شناسهٔ خبر: 22614863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

گفتگوی چالشی شبکه فرانسوی با سفیر ایران

چالش های خاورمیانه و آرامشی که از منطقه گرفته شده

صاحب‌خبر -
خرداد:ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در پاریس در گفتگویی چالشی با شبکه آر.تی. ال فرانسه به سوالات به ایو کالوی خبرنگار مشهور فرانسوی پاسخ داد. 
 
به گزارش خرداد به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سفیر ایران در فرانسه در مصاحبه با رادیو «آر تی ال» این کشور گفت: ایران تمایل دارد با کشورهای منطقه برای حل مسایل آن گفتگو و همکاری داشته باشد با این حال به عنوان یک قدرت منطقه ای حق دارد که از خودش دفاع کند. 
 
به گزارش پایگاه اینترنتی رادیو ار ت ال فرانسه، ابوالقاسم دلفی در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه فرانسه ژانو ایو لودریان که مدعی سلطه طلبی ایران در منطقه شده بود، به ایو کالوی خبرنگار مشهور فرانسوی گفت: شما خیلی خوب می دانید که منطقه ما با توجه به شرایطی که پیش رو داریم، منطقه ای بسیار پیچیده و حساس است. برخی موقعیت ها و شرایطی در منطقه وجود دارد که ما بر اساس آن احساس می کنیم برخی کارها را باید در منطقه با همه پیش برد تا بتوانیم از این سطح از تنشی که وجود دارد، عبور کنیم. 
 
کالوی با قطع سخنان دلفی گفت: فرانسه شما را متهم می کند که شما این تنش را تشدید می کنید. این یک اتهام سنگین است. 
دلفی پاسخ داد: سعی می کنم اوضاع را برای شما تشریح کنم. ما سعی می کنیم با کشورهای منطقه در راستای آرام سازی اوضاع که اوضاعی به غایت پیچیده بوده است، حرکت کنیم؛ پیچیده به دلیل حضور برخی کشورها که می خواستند در اوضاع داخلی مداخله کنند.
 
کالوی: آقای سفیر، در اشاره به این کنشگران منطقه ای می خواهیم که آنها را نام ببرید. 
از آغاز بحران باید به وضعیت سوریه اشاره کنم که از پنج سال قبل بحران آن شروع شد و از آغاز وضعیتی پیچیده بوده است. ما عقیده داریم که شرایط در سوریه باید از طریق گفتگو حل و فصل شود و راه حل نظامی وجود ندارد. امروز بعد از پنج سال مشاهده می کنیم که فرانسه نیز به این نتیجه رسیده است که باید به سمت گفتگو با همه عناصر و بازیگران میدانی حرکت کرد. شرایط و وضعیت های دیگر مانند آنچه در یمن و عراق و در ارتباط با قطر وجود دارد، همه اینها باید از طریق گفتگو حل و فصل شود. 
 
شما می خواهید بگویید ایران یک قدرت صلح آمیز است. 
ما با کشورهای منطقه برای رسیدن به صلح کار می کنیم. ما از اول ضد داعش بودیم. از شروع هجوم داعش ما در مقابل آن حاضر بوده ایم در زمانی که هیچکس در منطقه نبود. ما در میدان بودیم و با هجوم داعش و تروریسم داعش مقابله کردیم. ما امروز نیز همچنان با کشورهای منطقه همراهی می کنیم تا آرامش در منطقه برقرار شود. موضع فرانسه برای ما می تواند موضعی باشد که به آرام سازی شرایط کمک کند. به همین دلیل ما با فرانسه در زمینه گفتگو همراه هستیم. ما برخی اختلاف دیدگاه ها با فرانسه داریم. به همین دلیل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ما در تماس و ارتباط هستند تا شرایط همکاری فراهم باشد. 
 
آیا به نظر شما آمدن نخست وزیر استعفا داده لبنان رفیق حریری به فرانسه کار خوبی بوده است؟ 
دلفی: البته که کار خوبی بود. زیرا وی در عربستان سعودی محبوس بود. آنچه رئیس جمهور لبنان گفته است که حریری در عربستان شرایط آزادی نداشت. این اتفاق بدی برای منطقه بود. فرانسه وارد عمل شد تا این شرایط حل و فصل شود. 
 
 آیا واقعا شما امروز از بروز یک مناقشه، شاید جنگ، با عربستان سعودی بیمناک هستید؟ 
خیر. ما و عربستان سعودی با هم همسایه هستیم. باید با هم باشیم و با گفتگو مسایل را حل و فصل کنیم. 
 
 ولی شما همسایه هایی هستید که اصلا روابط خوبی ندارید و حتی روابط خیلی بدی دارید. 
ما پیشنهاد مذاکره و گفتگوی خودمان را از همان آغاز و قبل از رسیدن به این سطح از تنش در منطقه ارائه دادیم، اما سعودی ها گفتگو را نپذیرفتند و به تنش دامن زدند. آنها سطح تنش را در منطقه بالا بردند. به همین دلیل است که ما با طرفی که دوست ندارد گفتگو کند نمی توانیم گفتگو کنیم. 
 
