شناسهٔ خبر: 22618933 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

مقصد بعدی تروریست‌های داعش کجاست؟ +عکس

با توجه به بسته شدن پرونده گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، کشورهای حامی داعش به دنبال مقصد مناسب برای انتقال تروریست‌ها هستند؛ در این بین افغانستان گزینه مناسبی برای غربی‌ها محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:

با توجه به بسته شدن پرونده گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و با توجه به اینکه کشورهای غربی و آمریکایی همچنان به دنبال بهره‌برداری از تروریست های این گروه هستند، از مدت‌ها پیش بحث جستجوی مناطق جدید برای ادامه فعالیت‌های جنایت‌کارانه داعش مطرح شده است.

روند مبارزات در سوریه و عراق در حالی دنبال می‌شود که بسیاری از تحلیلگران معتقدند ریشه کن شدن داعش نیازمند فعالیت‌های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی فراگیر در کنار مبارزات نظامی است تا علاوه بر نابودی شاکله این گروه تروریستی ، فرهنگ تروریستی و تکفیری داعش نیز به بن بست برسد، ایجاد چنین سیستمی نیازمند همکاری مشترک جهانی و همسویی کامل کشورهای منطقه است که در حال حاضر چنین رویکردی قابل مشاهده نیست.

سیگنال‌های موجود نشان می‌دهد که با پایان گرفتن فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه ، افغانستان به ‌عنوان خاستگاه اصلی گسترش تروریسم داعشی در منطقه انتخاب شده است. در این رابطه زلمای خلیل زاد سفیر سابق آمریکا در کابل اعلام کرد که داعش در صدد کنترل بر مناطق زیادی از افغانستان است که در شرایط کنونی تحت نفوذ دولت مرکزی قرار ندارد.

مواضع شخصیت‌های افغان در مورد همکاری آمریکا با داعش

روشن شدن سیاست جدید آمریکا در قبال افغانستان خشم بسیاری از مقامات این کشور را برانگیخته است. حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان در سخنانی در چهاردهمین دوره کنفرانس بین المللی والدای در شهر سوچی روسیه گفت که سیاست آمریکا در افغانستان ناموفق است و باعث بروز افراط‌گرایی و رادیکالیسم در این کشور می‌شود. وی افزود که داعش در افغانستان زیر نظر آمریکایی‌ها با تسلط کامل آنها بر فضای شرقی این کشور پدید آمده است.

اظهارات کرزی بعد از آن مطرح شد که 43 نظامی افغان در حمله انتحاری به پایگاه نظامی در شهر قندهار که جنبش طالبان مسئولیت آن را برعهده گرفت ، کشته شدند.

تعدادی از اعضای پارلمان و مجلس سنای افغانستان نیز با انتقاد از معیارهای دوگانه آمریکا در برخورد با تروریسم می گویند در شرایطی که نیروهای آمریکایی حملات نظامی بر ضد طالبان در مناطق شمالی افغانستان انجام می‌دهند، اما به رهبران داعش اجازه تحرک آزادانه و اجرای عملیات تروریستی خود در این مناطق را می‌دهند.

عبدالله قرلق نماینده ایالت قندوز در مجلس سنای افغانستان در این رابطه گفت که نیروهای آمریکایی هر از چند گاهی عناصر طالبان را هدف قرار می‌دهند ، اما در عین حال از تحرکات عناصر داعش چشم‌پوشی کرده و به آنها اجازه اجرای عملیات تروریستی در این ایالت و مناطق دیگر در شمال افغانستان از جمله قوش تپه و درزاب در ایالت جوزجان را می دهند.

پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان ایالت‌های شرقی افغانستان در مجلس سنای این کشور و از جمله نماینده ایالت ننگرهار، آمریکا را به حمایت از داعش برای انجام اقدامات تروریستی در این ایالت‌ها متهم کرده بودند.

اعضای مجلس سنای افغانستان همچنین اعلام کردند که نزدیکان ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش اخیراً به افغانستان منتقل شده است. عبدالرحمن رحمانی نماینده ایالت برخی در مجلس می‌گوید که با وجود شایعاتی که در این رابطه مطرح شده ، اما هنوز بغدادی نمرده است. در همین راستا گرچه چندی پیش شهر الرقه به عنوان کانون استقرار تروریست های داعش و پایتخت خودخوانده داعش در سوریه به دست نیروهای کرد و ائتلاف آمریکایی افتاد، اما هیچ خبری از سرنوشت هیچ یک از سران ارشد داعش در جریان سقوط این شهر منتشر نشد.

«غلام جیلانی زواک» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان با انتقاد از سیاست دوگانه آمریکا در سرکوب طالبان و دادن آزادی مانور به داعش گفت، آمریکا نمی تواند از طالبان ضد چین و روسیه استفاده کند، بنابراین با تقویت داعش در صدد است که آنان را با کمک پاکستان به سمت مناطق نزدیک مرز چین و روسیه بفرستد.

روسیه نیز چندین بار دولت آمریکا را به حمایت از داعش متهم کرده و اعلام کرده که بالگردهای آمریکایی تجهیزات جنگی  و لوجستیک برای این گروه تروریستی در افغانستان جابجا می کنند.

افزایش دامنه اقدامات تروریستی در افغانستان

در راستای همین طرح و برنامه ها است که میزان خشونت و عملیات تروریستی طی هفته های اخیر در افغانستان بالا گرفته است. ماه گذشته برای مردم افغانستان ماه خونینی بود و حدود 200 نفر در حملات علیه نظامیان و مردم شیعه و سنی کشته شدند. درتازه‌ترین مورد، دست‌کم ۱۵ دانشجوی آکادمی نظامی در کابل جانشان را از دست دادند. جمعه دو هفته پیش هم در دو مسجد شیعی و سنی در کابل و غور، نزدیک به 80 نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. داعش طی یک سال گذشته به 8 مسجد در افغانستان حمله کرده که دو بار از این حملات سهم مسجد امام زمان در کابل بوده است. در این 8 حمله بالغ بر 200 نفر جان خود را از دست داده اند.

در زیر به مجموعه ای از عملیات تروریستی بزرگ دو سال اخیر که زمزمه های حضور داعش در افغانستان مطرح شده، اشاره می کنیم. طبعا این آمار جدا از صدها عملیات ریز و درشت دیگری است که جان هزاران نفر از مردم این کشور را گرفته است.

الف: 2016

-           1 فوریه 2016: انفجاری قوی در نزدیکی ساختمان مجلس نمایندگان در کابل رخ داد. بر اساس گزارش رسانه ها یک تروریست در لباس پلیس قصد انجام عملیات انتحاری را داشت که توسط پلیس شناسایی شد، اما پیش از دستگیری خود را منفجر کرد که در نتیجه آن 20 نفر کشته و 29 نفر دیگر زخمی شدند.

-          19 آوریل 2016:‌ دو انفجار در مرکز کابل رخ داد که در نتیجه در این حملات تروریستی 64 تن کشته و 347 تن دیگر زخمی شدند.

-           در 21 نوامبر یک مسجد در جاده فیض محمد کاتب در دارالامان کابل مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در آن 32 نفر کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند..

-          در 23 جولای سه بمب گذار انتحاری حملات انتحاری را انجام دادند که در نتیجه آن 80 نفر کشته و بیش از 231 نفر زخمی شدند.

-          در 5 سپتامبر دو بمب گذار انتحاری خود را در نزدیکی ساختمان وزارت دفاع در کابل منفجر کردند، که در نتیجه این حملات چندین مقام ارشد امنیتی از جمله زمان احمدزی معاون ریاست امنیت ملی کشته شدند. در این حملات انتحاری 41 نفر کشته و 110 تن دیگر زخمی شدند.

-          در روز 11 اکتبر سه تروریست انتحاری به زیارتگاه "سخی" حمله و به زائران شلیک کردند. یکی از آنها نیز خود را در میان زائران منفجر کرد که در نتیجه این حمله 18 نفر شهید شدند.

