شناسهٔ خبر: 22614342 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی دانشگاه تهران:

فرهنگ در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته نشده/ هدر رفت بودجه در حوزه فرهنگ بسیار زیاد است

نمایندگی دانشگاه تهران

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بودجه فرهنگی کشور در جای درست خود خرج نمی شود، گفت: متاسفانه تعریف درستی از این حوزه در کشور وجود ندارد و هر کسی بر اساس سلیقه خود در عرصه فرهنگ تصمیم گیری و اجرایی می کند، باید فرهنگ در دانشگاه‌ها به درستی تعریف و بین واحدهای فرهنگی همگرایی ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ دکتر مجید سرسنگی در نشست خبری اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران که صبح امروز در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان بر اینکه بودجه فرهنگی کشور در جای درست خود خرج نمی شود، تاکید کرد: ما کارهای زیادی در حوزه فرهنگ انجام دادیم اما متاسفانه این فعالیت ها کافی نبوده است و همه این‌کارها در انبان فرهنگ ریخته نشده است. در واقع در طول سال بودجه خوبی و کلانی در حوزه فرهنگ خرج می‌شود اما این بودجه در بین نهادهایی تقسیم‌بندی می‌شود که نقشی در این حوزه ندارند بنابراین هدر رفت بودجه بسیار زیاد است.

فرهنگ در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته نشده است

وی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته نشده است، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها نیز صحبت های زیادی صورت می گیرد ولی از آنجایی که فرهنگ در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته نشده و تعریف ما از این حوزه درست نیست و گفتمان مشترکی در حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها شکل نگرفته است در نتیجه  هر کسی بر اساس تصور خود این حوزه را  تعریف، تصمیم گیری و در نهایتاجرا می کند. مثلا برخی افراد کار فرهنگی را در سیاسی می دانند، برخی پرداختن به مسایل دینی و یا شعار نویسی در دیوار دانشگاه‌ها خلاصه می کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد:ما باید حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها را بطور واقع به رسمیت بشناسیم و مسئولان نیز باید بداند همانطور که در قبال اموزش وپژوهش دانشجویان مسئولیت در برابر مسایل فرهنگی دانشجویان نیز مسئول هستند.

دکتر سرسنگی بر ضرورت تعریف مشترک از فرهنگ و همگرایی واحدهای این حوزه در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید تعریف‌ مشترکی از فرهنگ در دانشگاه‌ها داشته باشیم بدانیم‌ وقتی می‌گوییم کار فرهنگی در دانشگاه منظور چیست. ضمن اینکه لازم است بین واحدهایی دانشگاهی که کار فرهنگی انجام می دهند یک همگرایی شکل بگیرد چرا که ما نمی‌توانیم در واحدی مثل دانشگاه کار فرهنگی کنیم اما واحدهای مختلف کار فرهنگی جداگانه‌ای انجام داده باشند.

فعالیت در حوزه فرهنگ نیز باید تخصصی باشد

وی با بیان اینکه کارکنان دانشگاه ها در کار فرهنگی باید آموزش ببینند، خاطر نشان کرد: حوزه فرهنگ حوزه عمومی نیست که هر کسی بتواند بدون تخصص لازم وارد این‌حوزه شود، همانطورکه جراحی بیمار کار تخصصی است فعالیت در حوزه فرهنگ نیز باید تخصصی باشد، بنابراین لازم است کارکنان دانشگاه در این حوزه آموزش های لازم را ببینند.همچنین باید در این حوزه مدیرانی را تربیت کنیم که تخصص فرهنگی داشته باشند نه اینکه عده ای در جایگاه‌های فرهنگی بنشینند  و حکم صادر کنند و فرهنگ‌ را مثل ارابه به سوی سلیقه خود بکشانند.

برگزاری اولین جشنواره فرهنگ به میزبانی دانشگاه تهران

معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره اولین جشنواره فرهنگ که قرار است ۴ تا ۸ آذر در دانشگاه تهران برگزار شود گفت: ما در دانشگاه تهران سابقه جشنواره آموزش و جشنواره پژوهش را داریم اما هیچ وقت جشنواره فرهنگ نداشته‌ایم و بدین منظور ما جشنواره‌های کوچک نشریات، کانون‌ها و انجمن‌های علمی را ادغام کرده‌ایم و یک جشنواره فرهنگ برگزار می‌کنیم.

وی درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: هدف اصلی ما نشان دادن یک نمای کل از وضعیت فرهنگی دانشگاه تهران است. همچنین معرفی آثار فرهنگی استادان، دانشجویان و کارکان دانشگاه، ترغیب دانشگاهیان در عرصه فرهنگ از اهداف دیگر این جشنواره است. شعار این جشنوراه نیز «ترویج فرهنگ دانشگاهی، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی» است.

وی در باب لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای افزود: اکنون دانشگاه‌های برتر دنیا از مرحله آموزش‌محوری و پؤوهش‌محوری فاصله گرفته‌اند و اکنون به دنبال ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند تا دانشجویان پس از فراغت از تحصیل و ورود به جامعه باری از دوش جامعه بردارند.

مجید سرسنگی درباره بخش‌های مختلف این جشنواره نیز گفت: جشنواره فرهنگ ۷ بخش دارد. کانون‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و دینی، که اکنون حدود ۸۰ کانون دانشجویی، انجمن‌های علمی که تعدادشان ۱۸۰ انجمن و بیش از ۴۰۰ نشریه ثبت‌شده در دانشگاه تهران از جمله شرکت کنندگان در این جشنواره هستند و ایده‌های فرهنگی، آثار فرهنگی دانشگاهیان، پایان‌نامه‌های برتر و مدیران برتر فرهنگی از بخش‌های این جشنواره بزرگ است که محل اصلی برگزاری آن در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران خواهد بود.

در ادامه دکتر زارع، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، درباره جزئیات اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران به خبرنگاران گفت: محورهای جشنواره محورهایی است که به طور جامع مباحث مختلف قرهنگی را شامل می‌شود. ما برای این جشنواره سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که از طریق آن آثار به دبیرخانه ارسال شد.

وی ادامه داد: تا این لحظه ۲۵۰ اثر در زمینه‌های مختلف در جشنواره شرکت کرده‌اند و تا مهلت تمدید شده که اول آذر ماه پیش‌بینی می‌شود که این تعداد بیشتر شود. همچنین در کنار جشنواره نمایشگاه آثار را در باشگاه دانشجویان دانشگاه واقع در خیابان ۱۶ آذر خواهیم داشت و تورهایی را درنظر گرفته‌ایم که امکان بازدید دانشجویان از امکان فرهنگی تهران را فراهم می‌کنند و تورهایی که امکان بازدید خانواده‌ها و دانش‌آموزان از دانشگاه تهران را فراهم خواهندکرد.

انتهای پیام

نظر شما