شناسهٔ خبر: 22618370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست خبری(2)؛

نوبخت: بحثی جدی درباره تاسیس دفتراتحادیه اروپا درتهران مطرح نشده است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در ادامه جلسه هفتگی سخنگوی دولت
در پاسخ به سوالی درمورد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران افزود: تاکنون بحثی جدی در دولت و شورای عالی امنیت ملی در این زمینه مطرح نشده و اگر موضعی اتخاذ شود اطلاع رسانی خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمک دولت به زلزله زدگان کرمانشاه اظهارکرد: 281 میلیارد تومان روز چهارشنبه گذشته به حساب بنیاد مسکن برای احداث و بازسازی چهار هزار و 500 واحد مسکونی شهری و 11 هزار مسکن روستایی پرداخت شده است و 659 میلیارد تومان نیز به صورت تسهیلات ارزان قیمت که برای روستاییان هر خانوار 25 میلیون و برای خانواده های شهری 35 میلیون تومان در نظر گرفته شده، پرداخت خواهد شد.
وی افزود: 10 میلیون تومان بانک مرکزی بدون مصوبه تسهیلات ارزان قیمت در اختیار هر زلزله زده قرار خواهد داد.
سخنگوی دولت درباره بیانیه نفتی ترامپ نیز اظهار کرد در برجام پیش بینی شده که هر گونه تخلف طرفین مکانیزم رسیدگی به آن در داخل و خارج وجود دارد و هر آنچه که کمیته ویژه برای رسیدگی به این اقدام و مقایسه با نسخ قرارداد صورت گیرد، در برابر آن اقدام متقابل انجام شود.
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره تعلل در اجرای قرارداد نفتی شرکت توتال و آیا پرداخت غرامت در این قرارداد پیش بینی شده است گفت: این قرارداد یک فرآیند نسبتا طولانی را طی کرده و در ایستگاه های مختلف متوقف و درباره آن تفکر شده است.
وی یادآور شد: وجوهات قانونی پیش بینی شده و یکی از نقاط قوت قرار داد این است که اگر طرف مقابل از قرارداد عدول کند باید غرامت بپردازد ولی تاکنون اتفاقی این گونه رخ نداده و مطمئن باشید دولت از منافع ملی حمایت می کند.
سخنگوی دولت تصریح کرد آمریکا فضای کدری بوجود آورده و امروز همه می دانند که ما برحق هستیم و برای همین همه از موضع ایران حمایت می کنند.
نوبخت همچنین درباره نامه 157 نماینده مجلس برای پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز اظهارکرد: بخشی از این بدهی ها ناشی از تکالیف قانونی است و سازمان تامین اجتماعی باید آن را پرداخت کند ولی با توجه به اینکه وضعیت مالی کشور خوب نیست و نمایندگان به این موضوع اشراف دارند خواستار این هستیم که کمتر برای دولت تعهد ایجاد کنند البته این تعهدات ربطی به دولت یازدهم و دوازدهم ندارد بلکه انباشته و باقی مانده دولت های گذشته است ولی صدور اوراق برای پرداخت این مطالبات در نظر گرفته شده است و پیشنهاد کردیم که پنج هزار میلیارد تومان از فروش اسناد قرضه به تامین اجتماعی داده شود.
وی درباره مشکلات مسکن مهر نیز یادآور شد: این طرح با هر پیشینه ای که داشت، دولت یازدهم با آن مواجه شد که دو راه برای حل آن وجود داشت که یکی کل پروژه را متوقف و کنار گذارد یا این که اقدامات نیمه تمام را به اتمام برساند تا مردم عادی که ذینفعان آن هستند، بتوانند از آن استفاده کنند.
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد دولت تصمیم گرفت برای تکمیل این واحدها به مردم کمک کند به همین دلیل تسهیلات بیشتری در نظر گرفت اما در عمل قیمت تمام شده مسکن بالا رفت و این افراد که از سال های قبل کار خود را آغاز کرده بودند با افزایش تسهیلات قیمت تمام شده کمتری پرداخت کردند.
نوبخت گفت: دولت زیرساخت ها را اصلاح کرد و سال گذشته هزار میلیارد تومان برای تامین آب و برق مسکن مهر کمک کردیم در حالی که دولت باید تلاش کند که ساخت وسازی که توسط مردم انجام می شود فقط بر آن نظارت صورت گیرد و ایرادات مختلفی که وجود دارد بر عهده دولت یازدهم و دوازدهم نیست چون ما شروع کننده نبودیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اطلاع رسانی ضعیف از خدمات ارایه شده به زلزله زدگان تصریح کرد نباید کتمان کنیم که مردم زحمات زیادی را برای کمک به هموطنان آسیب دیده خود انجام دادند اما اینکه گفته می شود مردم با هدایای خود به یاری زلزله زدگان شتافتندو همه مشکلات را حل کردند تحلیلی غیرواقع بینانه است و این که گفته می شود دولت به معنای عام کاری نکرده درست نیست ولی کمک مردم، فرهنگ وحدت، اخوت و همنوایی را ایجاد کرد.
