شناسهٔ خبر: 22614744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه کره شمالی در کوبا، تحکیم روابط شرکای سابق یا ائتلاف جدید ضد آمریکایی؟

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه کره شمالی در حالی امروز (سه شنبه) برای دیدار با مقامات کوبا وارد این کشور آمریکای لاتین می شود که رسانه های غربی گمانه زنی هایی زیادی را در مورد اهداف این سفر در بحبوحه مواجهه کوبا و کره شمالی با فشارهای آمریکا مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره این سفر نوشت: 'ری یونگ هو' وزیر امور خارجه کره شمالی در حالی امروز وارد کوبا می شود که به دنبال حمایت ها از کشورش در بحبوحه مواجهه با فشارهای بی سابقه توسط آمریکا و جامعه جهانی است.
وزارت امور خارجه کوبا در صفحه رسمی اینترنتی خود اعلام کرد که وزیر امور خارجه شمالی پس از ورود به هاوانا با 'برونو رودریگز' همتای کوبایی خود دیدار و گفت و گو می کند. کوبا و کره شمالی از سال 1960 روابط گرم سیاسی دوجانبه را حفظ کرده اند. این سفر در حالی انجام می شود که کوبا و کره شمالی هر دو با فشارهای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روبرو هستند. ترامپ در کنار اعمال فشار شدید به کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته ای،از زمان به قدرت رسیدن سیاستهای دولت اوباما در احیاء روابط واشنگتن- هاوانا را لغو کرده است.
رویترز در ادامه گزارش خود افزود: این سفر فرصتی را برای کره شمالی ایجاد می کند تا نشان دهد پیونگ یانگ در حدود 90 مایل دورتر از آمریکا، یک حامی دارد و بطور کامل در جامعه جهانی منزوی نیست. همچنین این فرصتی است برای کوبا تا نشان دهد در برابر فشارهای امریکا به چالش برنمی خورد.
در عین حال برخی دیپلمات ها معتقدند که کوبا یکی از چند کشوری در جهان است که ممکن است بتواند کره شمالی را به دور شدن از نمایش قدرت با آمریکا متقاعد کند. یک دیپلمات آسیایی در این رابطه عنوان کرد: ما اغلب از مقامات کوبا می خواهیم تا در صورت امکان با مقامات کره شمالی در این رابطه گفتگو کنند.
پایگاه اینترنی شبکه 'تله سور' نیز در گزارشی تصریح کرد: این سفر در حالی انجام می شود که دو کشور از سال 1960 روابط گرم سیاسی داشته اند و روابط اقتصادی و فرهنگی دوجانبه را نیز پابرجا نگه داشته اند.
کوبا سفارت خود ر ا در پیونگ یانگ حفظ کرده و بیش از 9 میلیون دلار تبادلات مالی میان دو کشور در سال 2016 ثبت شده است. هاوانا که پیشتر با محاصره های اقتصادی و ممنوعیت های سفر از سوی امریکا مواجه بوده و با سیاستهای مخرب از سوی دولت ترامپ روبرو بوده، بارها آشکارا از تحریم های بین المللی علیه کره شمالی انتقاد کرده است. در سپتامبر 2015 'میگل دیاز کانل' معاون رئیس جمهوری کوبا به کره شمالی سفر و با کیم جونگ اون رهبر این کشور دیدار کرد. رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا نیز همبستگی خود را دولت کره شمالی اعلام کرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی در این باره نوشت: سفر وزیر امور خارجه کره شمالی به کوبا در حالی انجام می شود که دو کشور روابط پرتنشی با آمریکا در این مقطع زمانی داشته اند.
دکتر 'لئونید پتروف' یک کارشناس مسائل بین الملل به این خبرگزاری گفت: این سفر تلاشی توسط کره شمالی برای ایجاد یک ائتلاف علیه واشنگتن است.
این کارشناس حوزه کره شمالی در دانشگاه ملی استرالیا افزود: کره شمالی خود را تحت تحریم های بین المللی شدیدتری می بیند. به نظر می رسد که پیونگ یانگ در حال حاضر به دنببال شریک تجاری است که به همکاری های اقتصادی با پیونگ یانگ تمایل داشته باشد. سفر وزیر خارجه کره شمالی به کوبا نشان می دهد این کشور همچنین به دنبال ایجاد ائتلافی جدید از کشورهای ضد آمریکایی است.
پتروف در بحبوحه گمانه زنی رسانه های غرب مبنی بر اینکه این سفر می تواند به معنای آغاز یک 'جنگ سرد کوچک' باشد، تاکید کرد که سه سال است که یک جنگ سرد جدید در جریان بوده و فراتر از دشمنی های کره شمالی و آمریکا گسترش یافته است.
وی گفت: این 'جنگ سرد کوچک' در سال 2014 آغاز شد. کشورهای کمونیست سابق با هدایت روسیه اکنون سیاست دشمنی علیه ائتلاف تحت امر آمریکا را ایجاد کرده اند. بنابراین شاهد این تقابل نه فقط در کره بلکه در چین، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا هستیم. فقط کره شمالی نیست که تحت تحریم های آمریکا و جامعه جهانی قرار دارد، روسیه نیز با این تحریم ها روبرو است.
اروپام**9234** 1479
مترجم: اطهر اینانلو **ناشر:حسن سالک رضائی

انتهای پیام /*

نظر شما