-           در شب 10 نوامبر تروریست های طالبان با استفاده از یک خودرو مین گذاری شده به کنسولگری آلمان در مزار شریف حمله کردند که در جریان آن شش نفر کشته و بیش از 120 نفر دیگر زخمی شدند.

پادگان داعش در افغانستان

ب: 2017

-            در روز 10 ژانویه چندین انفجار در برابر ساختمان مجلس نمایندگان در کابل رخ داد که در نتیجه این حملات تروریستی 51 قربانی شدند.

-          روز 8 مارس چهار تروریست داعشی با حمله به یک درمانگاه نظامی در نزدیکی سفارت آمریکا 49 نفر را کشته و 76 تن دیگر را زخمی کردند.

-          صبح روز سه شنبه 31 می در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و ساختمان سفارتخانه های خارجی یک انفجار قدرتمند رخ داد که در آن بیش از 150 نفر کشته و بیش از 300 نفر دیگر زخمی شدند.

-          در 24 جولای یک بمب گذار انتحاری با منفجر کردن خود در نزدیکی خانه محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان 35 نفر را کشته و دست کم 42 نفر دیگر را زخمی نمود.

-          در 25 اگوست چندین تروریست داعشی به مسجد امام زمان در کابل یورش برده و با به شهادت رساندن نگهبانان این مسجد وارد ساختمان این مسجد شده و خود را منفجر دادند که در نتیجه این حمله بیش از 30 نفر شهید و بیش از 80 نفر دیگر زخمی شدند.

-           در 18 اکتوبر در منطقه میوند ولایت قندهار، طالبان با انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در یک پایگاه نظامیان ارتش افغانستان یورش برده و خودروها را منفجر کردند که در نتیجه آن بیش از 43 نیروی نظامی دولت افغانستان به شهادت رسیدند.

-          20 اکتبر حمله به دو مسجد شیعیان و اهل تسنن در شهر کابل و غور به شهادت حدود 80 نفر منجر شد.

موج نفرت از آمریکا و داعش در افغانستان

تطابق بسیاری از اطلاعات موجود نشان از فعالیت مشترک داعش و نیروهای آمریکایی برای بی ثباتی در افغانستان خبر می دهد. به همین علت است که ملت افغانستان و رهبران دینی و ملی این کشور ابدا به وعده‌های دولت آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم اعتماد ندارند و سیاست دوگانه این کشور در تعامل با این پرونده را محکوم می‌کنند.

علاوه بر اینکه آمریکا طی سال‌های گذشته به بهانه مبارزه با تروریسم و هدف قرار دادن مواضع طالبان در افغانستان به ویژه در شمال این کشور بسیاری از شهروندان بی گناه افغان را با هواپیماهای بدون سرنوشین به خاک و خون کشیده و خسارت‌های زیادی در میان نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان ایجاد کرده است.

طرح و برنامه های آمریکا در افغانستان و هوشیاری مردم این کشور باعث افزایش نفرت عمومی از آمریکایی ها شده و می تواند در آینده دامنه های جرقه ای را روشن کند که به چنبره نظامیان آمریکایی در این کشور پایان دهد.آنچه که در این شرایط حساس از مسئولان افغانستان خواسته می شود، این است که با وحدت و هم دلی و ترجیح منافع ملی به تمایلات شخصی و حزبی، بیشترین پتانسیل خود را در مبارزه با گروه های تروریستی داعش و طالبان مورد استفاده قرار دهند و پس از نزدیک به دو دهه، در پیشبرد کشور به ساحل امنیت و آرامش سهیم باشند.

روحانیون تاثیرگذار دینی نیز می توانند با الهام از الگوی عراق در تشکیل الحشد الشعبی، ضمن فراخوان مردم برای  عضویت در گروه های ملی و مستقل، علاوه بر مبارزه و ریشه کن کردن گروه های تروریستی، به مانع بزرگی در برابر حضور نظامی نیروهای آمریکا در منطقه تبدیل شوند.

نظر شما