معاون رییس جمهوری اظهارکرد رسانه های خارجی نیز تلاش می کنند از گسل ایجاد شده در زمین برای ایجاد گسل بین دولت و مردم استفاده کنند که باید مراقب بود.
نوبخت همچنین با ارائه گزارشی درباره سفرش به قم و دیدار با علما اظهار داشت دولت یازدهم رابطه خوبی با حوزه های علمیه و مراجع عظام و دینی داشت. رییس جمهوری فرزند حوزه و دانشگاه است و باید از وی انتظار داشته باشیم که از مصدری که به جامعه آمده ارتباط خود را حفظ کند.
وی با بیان این که با آیات عظام وحید خراسانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و نوری همدانی دیدار داشته اظهار کرد آنچه لازم بود از طرف سخنگوی دولت ارائه شود به استحضار ایشان رسید و نصایح لازمی نیز از سوی آیات عظام صورت گرفت و خدا را شاکریم که این دیدار ها به آسانی شکل می گیرد در حالی که همه می دانند اگر جایی مشکل باشد ایشان حتی حاضر به دیدار نمی شوند.
سخنگوی دولت ادامه داد نکته مشترک سخنان آنها عطوفت و محبتی بود که به دولت داشتند و محبت های آنان در جهت تقویت دولت است و افتخار می کنیم که دولت بین مردم و آیات عظام دارای مقبولیت است.
نوبخت درباره درخواست آیت الله مکارم شیرازی برای تخصیص بودجه خاص به شهر قم نیز اظهارکرد: آیت الله مکارم شیرازی درباره تخصیص بودجه در این دیدار سخنی نگفتند ولی به طور کلی درباره توزیع عادلانه بودجه رهنمودهایی دارند که باید از آن تبعیت کرد.
وی همچنین درباره سخنان یکی از مسئولان دفتر رهبری درباره مسکن مهر گفت: وقتی در شهر سرپل ذهاب حضور پیدا کردیم بیشتر تخریب مسکن مهر را دیدیم ولی حتی ساختمان هایی که بر روی گسل بودند کمتر خسارت دیدند و به ذهن ما اینگونه رسید که چرا اینگونه شده است.
وی با بیان این که میلیون ها نفر در این خانه ها زندگی می کنند؛ادامه داد: البته وقتی یک مسکن در شهری توسط پیمانکاری ایجاد شده قطعا بقیه موارد در شهرهای دیگر توسط همان پیمانکار نیست و نباید احساس ناامنی به مردم ساکن مسکن های مهر ایجاد شود و موضعی که گرفته شده به حق بوده اما هر چه گفته شود و یک برچسب سیاسی به آن بخورد درست نیست.
سخنگوی دولت تصریح کرد: ریشه اشکالات در مسکن مهر در دولت های قبل بوده که بر پیمانکاران نظارت نشده است و نباید به نوعی وانمود شود که انتقاد نکنیم ولی نظر اعلام شده کاملا درست بود و در آن موضع سیاسی وجود نداشت.
رییس سازمان برنامه و بودجه درباره گزارش 100 روزه ابتدای دولت دوازدهم که قرار است توسط رییس جمهوری طی روزهای آینده به مردم ارائه شود نیز گفت: این گزارش هم اکنون آماده است و دست ما برای ارائه این گزارش پر است.
نوبخت ادامه داد: از مواردی که رییس جمهوری گزارش خواهند درباره احیای 274 هزار هکتار از 550 هزار هکتار استان خوزستان است و همچنین طرح ملی جمع آوری آب های سرگردان در کشور انجام شده و در عین حال بیش از 30 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی در صد روز اول اختصاص داده ایم.
وی درمورد لایحه پولشویی و نظر FATF برای حذف کمک به گروه های مقاومت در این لایحه تصریح کرد: ما لایحه را در چارچوب سیاست های خود تهیه و به مجلس دادیم و مجلس و شورای نگهبان آن را بررسی خواهد کرد و خروجی آن قطعا چیزی نخواهد بود که در چارچوب نظام نباشد.
وی با بیان این که دیگران در مقابله با تروریسم از ما جلوتر نیستند، افزود: عمل به اصول قانون اساسی و منافع ملی اصل کار دولت است.
سخنگوی دولت همچنین درباره سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند کار انجام شده در مناطق زلزله زده خوب است اما قانع کننده نیست، یادآور شد: نظر ما به عنوان دولت همان است که رهبر انقلاب فرمودند اما در سخنان رهبری درباره دولت به طور خاص حرفی گفته نشد.