آقای سفیر، کشور شما اکنون کشوری ترس برانگیز است. آیا این موضوع را درک می کنید؟ 
نه. من بر این باورم که شرایط منطقه ای به روشنی برای همه توضیح داده نشده است و روشن نیست. باید توضیح داد و گفت ما، یعنی ایران می خواهد با دیگر کشورهای منطقه در آرامش زندگی کند؛ اگر مداخله های خارجی نباشد... 
 
دوباره سوال می کنم چه کشورهایی؟ 
مثلا وقتی رئیس جمهور آمریکا وارد منطقه و ریاض می شود و به محض خروج، بحران قطر شروع می شود. شما می دانید من چه می گویم. قطر با کشورهای منطقه بود و تعامل داشت و اگر مداخله خارجی در منطقه نباشد می توان به راه حلی قابل قبول برای همگان دست یافت. 
 
من می خواهم به موضوعی که باعث نگرانی است و منظما درباره ایران به آن پرداخته می شود اشاره کنم که به طور اخص عبارت است از حمایت ایران از حزب الله لبنان که گفته می شود به ایران نزدیک است، یا بحث بی ثبات سازی این کشور ... 
من با بحث بی ثبات سازی لبنان موافق نیستم. 
 
 شما از حزب الله حمایت می کنید. 
 حزب الله یک حزب لبنانی است. حزب الله لبنانی است. بخشی از دولت لبنان است. بخشی از مجلس لبنان است. 
 
آیا هیچ پیوندی میان جمهوری اسلامی ایران حزب الله نیست؟ 
ارتباطاتی هست. افرادی در دو طرف با هم ارتباط دارند. ما با دیگر گروهها در لبنان هم ارتباط داریم؛ با مارونی ها با سنی با همه در لبنان ارتباط داریم؛ فقط حزب الله هدف گرفته شده است. ما با همه احزاب و گروهها ارتباط داریم زیرا امنیت و صلح در لبنان برای منطقه ضروری است. ما به آن در منطقه نیاز داریم و به همین دلیل با لبنانی ها برای رسیدن به لبنان باثبات و در صلح همراهی می کنیم. 
 
 آیا لبنان با آقای حریری به عنوان نخست وزیر می تواند با ثبات باقی بماند؟ 
او نخست وزیر لبنان بود و قبل از اینکه به عربستان سعودی برود در شرایط عادی در سمت اش فعالیت می کرد. اما وقتی به آنجا رفت در حبس قرار گرفت. قبل از آن همه چیز عادی بود. ما هر آنچه در توان داشتیم به کار گرفتیم تا لبنانی که نه رئیس جمهور داشت، نه نخست وزیر و نه انتخابات به شرایط عادی برسد... 
 
 پس اگر حریری همچنان نخست وزیر لبنان باشد به نظر شما خوب است؟ 
بله. ما قبل از آنکه آقای حریری به عربستان سعودی برود، نماینده ویژه ایران در لبنان بود و با وی درباره مسایل لبنان گفتگو کردیم، برای ما ثبات لبنان مهم است. 
 
آخرین سوال. دیروز رئیس جمهور مکرون سیاست بالیستیک شما را " خارج از کنترل" ارزیابی کرد و اینکه ایران در مجموع با توجه به دسترسی احتمالی اش به سلاح هسته ای، می تواند یک نگرانی برای بخشی از کشور های منطقه و حتی باقی جهان باشد. واکنش شما چیست؟ 
توافق هسته ای یک توافق کاملا هسته ای است. فرانسه و دیگران به این موضوع واقفند. درباره این توافق، کم و زیاد کردن آن، حرفی نیست. این توافق با دیگر موضوعات متفاوت است. اما درباره توانایی دفاعی کشور ما که هشت سال مورد حمله صدام قرار گرفت. در آن زمان ما از جهان خواستیم به ما امکانات اولیه دفاع از خودمان را بدهد. هیچکس کمک نکرد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم نیازهای دفاعی خودمان را در داخل فراهم و تولید کنیم. امروز ما به قدرت دفاع ملی خودمان متکی هستیم. هیچکس در دنیا این توان را به ما نداده است. اما در عوض در آنسوی خلیج فارس کشوری مانند عربستان سعودی با یک چهارم جمعیت ما، بیش از هشتاد میلیارد دلار خرید تسلیحاتی دارد. یا در مورد امارات که خودتان می دانید. منظورم این است که ما به ارتقای توان دفاعی بازدارنده خودمان که به آن نیاز داریم ادامه می دهیم. 
 
من درک می کنم که شما توان دفاعی خودتان را زیر سوال نمی بریید. شما در شروع مصاحبه مواردی را به فارسی گفتید می خواستم از روی کنجکاوی بدانم معنای آن چه بود. 
می خواهم بگویم که کشوری با گذشته و عظمت ایران و به عنوان یک قدرت منطقه ای حق دارد که از خودش دفاع کند.

نظر شما