شناسهٔ خبر: 22616156 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

محمد گلریز در گفت‌وگو با تسنیم:

ماجرای سرودی که رهبری در جمع شاعران خواندند/ رونمایی از سرودی برای مدافعان حرم

R1489/P1356/S4,40/CT3

گلریز گفت: رهبر معظم انقلاب در یکی از جلساتی که با شاعران داشتند به ماجرای شخص مغازه‌داری اشاره کردند که برای فروش اجناس خود سرود «بانگ آزادی» را زمزمه می‌کرد و سپس خود حضرت‌آقا این سرود را خواندند.

صاحب‌خبر -

محمد گلریز خواننده انقلابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: از زمانی که کار موسیقی را آغاز کردم در زمینه موسیقیِ ارزشی فعالیت داشتم؛ تخصص من موسیقی ایرانی است و مدرک دکترای موسیقی و آواز ایرانی را دارم؛ علاقه خاصی به موسیقی ارزشی، موسیقی دفاع مقدس و موسیقی انقلاب دارم. هرچند مدت 30 سال است که در زمینه تدریس آواز فعالیت می‌کنم اما همه من را به عنوان سرودخوان انقلاب و دفاع مقدس می‌‌شناسند؛ البته از این بابت نه تنها ناراحت نیستم بلکه احساس خوشحالی می‌کنم زیرا از ابتدا انگیزه من فعالیتِ هنریِ ارزشی بوده است. 

گلریز با اشاره به هجمه‌های شدید فرهنگی که در زمینه موسیقی وجود دارد گفت: هر هنرمندی که به فرهنگ کشورش علاقه‌مند باشد باید به این هجمه‌های فرهنگی واکنش نشان دهد؛ البته تمامی هنرمندان به فرهنگ کشورشان علاقه‌مند هستند اما بعضی از آنها بیشتر پیگیر این مسائل هستند؛ در این رابطه نیاز به یک عزم ملی داریم مثل همین ماجرای تأسف‌بار زلزله که تمامی اقشار و طیف‌های مختلف مردم در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شرکت داشتند؛ در زمینه هنر نیز همین‌طور است یعنی تمامی اقشار هنرمندان باید به میدان بیایند چون ما درگیر یک جنگ فرهنگی به‌ویژه در زمینه موسیقی هستیم.

وی ادامه داد: برخی از موسیقی‌های امروزی نه ریتم و ملودی صحیحی دارد و نه شعر مناسب، به نحوی که هر کسی با کمترین سواد موسیقی بی‌محتوا بودن چنین آثاری را درک می‌کند؛ چنین موسیقی‌هایی آثار نامطلوبی بر جوانان ما می‌گذارد و به شخصه وظیفه خود می‌دانم که با این وضعیت مقابله کنم؛ مقابله ما باید به این صورت باشد که در برابر این‌ها موسیقیِ فاخر، ایرانی و حماسیِ خودمان که مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است را عرضه کنیم. موسیقی‌هایی که درزمینه دفاع‌مقدس و یا با موضوع وطن ساخته می‌شود مورد استقبال گسترده مردم قرار می‌گیرد.

گلریز تصریح کرد: گاهی اوقات که تحت‌تأثیر تبلیغات قرار می‌گیرم و سردرگم می‌شوم به فرمایشات مقام معظم رهبری مراجعه می‌کنم که ایشان در این زمینه طی جلسات مختلف سفارشات بسیاری را بیان فرموده‌اند و همیشه به فرهنگ بسیج و موسیقی انقلاب و دفاع مقدس اشاره دارند؛ حتی به خاطر دارم که رهبر معظم انقلاب در یکی از جلساتی که با شاعران داشتند به ماجرای شخص مغازه‌داری اشاره کردند که برای فروش اجناس خود سرود «بانگ آزادی» را زمزمه می‌کرد و سپس خود حضرت‌آقا این سرود را خواندند و هدف ایشان از این کار این بود که به شاعران بگویند که باید چنین اشعار انقلابی سروده شود تا وِردِ زبان مردم شود.

 

 

وی با بیان این که چه بخواهیم و چه نخواهیم موسیقی یکی از تأثیرگذارترین انواع هنر است و بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد؛ گفت: به همین خاطر دشمن روی این مسئله دست گذاشته است. اما متأسفانه بسیاری از موسیقی‌هایی که اکنون در بازار عرضه می‌شود و بسیاری از آنها نیز در صدا و سیما پخش می‌شود وضعیت نامساعدی دارند و بسیاری از مردم به این وضعیت اعتراض دارند. چگونه خواننده‌ای که یکی دو سال است در این زمینه فعالیت دارد رکورد برگزاری کنسرت را در دنیا می‌شکند؟ ما در کشور، خوانندگان خوش‌صدایی داریم که با پنجاه سال سابقه فعالیت به چنین موفقیتی نرسیده‌اند؛ این‌ها نشان می‌دهد که جریاناتی در این زمینه هزینه می‌کنند؛ مقامات آمریکایی خودشان اذعان دارند که هزینه‌های گزافی را اعمال می‌کنند تا فرهنگ‌ غربی را به ایران منتقل کنند و در این زمینه نیز تا کنون موفق بوده‌اند.

این خواننده انقلابی اذعان کرد: زمانی که دیدم رسانه‌ها تمایلی به موسیقی ارزشی ندارند خودم به سراغ نهادهای مختلف رفتم و برای شهدایی همچون شهید همدانی، شهید باکری، شهید تهرانی مقدم و اخیراً سرودی را برای سپاه محمد(ص) خواندم که اثری بسیار زیبا و همراه با ارکستر سمفونیک است؛ همچنین سرودی برای مدافعان حرم خواندم که بر اساس ملودی «بانگ آزادی» است در دهه فجر از آن رونمایی می‌شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: من وظیفه خودم را در این زمینه انجام می‌دهم البته انتظار من این است که این آثار ارزشی در سطح گسترده‌ای پخش شوند تا مورد توجه قرار بگیرند؛ مثلاً سرودی که برای شهید همدانی خواندم اثر بسیار زیبایی  از آب درآمد که شعر آن را خانم مریم برزگر سرود و آهنگسازی آن را آقای داوود ورزیده برعهده داشت؛ زمانی که این اثر را در شیراز همراه با نماهنگ و در حضور مقامات لشکری و خانواده شهید همدانی پخش کردیم آنها بسیار شگفت‌زده شدند اما این اثر مورد حمایت قرار نگرفت و کمترکسی آن را شنیده است. شخصیتی نظیر شهید همدانی باید برای مردم شناخته شود؛ به جرأت می‌توان گفت که بیش از 50 درصد پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه مرهون زحمات شهید همدانی بود؛ ایشان دو سال در نقاط مختلف سوریه به ترویج فرهنگ بسیجی پرداخت اما کسی از این مسائل خبر ندارد.

انتهای پیام/

 

نظر شما