شناسهٔ خبر: 22614460 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«ان. بی. سی» گزارش داد

افزایش بیش از ۴ برابری حملات آمریکا در افغانستان

یک رسانه آمریکایی آمارهای جدیدی از وزارت دفاع آمریکا درباره حملات هوایی این کشور در افغانستان را منتشر کرده است که نشان‌دهنده افزایش بی‌سابقه این حملات است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، شبکه خبری «ان. بی. سی» آمریکا گزارش داد آمار جدید منتشر شده توسط وزارت دفاع آمریکا از افزایش شدید حملات هوایی در افغانستان خبر می‌دهد.

نیروی هوایی آمریکا از آغاز سال جاری میلادی تا ۳۱ اکتبر، سه هزار و ۵۵۴ موشک و بمب را در افغانستان مورد استفاده قرار داده است که افزایش بیش از چهار برابری حملات را در مقایسه با سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.

نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۱۶ نیز هزار و ۳۳۷ موشک و بمب را در افغانستان به کار برده بود که با توجه به تشدید حملات هوایی دور از ذهن نیست که حملات سال جاری نسبت به سال گذشته نیز افزایش سه برابری داشته باشد.

این در حالی است که با وجود افزایش این حملات، طالبان همچنان مناطق گسترده‌ای از افغانستان را تحت کنترل و یا نفوذ خود دارد.

ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان اخیرا اظهار داشت مناطق تحت کنترل طالبان «تقریبا برابر سال گذشته» بوده است. این ژنرال چهار ستاره آمریکایی همچنین تاکید کرد که طالبان در سال جاری موفق به کنترل هیچ شهری نشده است.

با این حال «بیل راجو» از اعضای ارشد «بنیاد حفاظت از دموکراسی‌ها» و سردبیر «لانگ وار ژورنال» ضمن رد اظهارات نیکلسون اعلام کرد طالبان حدود ۴۰ درصد از مناطق افغانستان را تحت کنترل و یا درگیری دارد، که افزایش دو برابری نسبت به سال ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر افزایش حملات هوایی سبب افزایش تلفات غیرنظامیان افغان نیز شده است و به گزارش سازمان ملل، قربانیان حملات هوایی آمریکا در ۹ ماهه نخست سال جاری افزایش ۵۲ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته داشته است.

این در حالی است که چندی پیش نیز نیروی هوایی آمریکا حملاتی را در شهرستان «چهاردره» در ولایت «قندوز» انجام داد و با وجود تاکید آمریکا و ناتو از کشته نشدن غیرنظامیان در این حمله، سازمان ملل از کشته شدن شمار زیادی غیرنظامی در این حمله خبر داد.

نظر شما