شناسهٔ خبر: 22617517 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«سرگئی لاوروف»:

الحاق تاجیکستان به اتحادیه اوراسیا در حال بررسی است

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با دانشجویان آکادمی دیپلماتیک آذربایجان گفت: موضوع پیوستن تاجیکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال بررسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با دانشجویان آکادمی دیپلماتیک آذربایجان گفت: موضوع پیوستن تاجیکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال بررسی است.

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه «مسکو» از الحاق آذربایجان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال خواهد کرد، افزود: این اتحادیه یک اتحادیه باز جهت یکپارچه سازی است و از پیوستن کشورهای جدید به آن همیشه استقبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر امکانات پیوستن تاجیکستان به این سازمان بررسی می‌شود.

لاوروف با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان خواستار روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌باشند، تصریح کرد: چندی قبل هند با این اتحادیه درباره ایجاد منطقه تجاری آزاد به توافق رسید.

وزیر خارجه روسیه در پایان افزود: اتحادیه اروپا از ایجاد روابط و همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتناع می‌کند و این این موضوع به ضرر هر 2 طرف می‌باشد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.  

انتهای پیام/ح

نظر شما