شناسهٔ خبر: 22614331 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

تاکنون بیش از 15هزار واحد مسکونی در زلزله اخیر کرمانشاه تخریب شده است

صاحب‌خبر -

اسماعیل نجار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که ارزیابی مناطق حادثه دیده همچنان ادامه دارد.
وی اظهار کرد : از این شمار واحد مسکونی تخریب شده ،حدود چهار هزار و 500 واحد ،شهری و حدود 11 هزار واحد ، روستایی است که نیاز به نوسازی دارد.
نجار به واحد هایی که به تعمیرات و مرمت نیازدارد نیز اشاره و شمار این واحد ها را 15 هزار واحد شهری و روستایی بیان کرد.
وی با اشاره به تامین اعتبار صورت گرفته برای صاحبان واحد های مسکونی یاد شده تصریح کرد: براساس مصوبه هیات دولت تسهیلات برای هر خانواده شهری 35 میلیون و در روستاها 25 میلیون تومان تعیین شده است. همچنین مبلغ 6 میلیون تومان کمک بلاعوض برای خانوارهای شهری و پنج میلیون تومان برای خانوارهای روستایی در نظر گرفته شده است.
وی با اشار به حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله زده و فرمایشات ایشان برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زد‌‌گان گفت: حضور مقام معظم رهبری در منطقه تسکین‌‌دهنده آلام بود. ایشان پس از بازدید از منطقه فرمودند؛ امکانات کم است و راضی نیستند و بیش از این باید رسیدگی شود. ما نیز با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری تلاش خواهیم کرد تا وضعیت بهتری ایجاد کنیم.
نجار با اشاره به اسکان موقت زلزله‌زدگان گفت: برای اسکان موقت برای شهروندان زلزله‌زده مبلغ پنج میلیون تومان و برای روستاییان سه میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته شهروندان می‌توانند مکانی را برای خود اجاره کنند. با توجه به قرارداد قرارگاه خاتم و بنیاد مسکن، قرارگاه خاتم متولی بازسازی روستاها شدند.

**کانکس به همه زلزله زده ها نمی رسد
معاون وزیر کشور گفت: با توجه به اینکه ابعاد این زلزله بسیار گسترده بوده است قادر نیستیم تا از کانکس برای همه مردم استفاده کنیم، البته استفاده ازکانکس برای مدارس وبرخی سازمان ها مانند بیمارستان ها و درمانگاه ها و ادارات تا جایی که امکان دارد، صورت می‌گیرد، اما برای همه مردم این امکان وجود ندارد.
وی از صنعتگران خواست تا در صورت امکان نسبت به تامین کانکس‌هایی برای سرویس‌بهداشتی، حمام سیار و مدارس اقدام کنند.
رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های سیار نیز به منطقه گسیل شده است اما نیازهای کامل را برطرف نمی‌کند که امیدواریم بتوانیم تا جایی که نیاز است مشکل مردم برطرف شود.

**آوار برداری به سرعت در کرمانشاه در حال انجام است
وی با بیان اینکه آواربرداری به سرعت در منطقه زلزله زده استان کرمانشاه در حال انجام است، گفت: کار آواربرداری با ظرافت‌های خاص و با نظارت مالک صورت می‌گیرد و خوشبختانه کار بخوبی در حال پیشرفت است.
نجار اظهار کرد: برخی ارگان ها ماشین‌آلات سنگین خود را به منطقه اعزام کرده‌اند، البته به دلیل پروژه‌های عمرانی که قرارگاه خاتم در آن منطقه در حال انجام بود، یکهزار دستگاه خودرو سنگین در منطقه حضور داشت و برای آواربرداری به منطقه زلزله‌زده روانه شد.

**جهاد کشاورزی ، متولی دام های از دست رفته در زلزله است
معاون وزیر کشور درباره دام‌های از دست رفته روستاییان هم خاطرنشان کرد: متولی این امرجهاد کشاورزی است، اما درجلسه‌ای که با حضور معاون اول برگزار شد، مقرر شد برای افرادی که دراین حادثه انبار علوفه یا بخشی از دام‌های خود را از دست داده‌اند، علوفه از طریق نهاده های دامی در اختیارشان قرار بگیرد و دولت هزینه آن را پرداخت کند.

**مردم در منطقه زلزله زده حضور نداشته باشند
نجار از مردم درخواست کرد در منطقه حضور نداشته باشند، چرا که یکی از بزرگترین مشکل ما در منطقه ترافیک است و نیروهای امدادی نمی‌توانند به سرعت به محل‌های مورد نظر برسند.مردم امکانات و هدایای خود را به هلال احمر در استان‌ها تحویل دهند. در حال حاضر نیاز به امکانات خاصی نیست و باید با توجه به نیاز منطقه اقلام در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.
دبیر شورایعالی مدیریت بحران کشور درباره اقلام مورد نیاز در منطقه زلزله زده کرمانشاه گفت: وسایل گرمایشی از جمله پتو و والر مورد نیازاست. همچنین کمک‌های نقدی می‌تواند تاثیر گذار باشد ومردم می‌‌توانند کمک‌های نقدی خود را به حساب 100 امام و بنیاد مسکن که مسئول بازسازی منطقه است، واریز کنند تا زودتر سرپناهی برای آن‌ها فراهم شود.
به گزارش ایرنا، زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه روی داد و به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد.
اجتمام**9136 ** 1776
خبرنگار: فرزانه جلالیان ** انتشار: لیلا خطیب زاده

انتهای پیام /*

نظر شما