شناسهٔ خبر: 22617527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

این اتحادیه از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت می کند

مدیر کل انرژی کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: این اتحادیه از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت می کند.

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، 'دومینیک ریستوری' سه شنبه طی سخنانی در سمینار همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' که در قالب سومین دور از گفتگوهایی سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، در اصفهان جریان دارد افزود:عزم جهانی بر این است که از ایران حمایت کند و ما مصمم هستیم که همکاری های خود را در زمینه انرژی هسته ای و سایر انرژی ها با ایران افزایش دهیم .
وی گفت: دستیابی به بالاترین استاندارد ها اولویت ماست و کشورها موظفند که بالاترین استاندارد ها را در صنعت هسته ای خود رعایت کنند .
وی گفت: خیلی خوشحالم که همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا و ایران رو به گسترش است و ما با تمام توان سعی می کنیم تجربیات خود را در این زمینه به ایران منتقل کنیم .
او این سمینار را موفق ارزیابی و امیدواری کرد که در گام های بعدی همکاری های اتحادیه اروپا با ایران هر چه بیشتر تقویت شود.
این مقام اتحادیه اروپا جلسه های دیروز در تهران را خوب توصیف کرد و افزود :با مسئولان ایرانی نشست هایی داشتیم و همه متفق القول بودیم که همکاری ها در همه زمینه ها گسترش یابد .
همچنین در زمینه اجرای کامل برجام تاکید کردیم و بر نقش مهم آژانس که متعهد است در این زمینه نظارت مستمر داشته باشد تاکید داریم .
خوشحالم که تا کنون ایران بصورت کامل تعهدات خود را اجرا کرده است و روز جمعه نیز من فرصت داشتم که با آمانو ملاقات کنم و در ا ین ملاقات آمانو گفت: که ایران بصورت کامل به تعهدات خود در برجام عمل کرده است .
وی گفت: پیوست سه برای ایران مهم است و امیدواریم بصورت خوب اجرا شود البته در این زمینه می تواند داوطلبانه اجرا کند اما ایران به تعهدات خود پایبند است .
وی برگزاری این همایش را به فال نیک گرفت ابراز امیدواری کرد که گام عملی برای توسعه همکاری های اتحادیه هر چه بیشتری با ایران ددر زمینه انرزی های تجدید پذیر نیز برداشته شود.

سومین دور از گفتگو های سطح بالای ایران و اروپا به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید روز گذشته در تهران آغاز شد.
انرژی محیط زیست، مسایل اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مسایل منطقه ای از مهمترین محورهای گفتگوهای سطح بالای تهران و بروکسل است.
بعد از اجرایی شدن سند برجام، طرفین 2 دور گفت و گو در تهران و بروکسل انجام داده اند این در حالی است که ایران و اتحادیه اروپا در سال های گذشته نیز گفت و گوهایی در قالب گفت و گوهای انتقادی و سازنده داشته اند.
برجام موانع حقوقی همکاری های بین المللی هسته ای با ایران را هم از میان برداشته است به طوریکه بر اساس ضمیمه سه برجام، کشورها باید در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای نیز با ایران همکاری کنند.
وی گفت: پیوست سه برای ایران مهم است و امیدواریم بصورت خوب اجرا شود البته در این زمینه می تواند داوطلبانه اجرا کند اما ایران به تعهدات خود پایبند است .
مدیر کل انرژی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه بر این متمرکز است که از موادی که استفاده دوگانه دارد نظارت کامل داشته و کنترل نماید و آژانس نیز در این زمینه گفته است که ایران به تعهدات خود عمل کرده است و در زمینه همکاری می خواهیم بگوییم که اتحادیه اروپا به همکاری های خود با ایران ادامه می دهد.
وی گفت:کشورهای اروپایی از جمله فرانسه بزرگترین استفاده از نیروگاههای هسته ای هستند و در فرانسه 120 مگاوات برق از این طریق تولید می شود .
وی با بیان اینکه در این راستا اتحادیه اروپا تلاش دارد که استاندارد های بین المللی رعایت شودگفت:کشورهای اروپایی در زمینه فرآیند غنی سازی اولین کشورهایی بودند که غنی سازی را اجرا کردند و از تجربیات ارزشمندی برخوردارند .
ریستوری گفت: 26 درصد برق اتحادیه اروپا از انرژی هسته ای تامین می شود .
وی همچنین گفت: رویکرد اروپا استفاده از انرژی های تجدد پذیر است که 56 درصد برق اتحادیه اروپا از این طریق تامین می شود و نقش مهمی بر توسعه این انرژی ها نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه ای دارد .
ریستوری، ایمنی هسته ای را اولویت مهم اتحادیه اروپا دانست و گفت: در این زمینه گام های مهمی را برداشته ایم و سعی می کنیم که تجربیات خود را به ایران انتقال دهیم تا بهترین و بالاترین استاندارد انرژی هسته ای را اجرا کند.
وی همچنین مدیریت پسماندهای سوخت هسته ای را مهم دانست و افزود: در زمینه مدیریت پسماندهای هسته ا ی نیز برنامه هایی را اجرا کرده ایم و روشی رو به جلو هست که تضمین می دهد بتوانیم صنعت ایمنی هسته ای داشته باشیم .
مدیر کل انرژی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: در این بین عزم خوبی وجود دارد و ما ایران را حمایت می کنیم که به اهداف سیاسی در زمینه انرزی هسته ای و بالاترین استانداردها دست یابد.
وی برگزاری این همایش را به فال نیک گرفت ابراز امیدواری کرد که گام عملی برای توسعه همکاری های اتحادیه هر چه بیشتری با ایران در زمینه انرژی های تجدید پذیر نیز برداشته شود.
وی گفت: اولین بار در سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری ها در انرژی های تجدید پذیر در سطح جهان انجام شد.
سمینار 'همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' در قالب سومین دور از گفتگوهایی سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، روز سه شنبه در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان آغاز شد.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانان اصلی این سمینار دو روزه هستند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

برچسب‌ها:

نظر شما