شناسهٔ خبر: 22615678 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

یک شرکت انگلیسی پیش بینی کرد

تمدید توافق کاهش تولید، قیمت نفت را به 70 دلار در هربشکه می رساند

رویترز اعلام کرد، شرکت مشاوره ای «اف جی ایی» انگلیس پیش بینی می کند، اگر توافق کاهش تولید کشورهای عضو اوپک و غیراوپک تمدید شود، قیمت ها از مرز 65 تا 70 دلار در هر بشکه خواهند گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پانا رویترز اعلام کرد این شرکت روز سه شنبه پیش بینی کرده است چنانچه توافق مذکور تمدید شود، ذخیره نفت موجود در انبارها در سه ماهه سوم 2018 تنها 50 میلیون بشکه بیش از میانگین آن در پنج سال گذشته خواهد بود. 

بنا به این پیش بینی، در سال 2019 اما، با افزایش تولید نفت آمریکا، بار دیگر سطح قیمت ها کاهش خواهند یافت. نرخ رشد تولید نفت آمریکا در سالهای 2018 و 2019 میلادی به یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز می رسد. اوپک نیز 1.5 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد خواهد داشت و روسیه و قزاقستان نیز می توانند 500 هزار بشکه در روز به تولید جهانی نفت اضافه کنند.
به نوشته رویترز، این پیش بینی موجب شد قیمت نفت صبح روز سه شنبه در بازارهای جهانی تغییر چندانی نداشت، زیرا تاثیر انتظار تمدید توافق کاهش تولید اوپک بر قیمت نفت با تاثیر افزایش تولید آمریکا خنثی شد.
قیمت نفت خام برنت دریای شمال در ساعت 03:01 بامداد روز سه شنبه به 62 دلار و 20 سنت در هر بشکه رسید که تنها هشت سنت از آخرین قیمت روز گذشته (دوشنبه) بیشتر بود.
هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با تنها هشت سنت افزایش نسبت به آخرین قیمت دیروز، به بهای 56 دلار و 50 سنت معامله شد.
بازرگانان به رویترز گفتند، به دلیل شرایط نبود اطمینان، حاضر به خرید حجم بالای اوراق بهادار نفتی نیستند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و گروهی از کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک در راس آنها روسیه از ابتدای سال 2017 تاکنون تولید خود را کاهش داده اند تا به مازاد عرضه نفت در بازارها پایان دهند و سطح قیمت را بالا ببرند.
اعتبار این توافق کاهش تولید در مارس 2018 ( اسفند) به پایان می رسد، اما اوپک و هم پیمانان غیراوپک آن 30 نوامبر (9 آذر) گرد هم می آیند تا در مورد آینده این توافق تصمیم گیری کنند. 
انتظار می رود اوپک با تمدید توافق یاد شده موافقت کند زیرا با وجود برداشت از ذخایر انباری، هنوز هم سطح موجودی نفت در انبارها زیاد است. با این حال، در مورد تمایل برخی تولیدکنندگان غیراوپک برای تمدید توافق کاهش تولید، تردید وجود دارد.

نظر شما