شناسهٔ خبر: 22618658 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

خودداری کارخانجات صنایع تبدیلی از خرید سیب‌های زیر درختی/ وضعیت سیب آذربایجان هر سال اسفناک‌تر از گذشته می‌شود

این روزها سیب آذربایجان غربی در حال جان دادن در گوشه و کنار جاده های مواصلاتی است و هرروز شاهد وضعیت اسفناک آن نسبت به دیروز هستیم. این درحالی است که کارخانجات صنایع تبدیلی از خرید محصول خودداری می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، سیب آذربایجان غربی امروز آوازه ای جهانی دارد و با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۸ هزار تن سیب و دارا بودن بیش از ۵۰۰ هزار هکتار باغ سیب بارور رتبه نخست کشوری سیب را از آن خود کرده است.

این برند جهانی اکنون با مشکلات متعددی مورد بی مهری قرار گرفته است. دستان پینه بسته کشاورزان، گویای تمام زحمات فراوان این میوه است که این روزها علاوه بر بلایای طبیعی که هرسال متوجه باغِ باغداران می شود، نبود بازار فروش و از بین رفتن این میوه بهشتی نیز به مسائل دیگر اضافه شده است.

مسئولان و نمایندگان استانی و شهری خشک شدن دریاچه ارومیه را تقصیر کشاورزی استان می دانند و در صدد فلج کردن یا شکستن کمر تولید کنندگان به این بهانه هستند تا این میوه که در سر سفره مردم با بهترین کیفیت حاضر می شود را حذف کنند.

اما علاوه بر آن این روزها شاهد فاجعه ای بزرگ در صنعت سیب استان هستیم فاجعه ای از نوع دپو کردن سیب های درختی باغداران با عنوان سیب زیر درختی در کنار جاده های مواصلاتی و فاسد شدن حاصل زحمات یک ساله کشاورزان!

اگر هر کدام از مسئولان یا مردم عادی در مسیر جاده های مواصلاتی ارومیه به روستاهای اطراف علی الخصوص جاده ارومیه-اشنویه حرکت کنید متوجه این وضعیت تاسف بار خواهید بود اکنون که فصل برداشت سیب از باغات به پایان رسیده اما هنوز که هنوز است سیب های زیر درختی در دپو ها انبار شده و فردی در صدد ساماندهی آن نیست.

روزانه وسائط نقلیه سنگین مخصوص نسبت به برداشت این میوه از کنار خیابان ها اقدام  می کنند اما شیر آبه های حاصل از فاسد شدن سیب ها کل مسیر محل دپو تا کارخانجات صنایع تبدیلی ریزش کرده و باعث لیز شدن جاده ایجاد تصادف های متعدد می شود.

گویا علاوه بر بازی با محصولات مردم با جان کشاورزان و کسانی که در این مسیر حرکت می کنند نیز بازی می شود

سیب از آغاز فعالیت جهت برداشت در سال آینده تا روانه شدن به سوی بازار روش و رسیدن به دست مشتری هزینه ای بیش از ۲۰ هزار ریال متوجه کشاورز می شود اما مبلغی که این محصول به فروش می رسد بسیار ناچیز بوده و ضرر بسیاری متوجه باغدار می شود در نتیجه کشاورز دست به بریدن درختان و از بین بردن منابع درآمدی خود می کند.

دیگر مسئله مورد بحث در این میان نبود احساس مسئولیت در مسئولان مربوطه است، بهداشت و سلامت سیب های موجود در دپو ها بسیار اسفناک است کارخانجات صنایع تبدیلی از خرید سیب های زیر درختی امتناع دارند و برنامه ای جهت خرید سیب وجود ندارد

در این خصوص به سراغ دپو داران سیب زیر درختی رفته ایم تا از علل این فاجعه و دپو شدن سیب درکنار جاده ها جویا شویم:

«آرش» یکی از دپوداران جاده ارومیه ـ اشنویه است.

او در این خصوص به خبرنگار اروم نیوز، می گوید: «کارخانه داران از خرید سیب زیر درختی امتناع می کنند و هیچ کدام از آنها دیگر پذیرای میوه آذربایجان نیستند و هرروز شاهدجان دادن این میوه ها در گوشه کنار خیابان ها و در دپو هایمان هستیم.»

ابن دپودار سیب زیر درختی، از مدیریت کارخانجات صنایع تبدیلی گله مند بوده و ادامه می دهد:«اگر فقط یکی از کارخانجات روزانه ۶۰۰ تن سیب از دپووداران خریداری کنند در کمتر از یک هفته تمام دپو ها راهی کارخانجات می شوند.»

وی اینگونه بیان می کند: «امسال در محل جمع آوری دپوها هیچ گونه سودی متوجه حالمان نشده و همچون کشاورزان متضرر بوده ایم و علاوه بر این تمام مطالبات کشاورزان از جیبمان پرداخت شده و خبری از پرداخت کارخانجات وجود ندارد.»

ابن دپودار سیب زیر درختی، میگوید: «در حدود ۸۰۰ تن سیب زیردرختی از کشاورزان خریده ایم اما به دلیل به موقع فرستاده نشدن به کارخانجات با افت ۲۰۰ تنی مواجه شدیم.»

آرش، درخصوص حمایت مسئولان اینچنین اظهار می کند: «هیچ مسئولی از سیب زیر درختی و نحوه جمع آوری و ارسال آن اطلاعی نداشته و حمایتی نمی کند و مسئولان بهداشت جهت اخذ تعهدنامه به عنوان نخستین افراد در محل حاضر شده اند که بعدها نیز پیگیری خاصی در این زمینه انجام نشده است!»

انتهای پیام/

نظر شما