که سرمایه های ارزشمندی هستند ولی ما ارزش خاک و آب را نمی دانیم ، کشورهای حاشیه خلیج فارس خاک را وارد می کنند تا در ختی بکارند در حالی که خداوند خاک خوب در اختیار ما قرار داده است .
روحانی با بیان اینکه باید از خاک و آب حراست و حفاظت کنیم، افزود: نباید بگذاریم خاک فرسوده شود چرا که خاک مستعد کشاورزی یک نعمت بزرگ است و اگر خاک نباشد محصولات کشاورزی اعم از زراعی ، باغداری ، مراتع و جنگل چگونه تامین خواهد شد.
وی اظهار کرد: دولت از ابتدای سال 92 تلاش کرد از کشاورزان حمایت کند و نمونه آشکار آن تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی است. دولت می خواهد به کشاورزان به طور پایدار کمک کند و از طرف دیگر محصولات ما باید توان رقابت را داشته باشد و اگر قیمت محصولات ما در داخل با همسایگان متفاوت باشد، مشکلاتی بوجود خواهد آورد.
رئیس جمهوری با تائید اینکه دولت ها باید به کشاورزی یارانه پرداخت کنند، گفت: دولت یک گام را در این جهت به پیش رفته است و با همین نگاه امروز 21 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته است و تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 118 میلیون تن رسیده است.
روحانی با بیان اینکه در موضوع تراز تجاری محصولات کشاورزی هم وضعیت بهتر شده است، افزود: تراز تجاری در سال 92 از منفی 8.1 میلیارد دلار در سال 95 به منفی سه میلیارد دلار رسیده که این کاهش نشانگر بهتر شدن وضعیت تراز تجاری محصولات کشاورزی است .
وی ادامه داد: واردات محصولات کشاورزی در سال 92 از 13.4 میلیارد دلار به 7.7 میلیارد دلار در سال 95 کاهش یافت که در این ارتباط باید از تلاشگران عرصه کشاورزی تشکر کرد .
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه شب گذشته از آقای نوبخت درباره پرداخت مطالبات کشاورزان سئوال کردم، خاطر نشان کرد: وی گفت که مقدار گندم تضمینی خریداری شده هشت میلیون و 872 هزار تن بوده که ارزش آن 11 هزار و 593 میلیارد تومان است و مطالباتی از کشاورزان باقی نمانده است .
روحانی با بیان اینکه تلاش دولت حمایت از کشاورزان است ، تصریح کرد ، در بهره مندی از ماشین آلات کشاورزی، مکانیزه کردن کارها، کانال کشی ها ، زهکشی ها و آبیاری مدرن اقدامات قابل توجه و بزرگی انجام شده است.
وی با بیان اینکه حمایت دولت باید جهت دار باشد، افزود: در خرید تضمینی گندم قیمت برای همه کشاورزان همانند پرداخت یارانه ها مساوی است که این ایراد دارد و باید براساس میزان فعالیت و افزایش بهره مندی کشاورزان و صرفه جویی از منابع حمایت ها صورت گیرد .
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه قانون حمایت از محصولات کشاورزی برای سال 68 است ، خاطر نشان کرد: در طول این سال ها روشها تغییر کرده است بنابراین قانون باید اصلاح شود و اگر لایحه ای لازم است، تهیه شود تا به مجلس ارائه شود .
روحانی تصریح کرد: معتقدم اگر نگاه هدفدار به بحث کشاورزی باشد کسانی که از آب صرفه جویی می کنند و یا کود و سم کمتری بکار می برند، باید حمایت بیشتری صورت گیرد و با این نگاه ظرف چهار یا پنج سال آینده وضعیت آبیاری و کود و بذر کشاورزی بهبود می یابد.
وی گفت: باید براساس این نگاه هدفدار کشاورزی که تلاش بیشتری می کند، بیشتر حمایت شود .
رئیس جمهوری تاکید کرد: در کنار آب و زمین و کشاورزی مساله محیط زیست هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال ریزگردها تنها مردم را اذیت نمی کند بلکه محیط زیست را هم از بین می برد و باید برای این موضوعات راه حل ها مناسب پیدا کنیم .
روحانی همچنین به موضوع آب ها آلوده در بخش کشاورزی و مدیریت زه آب ها اشاره کرد و افزود: باید تصفیه فاضلاب ها در کنار دیگر موضوعات در دستور کار قرار گیرد چرا که بسیاری از زمین های ما به خاطر پخش زباله در حال فرسایش است .
وی گفت: محصولات کشاورزی باید بازار صادرات پیدا کند البته امروز وضعیت صادرات محصولات کشاورزی نسبت به چهار سال گذشته بهتر شده است ولی باید بتوانیم رقابت کنیم .
رئیس جمهوری با اشاره به موضوع کشت فراسرزمینی ، افزود: لازم نیست همه محصولات را در سرزمین خود بکاریم و باید براساس برنامه ریزی برخی از محصولات را در دیگر کشورها با اجاره کردن زمین بکاریم و آن محصولا را وارد کشور کنیم و یا به دیگر کشورها بفروشیم .
روحانی ادامه داد: حضور در بازار های دنیا و تعامل یک قدرت است و ممکن است نیاز باشد محصولی را صادر کنیم و همان محصول را از دیگر کشورها وارد کنیم .
وی افزود: خوداتکایی در محصولات کشاورزی از جمله گندم معنای خاصی دارد و از نظر سیاسی و امنیت ملی بسیار مهم است بنابر این باید به برخی محصولات یارانه بیشتر پرداخت کنیم و تعادل ایجاد کنیم تا مردم احساس آرامش و امنیت بیشتری کنند .
رئیس جمهوری با اشاره به بهره مندی از فضای مجازی در بخش محصولات کشاورزی ،اضافه کرد: امیدوارم فضای مجازی در بخش محصولات کشاورزی برای رساندن از مزرعه به بازار و مصرف کنند کمک کند ، چرا که یکی از مشکلات کشاورزان این است که قیمت محصواتشان بین فروش به دلال و عرضه در بازار بسیار تفاوت دارد .
روحانی گفت: کشاورزان می توانند با بهره مندی از فضای مجازی واسطه ها را کم کنند.
وی در پاسخ به اظهارات یکی از حاضران در جلسه که خواستار اجرای بخشنامه های دولت در تقسیم عادلانه آب شد،گفت: دولت نسبت به اجرای بخشنامه های صادره تاکید دارد و هر گونه تقسیم بندی در موضوع کشاورزی باید عادلانه باشد تا مشکلات کاسته شود و به نقطه ای برسیم که تعادل لازم در مصارف و منابع را شاهد باشیم.
سیام*9254**خبرنگار: سجاد خسروانیان

انتهای پیام /*

نظر شما