نوبخت با بیان این که مسئولیت ساخت و ساز و اسکان موقت در مناطق زلزله زده بر عهده بنیاد مسکن است، تصریح کرد: بنیاد مسکن معتقد است نباید خانه های خراب شده را به صورت بلوکی بسازیم و نباید دولت و این بنیاد خانه بسازند چون تجربه نیز نشان داده این کار درست نیست بلکه دولت باید ناظر باشد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تخصیص بودجه به نهادهای فرهنگی که به دولت پاسخگو نیستند، در بودجه سال آینده اظهارکرد: از شرکت های غیردولتی که زیرمجموعه دستگاه هستند و از دولت بودجه می گیرند از این به بعد سه ماه به سه ماه گزارش دریافت می کنیم ولی دستگاه های دیگر که نمی دانیم پولی که به آن ها تخصیص داده می شود را چه می کنند و حتی بعضا ماموریت های آن ها در تقابل با سیاست های دولت است و نام آن ها در جدول شماره 7 بودجه گنجانده می شود، امسال به آن ها بودجه ای نخواهیم داد اما اگر از همین نهادها، دستگاه های باشند که می خواهند ماموریت دولت را انجام دهند، به آن ها کمک خواهد شد.
سخنگوی دولت درباره رویکرد فرانسه و سیاست تنش زایی عربستان سعودی گفت: شاید زود است که بگوییم اتحادیه اروپا به دنبال سیاست خصمانه آمریکا است و تا کنون دیده ایم که اتحادیه اروپا در برابر برجام موضع صریح گرفته و مواضع ایران را تایید کرده است.
نوبخت ادامه داد ولی ممکن است یکی دو کشور باشد که نظر آن ها بانظر ما متفاوت بوده ولی ما بر نظر خود تاکید داریم زیرا توان دفاعی ما بیان استراتژیک و دکترین ایران است که درباره آن صحبت نخواهیم کرد و حتی اقدامات دولت سعودی برای تحریک آن ها هیچ تردیدی در مواضع ما ایجاد نمی کند.
وی همچنین گفت: این که ما در باره موضوعات دفاعی با هیچ کس سخن نمی گوییم اعلام مواضع نیست بلکه یک اعتقاد و سیاست تغییر ناپذیر ایران است. عربستان در موضع ضعف بوده و کم آورده و اگر نگاه کنیم می بینیم که ایران در همه جا دست بالا را دارد.
وی ادامه داد: جنایت در یمن برای عربستان نوعی فضاحت است و این رژیم برای رهاندن خود از دام دست به چنین اقداماتی می زند.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعداد جلسات سران قوا و همچنین مطرح شدن مواردی همچون حقوق شهروندی در این نشست ها اظهارکرد: هر چقدر تعداد جلسات بیشتر باشد زمان بشتری در اختیار سران قوا خواهد بود و می توانند دستورات بیشتری را بررسی کنند که از آن جمله می توان به حفظ حقوق شهروندی نیز اشاره کرد.
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره تهیه پیش نویس لایحه بودجه سال آینده و ارائه آن به هیات دولت خاطرنشان کرد: پیش نویس این لایحه از سوی سازمان برنامه و بودجه با مستندات کافی تهیه شده وباید گفت که در بودجه سال آینده برنامه ویژه ای در نظر گرفته ایم که پس از تایید هیات دولت آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره شایعه معاوضه نازنین زاغری در قبال گرفتن بدهی ایران از انگلستان اظهار کرد: این موضوع بحثی قضایی است که توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اقدام قانونی انجام شده ولی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا بدهی هایی به ایران دارند که به دنبال استیفای حقوق خود هستیم و این موضوع هیچ ربطی به هم ندارد.
سخنگوی دولت درباره باقی ماندن مستشاران و مدافعان حرم در سوریه پس از داعش نیز تصریح کرد: درست است که داعش به نقطه پایان رسیده اما این آغاز مرحله ای دیگر است که باید خاک سوریه از وجود تروریست ها مصون شود و رانده شدن آنها به معنی این نیست که مبارزه با تروریسم به پایان رسیده در عین حال حساسیت برخی کشورها برای ما مهم نیست زیرا بر اساس منافع ملی تصمیم گیری می کنیم.
نوبخت ادامه داد: قطعا مستشاران و فرماندهان نظام ما بنا به دعوت دولت قانونی سوریه پروژه های بعدی را تعریف خواهند کرد.
وی همچنین درباره تصمیم شورای عالی امنیت ملی فیلتر تلگرام گفت: در تمامی جلسات شورای عالی امنیت ملی حضور دارم ولی این خبر را نشنیده ام و تاکنون این شورا درباره استفاده از فضای مجازی چنین مصوبه ای نداشته است.
وی درباره تخصیص یارانه مطبوعات نیز تاکید کرد همانگونه که برای دولت پرداخت یارانه به مردم الزامی است، برای کمک به مطبوعات نیز از اولویت های دولت است.
سخنگوی دولت در پایان گفت که هفته آینده جلسه نشست سخنگو در شهرستان سرپل ذهاب با حضور خبرنگاران دولت برگزار خواهد شد.
سیام**9314**9103**1336
خبرنگار: حمید شهریاری**انتشار:مهرنوش خانزایی

انتهای پیام /*

نظر شما