شناسهٔ خبر: 22615355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مسئول حوزه پژوهش میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

مهارت مسگری شهرستان طبس در فهرست میراث معنوی ثبت شد

R41348/P1486/S6,56/CT11

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت مهارت مسگری (مس چکشی) شهر طبس استان خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیداحمد برآبادی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسگری یکی از حرفه­‌های سنتی است که در آن صنعتگر با چکش کاری روی مس با ابزارهای مختلف، ظروف متنوعی همچون سینی، دیگ، مجمعه، پارچ و غیره می‌سازد که در اصطلاح رایج بومی به آن مسگری اطلاق می‌شود.

وی افزود: این رشته در شهر طبس ارتباط نزدیکی با قلم زنی ویژه طبس داشته و ظروف مورد نیاز قلمزنی در طبس توسط مسگران تهیه و تأمین می‌شده است و هر دو صنعت از جایگاه ویژه‌ای در شهر طبس برخوردارند.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: قدمت این رشته با توجه به قراین و شواهد و مصاحبه با استادکاران و همچنین ظروف مسی کشف شده در منطقه حداقل 800 ساله است و تولید ورق‌های مس در کوره‌های ذوب مسگری شهر طبس خود نشان از قدمت این هنر در شهر طبس دارد.

برآبادی افزود: طبق مصاحبه‌های صورت گرفته با استادکاران پیشکسوت این رشته، ورق مس به سایر نقاط کشور از جمله کاشان در دهه‌های 40 و 50 فرستاده می‌شده است که خود یکی از قطب‌های تولید ظروف مسی بوده است.

وی اظهار داشت: به گفته صنعتگران مس در طبس پیش از اینکه بازار این صنعت خوب بود و شمار دکان‌های مسگری در میدان مرکزی شهر به 50 مغازه می‌رسید و با وجود کمتر شدن تعداد مغازه‌­های مسگری قسمتی از بازار قدیمی سرپوشیده طبس که به مسگران تعلق داشت امروزه نیز در بین اهالی شهر به نام بازار مسگرها خوانده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما