شناسهٔ خبر: 22618664 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تحویل افسر داعشی روس به مسکو

وزارت کشور تاجیکستان از استرداد «دنیس خیسامف» افسر داعشی روس به «مسکو» خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزای فارس: «عمرجان امامعلی» سخنگوی وزارت کشور تاجیکستان از استرداد «دنیس خیسامف» افسر سابق وزارت دفاع روسیه به «مسکو» خبر داد.

خیسامف 34 ساله در ماه می سال 2015 میلادی با پاسپورت جعلی تاجیکستان از روسیه به سمت ترکیه پرواز و به داعش پیوست و در درگیری‌های مسلحانه در عراق و سوریه شرکت کرد.

در آوریل سال 2017 خیسامف در هنگام بازگشت از سوریه از سوی مقامات ذیربط ترکیه بازداشت و همچون شهروند تاجیکستان به «دوشنبه» منتقل شد.

خیسامف که در گذشته در وزارت دفاع روسیه به عنوان افسر فعالیت کرده با قصد انجام اقدام تروریستی راهی روسیه بود اما هنگام بازگشت شناسایی و بازداشت شد.

این افسر مسئول نظارت بر اطلاعات و مخابرات مخفی بوده و مدتی نیز در ستاد کل روسیه بر روی همین موضوع کار و فعالیت کرده است.

خیسامف فارغ‌التحصیل دانشگاه نظامی منطقه «کراسنودار» به نام «شتیمنکو» روسیه با نمره عالی است و در بخش حمایت از اطلاعات خصوصی و فناوری‌های اطلاعاتی در سیستم ارتباطات کارهای تحقیقاتی و علمی انجام داده است.

پس از پیشرفت‌های حرفه‌ای این افسر جوان ریاست خدمات حفاظت دولتی را در مرکز علمی و فنی مسائل بیولوژیک پژوهشگاه «تحقیقات میکروب شناسی» وزارت دفاع روسیه را بر عهده داشته است.

بنابر اطلاعات نیروهای امنیتی روسیه در درگیری‌های سوریه و عراق در صفوف داعش حدود 9 هزار شبه نظامی از کشورهای اتحادیه همسود از جمله 4 هزار روس حضور دارند.

طبق گزارش مقامات تاجیک یک هزار و 150 شهروند تاجیکستان طی سال‌های اخیر به سوریه و عراق با هدف پیوستن به داعش سفر کرده و حدود 300 نفر از آنان در درگیری‌های مسلحانه کشته شدند.

نظر شما