شناسهٔ خبر: 22614357 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران

سرسنگی‌ گفت: نخستین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران از 4 تا 8 آذر ماه 1396 در این دانشگاه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها تخصصی در مدیریت فرهنگی ندارند/ برگزاری اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید سرسنگی‌ معاون فرهنگی دانشگاه تهران در نشست خبری در خصوص اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران، گفت: نخستین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران با شعار ترویج فرهنگ دانشگاهی، اخلاق‌ حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری‌ اجتماعی‌ از 4 تا 8 آذر ماه 1396 در این دانشگاه برگزار می‌شود.

سرسنگی‌ با اشاره به اینکه دانشگاه تهران در سال‌های گذشته موفق‌ به برگزاری جشنواره‌های مختلفی‌ از قبیل‌ جشنواره نشریات‌ و جشنواره پژوهش شده است اظهار کرد: در سال‌های گذشته جشنواره‌های نشریات، تولیدات فرهنگی، جشنواره پژوهش و جشنواره آموزش را داشتیم که با توجه به کمبود منابع‌ مالی‌ جشنواره‌های کوچک را ادغام‌ کردیم و امسال‌ اولین جشنواره‌ فرهنگ‌ دانشگاه تهران‌، برگزار خواهد شد‌.

وی در تشریح‌ اهداف این جشنواره‌ گفت: هدف اول این جشنواره ارائه تصویری درست‌ و کامل‌ از فضای‌ فرهنگی دانشگاه تهران است؛ همچنین تجلیل و قدرشناسی از فعالان فرهنگی‌، مهندسی آثار برجسته فرهنگی‌ خلق شده توسط دانشجویان، استادان و کارکنان‌ و ترغیب‌ دانشگاهیان به مشارکت‌ جدی‌تر‌ در حوزه‌ فرهنگ‌ دانشگاه‌ از دیگر اهداف‌ این جشنواره است‌.

سرسنگی‌ با بیان اینکه‌ بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا‌ از مرحله‌‌ آموزش‌ و کارمندسازی‌ عبور کرده‌اند، گفت: در شرایطی که امروزه‌ دانشگاه‌ها نقش مهمی‌ در پژوهش‌های علمی‌ و فرهنگی‌ بر عهده دارند‌، امروزه‌ وظیفه‌ دانشگاه‌ها در جهان افزایش‌ مسئولیت‌پذیری‌ اجتماعی است‌.

وی در تشریح بخش‌های این جشنواره گفت: کانون‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و دینی‌، انجمن‌های علمی دانشجویی، نشریات‌ دانشجویی که بالغ بر 400 نشریه می‌باشند، آثار و تولیدات فرهنگی و هنری دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان‌، ایده‌های برتر فرهنگی‌، پایان‌نامه دانشجویی برتر‌ در حوزه فرهنگ دانشگاهی‌ و مدیران و کارشناسان برتر فرهنگی‌ از بخش‌های این جشنواره می‌باشد‌.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران‌ با بیان اینکه در دانشگاه‌های کشور‌ فرهنگ جدی گرفته نمی‌شود، گفت: اساساً در دانشگاه‌ها یک زبان مشترک‌ نسبت به فرهنگ نداریم‌ و بعضی از معاونت‌های فرهنگی‌ لزوماً کار خود را در اقدامات سیاسی‌ می‌دانند.

وی با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها به طور جدی فرهنگ را به رسمیت‌ بشناسیم‌ ادامه داد: مسئولین دانشگاهی باید قبول کنند که به همان میزان که نسبت به آموزش مسئول‌ هستند‌ نسبت‌ به امور فرهنگی دانشجویان‌ نیز وظایفی‌ بر عهده‌ دارند.

سرسنگی‌ با اشاره به اینکه باید‌ یک تعریف مشترک‌ از فرهنگ‌ در همه دستگاه‌های کشور‌ وجود داشته باشد، گفت: متأسفانه بودجه فرهنگی کشور به دستگاه‌هایی می‌رسد که فعالیت‌ فرهنگی خاصی ندارند‌.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ‌ یک حوزه‌ عمومی نیست‌ که هر کس بتواند‌ با هر مدرکی‌ مدیریت‌ فرهنگی را انجام دهد‌؛ همان گونه که هرکس رشته‌ هنر خوانده‌ است نمی‌تواند یک عمل جراحی را انجام دهد، کسی که در فرهنگ تخصصی‌ ندارد‌ هم نمی‌تواند‌ مدیریت فرهنگی‌ را بر عهده‌ بگیرد‌.

 وی با بیان اینکه مدیریت‌ فرهنگی‌ امروز یک رشته است گفت: در حالی که شاهدیم‌ در بسیاری از دانشگاه‌های کشور‌ مدیریت فرهنگی تدریس‌ می‌شود معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها هیچ تخصصی در مدیریت فرهنگی ندارند‌.

 سرسنگی‌ در ادامه با اشاره به اینکه 250 اثر گروهی‌ با حدود هزار و 500 دانشجو‌ از سراسر‌ پردیس‌های دانشگاه تهران‌ در جشنواره‌ فرهنگ دانشگاه تهران شرکت‌ کرده‌اند اظهار کرد: آیین اختتامیه این جشنواره چهارشنبه 8 آذر ماه 1396 در باشگاه دانشجویان دانشگاه‌ تهران‌ برگزار می‌شود و همچنین‌ آثار برگزیده در این جشنواره‌ در باشگاه دانشجویان‌، نگارخانه‌ و تالارهای‌ دانشگاه‌های تهران‌ و همچنین‌ به صورت دوره‌ای در پردیس‌های مختلف‌ به نمایش‌ گذاشته می‌شود.

 انتهای پیام/

اظهارات معاون فرهنگی دانشگاه تهران در خصوص جشنواره فرهنگ

نظر شما