شناسهٔ خبر: 22618887 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

تنهایی تیم ملی برای کمپ 2 میلیون دلاری؛

پایان ماموریت اسحاق با چند عکس یادگاری!

تیم ملی فوتبال ایران به عنوان دومین تیم صعود کننده به جام جهانی درحالی که نباید دغدغه برای آماده سازی خود داشته باشد این روزها باید به فکر این باشد که چطور هزینه‌های آماده سازی خود را تامین کند.

صاحب‌خبر -
  به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، یکی از دغدغه‌های همیشگی کارلوس کی‌روش برای تیم ملی تامین منابع مالی بوده تا بدون دغدغه برنامه های تیمش را جلو ببرد اما در کنار همه هیاهوهای کی‌روش و آن نحوه بیان همیشه تلخش این واقعیت را نباید فراموش کرد که فدراسیون فوتبال سالهاست که درگیر مشکلات مالی است و نتوانسته با جذب اسپانسرهای بزرگ و مطمئن چرخ خود را بدون کمک از دیگران و دولتی ها بچرخاند. 

این وسط با صعود تیم ملی به جام جهانی 2018 و تاکید و اشتیاق کی‌روش برای صعود تیم ملی از مرحله گروهی به طبع می طلبد که برنامه های تیم ملی فراتر از همیشه برقرار باشد و این فراتر شدن برنامه ها هم هزینه دارد. هزینه ای که مطمئنا فدراسیون فوتبال این فرمانی که در پیش گرفته نمی تواند تامینش کند. 

کارلوس کی‌روش که همیشه به نظم و دقت نظر شهره است بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی روسیه در اولین اقدام به جا و قابل تقدیری که دست زد انتخاب کمپ تیم ملی فوتبال در روسیه بود. کاری که اگر سرمربی تیم ملی ایرانی بود شاید جزو اولویت های آخر خود قرار می داد اما کی‌روش که به خوبی می داند انتخاب محل اسکان تیم ملی چه اهمیتی می تواند داشته باشد بدون از دست دادن وقت با سفر به روسیه دست روی محلی گذاشت که تیم های بزرگ دنیا از جمله آلمان به دنبال رزرو آن بودند اما کی‌روش با سرعت عملی که به خرج داد توانست کمپ کالوگا را به نام ایران کند. 

اما پروسه رزرو این مکان به همین راحتی که عنوان شد نبوده و نخواهد بود. مشخص است که رزرو کردن مکانی که خیلی از فدراسیون های بزرگ به دنبال آن بودند هزینه دارد و درست کار سخت فدراسیون فوتبال از همین جا آغاز شده است. کمپی که روزی ۵۰ هزار دلار برای ایران آب می خورد و در مجموع ایران باید مبلغ دو میلیون دلار بابت در اختیار داشتن این محل به روس ها بپردازد. 

تهیه مبغلی بالغ بر ۸ میلیارد تومان آن هم فقط برای کمپ تیم ملی در روسیه کم چیزی نیست که فدراسیون فوتبال بر یک چشم برهم زدنی فراهم کند و آنچه فعلا ایران را نجات داده تا بتواند این کمپ را رزرو کند فیفا و پاداش ایران برای صعود بوده است. از آنجایی که مهدی تاج ظاهرا این روزها برای تهیه هزینه های تیم ملی و البته امورات فدراسیون  تنهاست، فدراسیون با رایزنی با فیفا از آنها خواسته تا از محل درآمد تیم ملی در فیفا پول رزرو کمپ تیم ملی به مسئولان کمپ کالوگا پرداخت شود.

البته این فقط مرهمی است برای فدراسیون تاج. تیم ملی بی شک در ادامه راه نیازمند بازی های تدارکاتی بیشتر و برگزاری کمپ های آماده سازی بیشتر است و در کنار تامین این هزینه ها باید پرداخت دستمزد کی‌روش و یارانش و پاداش و پول توجیبی بازیکنان را هم حساب کرد و اینجا درست تازه شروع ماجرا است. 

اینکه چرا مهدی تاج این روزها این قدر دستش بسته است خود جای تامل دارد و البته این سوال را در ذهن به وجود می آورد کجایند مردانی که در یک سال گذشته با حضور در تمرینات تیم ملی و یا جلسه با اعضای تیم ملی فوتبال وعده های رنگینی بابت کمک به تیم ملی دادند؟ 

 سال گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در تمرینات تیم ملی حاضر شد ودرحالی که هنوز تکلیف ایران برای صعود به جام جهانی مشخص نشده بود به مهدی تاج قول داده بود تا مشکلات مالی تیم ملی مرتفع شود و درست از یک سال گذشته تا به امروز هنوز نشده تا از تیم ملی خبر برسد که بدون مشکل مالی روزی را سپری کرده است. 

بعد از انتخابات ریاست جمهوری نیز در دیدار اعضای تیم ملی با روحانی رئیس جمهوری نیز وعده هایی بابت کمک به تیم ملی داده شد. از همه مهمتر و موثق تر سیدعلی آقازاده سرپرست وقت معاونت مالی و پشتیبانی وزارت ورزش درباره کمک دولت و وزارت ورزش به تیم ملی در تیرمال سال جاری گفت:« به هر حال تیم‌ملی به‌عنوان دومین تیم دنیا به جام‌جهانی صعود کرد و از حالا باید تدارکات لازم در نظر گرفته شود تا تیم‌ملی با آمادگی بالا در مسابقات شرکت کند. به این منظور باید به هزینه‌ها توجه زیادی داشت و به‌گونه‌ای مدیریت شود که تا یک سال آینده و تا پیش از حضور درجام‌جهانی، بتوان تمام برنامه‌های لازم را اجرا کرد. وزارت ورزش برای سال۹۶ و با توجه به حساسیت رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی، بودجه فدراسیون فوتبال را نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر بالا برد. فدراسیون فوتبال تا به امروز همچون فدراسیون‌های دیگر، طی دو مرحله از محل بودجه سال ۹۶ بودجه دریافت کرده است. مجموع بودجه‌ای که طی این دو مرحله در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشته شده، ۵/ ۵میلیارد تومان شده است که سه برابر بودجه تخصیصی به فوتبال در مدت زمان مشابه سال قبل می‌شود.با سازمان برنامه و بودجه رایزنی کرده‌ایم و قول‌های اولیه را از آقای جهانگیری گرفته‌ایم تا ۱۰ میلیارد تومان به‌عنوان کمک مالی و ویژه دولت به تیم‌ملی فوتبال دراختیار فدراسیون قرار بگیرد. موافقت‌های اولیه انجام شده اما وزارت ورزش همچنان پیگیر موضوع است. این رقم جدا از بودجه مصوب سالانه است که در قالب بودجه سال ۹۶ و در مراحل مختلف در اختیار فدراسیون فوتبال قرار خواهد گرفت.»

هنوز که هنوز است از این کمک خبری نیست که نیست و جالب است که کسی هم به روی خود نمی آورد. ظاهرا از وعده دادن تا خلف وعده مسیر کوتاه تر شده و برای خلف وعده حتما نباید زمان زیادی بگذرد و در فاصله ۶ ماهه هم حداقل وزارت ورزش و دولت نشان داده اند که می توانند به راحتی چشم به روی وعده های خود ببندند و مورد وعده دادن در زمان انتخابات و فراموشی در ذهن ها متبادر شود. 

هر چند که خود مهدی تاج تاکنون انتقادی از این مسئله نداشته اما شاید در روزهای آینده که فشار مالی امانش را ببرد مجبور شود لب به اعتراض بگشاید.


نظر شما