شناسهٔ خبر: 22618742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری کارگاه بین المللی فرهنگ ناملموس آب/ وجود 37هزار قنات فعال در ایران

صاحب‌خبر -

محمدحسن طالبیان روز سه شنبه در کارگاه بین المللی فرهنگ ناملموس آب در یزد افزود: برای پاسداری از این نعمت ارزشمند ، اقدام به شناسایی قنات های قدیمی و دارای ارزش از قنات قصبه با حدود 2 هزار سال قدمت تا قنات بم با 200 سال عمر و قنات زارچ با 83 کیلومتر طول در استان یزد شد.
وی بیان کرد: تلاش شد تا مباحث آثار ناملموس قنات همچون دانش فنی و بحث مدیریت نگهداری و توزیع آب در قنات و قنات تمدن ساز، ارزش ها و هنرهای وابسته به این سازه و وابستگی مردم به قنات و نقش آن در تولید و توسعه که همگی بیانگر پیوند این آثار ملموس با آثار ناملموس است محور قرار گیرد و نهایتا منجر به ثبت جهانی 11 قنات ایرانی شد.
طالبیان در کارگاه بین المللی فرهنگ ناملموس آب که با حضور جمعی از صاحب نظران بین المللی از ایران، مصر، هلند، اسپانیا و ایتالیا درباره جنبه‌های فرهنگی آب و تأثیرات پنهانی آن در مرکز بین المللی قنات در یزد برگزار شد، به بیان نقش آب و قنات در حفظ سکونتگاه های جمعیتی در ایران به ویژه در مناطق مرکزی پرداخت.
این کارگاه با همکاری و حمایت دفتر منطقه ای سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو ) مستقر در تهران و مرکز منطقه ای میراث فرهنگی ناملموس با هدف پیگیری ردپای آب در اساطیر ، باورها ، هنر و ادبیات و بررسی نقش این فرهنگ ناملموس در پیکربندی نظام پایدار و یکپارچه مدیریت آب برگزار شد.
طالبیان در ادامه با بیان پیوند فرهنگ ملموس و ناملموس در جریان بررسی پرونده ثبت جهانی قنات های ایرانی یادآور شد: در بررسی و تهیه این پرونده سیر تحول و مسیر زنجیره ای قنات ها ، تنوع تکنولوژی و نیز پیوستگی میراث ناملموس با ملموس مدنظر بود.
معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: در این پرونده قنات های قصبه گناباد، بلده فردوس، زارچ حسن آباد، آسیاب آبی میرزا نصرالله مهریز، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات بم، مون در اردستان، وزوان و مزدآباد اصفهان و ابراهیم آباد اراک در خراسان رضوی، خراسان جنوبی ، یزد، کرمان، مرکزی و اصفهان ثبت جهانی شد.

** شهردار یزد: شناخت ارزش های استان مستلزم شناخت بهتر فرهنگ آب است
در این کارگاه شهردار یزد با تجلیل از همکاری یونسکو در ثبت جهانی شهر یزد، وجود سازه ها و بافت های ارزشمند تاریخی را از مهمترین ویژگی های این ثبت جهانی برشمرد و گفت: وجود سازه های آبی چون قنات، آب انبار و پایاب ها، شناسایی فرهنگ ناملموس آب در یزد را دوچندان کرده است.
مهدی جمالی‌نژاد افزود: قنات به لحاظ ماهیت کالبدی مصداقی از میراث ملموس این دیار و نشانه ای از تسخیر نرم طبیعت در مسیر زندگی و به لحاظ ماهیت معنوی، در زمره میراث فرهنگی ناملموس و تبلور اراده و دانش و فهم درست مردمان این سرزمین در پهنه تاریخ است.
وی تصریح کرد: در واقع قنات، فهم دانشمندان را در کنار ذوق مردان فن و حرفه با حافظه تاریخی زنان و مردان این دیار در هم می آمیزد و آب را به عنوان مصداق حیات، از زمین بیرون می کشد و سرزندگی را جاری می کند و آداب و رسومی ماندگار پدید می آورد.
شهردار یزد، شناخت ارزش های استان یزد را مستلزم شناخت بهتر فرهنگ آب دانست و گفت: شهر یزد انعکاس سازگاری خردمندانه‌ انسان با شرایط طبیعی بیابان است از این رو مایه‌ مباهات است که تنها مرکز بین‌المللی مرتبط با قنات و فرهنگ بومی آب در این کشور و در این شهر ایجاد شده است.
با توجه به قرار گرفتن مرکز بین المللی قنات در شهر یزد هر سال چند کارگاه و همایش جهانی در باره این سازه و مسائل مرتبط با آب در یزد برگزار می شود.
مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی یک مرکز گروه 2 یونسکو است و زیر نظر این سازمان جهانی فعالیت دارد.
جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را مبنی بر تأسیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی تحت نظارت یونسکو در یزد به طور رسمی ارائه کرد و نهایتاً در سی و دومین کنفرانس عمومی یونسکو با این پیشنهاد موافقت شد.
بعد از تبادل موافقت نامه تأسیس مرکز بین دبیرکل یونسکو و وزیر وقت نیروی ایران،6 فروردین 1384 مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در سال 1385 به صورت رسمی در استان یزد آغاز به کار کرد.
1968/ 2047/ خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشاردهنده: عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*

نظر شما