شناسهٔ خبر: 22614296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهارت مسگری شهر طبس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

بیرجند - ایرنا - مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مهارت مسگری (مس چکشی) شهر طبس استان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی افزود: مسگری یکی از حرفه های سنتی است که در آن صنعتگر با چکش کاری روی مس با ابزارهای مختلف، ظروف متنوعی همچون سینی، دیگ، مجمعه، پارچ و... می سازد که در اصطلاح رایج بومی به آن مسگری اطلاق می شود.
وی اظهار کرد: این رشته در شهر طبس ارتباط نزدیکی با قلم زنی ویژه طبس داشته و ظروف مورد نیاز قلمزنی در طبس توسط مسگران تهیه و تامین می شده و هر دو صنعت از جایگاه ویژه ای در شهر طبس برخوردارند.
مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان یادآور شد: قدمت این رشته با توجه به قراین و شواهد و مصاحبه با استادکاران و همچنین ظروف مسی کشف شده در منطقه، حداقل 800 ساله است.
برآبادی اضافه کرد: تولید ورق های مس در کوره های ذوب مسگری شهر طبس خود نشان از قدمت این هنر در شهر طبس دارد.
به گفته وی، طبق مصاحبه های صورت گرفته با استادکاران پیشکسوت این رشته، ورق مس به سایر نقاط کشور از جمله کاشان در دهه های 40 و 50 فرستاده می شده، که خود یکی از قطب های تولید ظروف مسی بوده است.
وی ادامه داد: به گفته صنعت گران مس در طبس، پیش از این که بازار این صنعت خوب بود، شمار دکان‌های مسگری در میدان مرکزی شهر به 50مغازه می‌رسید، با وجود کمتر شدن تعداد مغازه های مسگری، قسمتی از بازار قدیمی سرپوشیده طبس که به مسگران تعلق داشت، امروزه نیز در بین اهالی شهر به نام بازار مسگرها خوانده می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
6054* خبرنگار و انتشار - مریم پنجابی

انتهای پیام /*

نظر شما