شناسهٔ خبر: 22614285 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر راه: تلفات جاده ای به 16 هزار نفر در سال کاهش یافته است

تهران - ایرنا - معاون وزیرراه و شهرسازی گفت: تعدادجان باختگان سوانح رانندگی درکشور به 16هزارنفر کاهش یافته است و به ازای هر 100هزار نفر به طور متوسط 20 نفر در راههای کشور جان خود را از دست می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهرداد تقی زاده» روز سه شنبه در آیین گرامیداشت یادمان سوانح رانندگی افزود: این میزان تلفات جاده در ایران در حالیست که تعداد کشته شدگان در ترکیه به ازای هر 100هزار نفر 8.6 نفر، در کشورهای اروپایی 2.5 تا 7 نفر و آمریکا 10 نفر است.
وی بیان کرد: هرچند که تلفات رانندگی در ایران کاهش یافته است اما در 10 سال آینده روند افزایشی خواهد داشت و در سال 1406 به 19 هزار نفر خواهد رسید.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تعداد کشته‌شدگان سوانح رانندگی در کشور 16 هزار نفر است در حالی که در 10 سال گذشته حدود 27 هزار نفر بوده و با تلاش 16 نهاد پس از 10 سال میزان جان باختگان سوانح رانندگی 11 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
تقی زاده افزود: علاوه بر 5 عامل مهم در بحث سوانح رانندگی از جمله انسان، جاده، خودرو، شرایط زیست ‌محیطی و قوانین، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه در بخش ریلی و هوایی و ترغیب مردم به استفاده از حمل ونقل عمومی در کاهش حوادث رانندگی در کشور بسیار تاثیرگذار است.
این مقام مسئول یادآورشد: تعداد کشته ‌شدگان در بدترین سوانح ریلی در یک سال معادل حداکثر کشته شدگان یک روز سوانح رانندگی و توجه به این آمار توسعه شبکه ریلی و ایمن بودن آن را نشان می دهد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بخش حمل و نقل ریلی با وجود زیانده بودن در بیشتر کشورهای جهان مورد توجه بسیار زیادی قرار می‌گیرد چرا که علاوه بر کاهش آلودگی‌ها، ایمنی بسیار بیشتری نسبت به سایر وسایل حمل و نقلی دارد.
تقی زاده با اشاره به کاهش تعداد کاربران بخش حمل و نقل عمومی در ایران طی 7 یا 8 سال گذشته اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که در این مدت 10 میلیون نفر از کاربران اتوبوس در بخش جاده‌ای و 5 میلیون در بخش ریلی کاهش پیدا کرده که بخشی به سمت حوزه هوایی و بخشی دیگر به سمت استفاده از خودروهای شخصی بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش تعداد کاربران جاده‌ای در حوزه مسافر و بار را یکی از دلایل اصلی ناایمن‌ بودن جاده‌ها دانست و افزود: طبق مطالعات بین‌المللی هرچه میزان استفاده از بخش حمل و نقل عمومی در کشور بیشتر شود و استفاده از خودروهای شخصی کمتر شود، تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی نیز کمتر خواهد شد.
وی، ارزان بودن قیمت سوخت در کشور را یکی از دلایل تمایل نداشتن مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی دانست و اظهارداشت: در ابتدا روند کاهش جان باختگان سوانح رانندگی در کشور مناسب بود به طوری که در سال 95 نسبت به 94 تعداد جان باختگان 4 درصد و در سال جاری نسبت به سال گذشته تعداد آنها به یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما با وجود افزایش استفاده از سیستم های هوشمند در راههای کشور روند سوانح رانندگی در 10 سال آینده صعودی خواهد بود.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نقشه راه کشور برای کاهش سوانح رانندگی به هیات دولت ارائه شده است، گفت: برای ارتقاء ایمنی در راههای کشور اجرای این نقشه نیازمند 280 هزار میلیارد تومان اعتبار است که در صورت افزایش 10 درصدی قیمت بنزین و 15 درصدی قیمت گازوئیل تا 220 هزار میلیارد تومان از این هزینه ها از محل این افزاشی قیمت سوخت قابل تامین است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*1108*2025
خبرنگار: ایرج منصوری*انتشار: لیلا جودی

انتهای پیام /*

نظر شما