شناسهٔ خبر: 22613865 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آیین تکریم و گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی برگزارشد

بجنورد-بیست و پنجمین دوره آیین تکریم و گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی با حضور استاندار، مسئولین و کتابداران استان برگزارشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی  خراسان شمالی، استاندار خراسان شمالی در این مراسم با اشاره به ضرورت ترویج  فرهنگ کتابخوانی اظهارکرد: در این دولت به موضوع کتابخانه و کتاب خوانی توجه بیشتری شده و سرانه فضای کتابخانه ها افزایش یافت که این مایه مباهات است اما ضمن حفظ داشته ها باید به سمت اهداف والا قدم برداریم.

محمدرضا صالحی گفت: در محیط‌های کوچک برای اینکه استارت اولیه کتابخانه خورده شود، نباید نگران برگرداندن کتاب بودکتاب ها را با این نگاه که دست به دست بچرخد و قشر زیادی از آن بهره ببرند به یکدیگر امانت دهیم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تصریح‌کرد: جایگاه برتر خراسان شمالی در جشنواره کتابخوانی رضوی و هم چنین انتخاب دو روستای استان جزو  ده روستای برگزیده  دوستدار کتاب کشور  طی دو سال متوالی نشان از سطح بالا و توسعه فرهنگ کتابخوانی در خراسان شمالی دارد که اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این موفقیت نقش مهمی داشته است.

 وی افزود: توسعه فضای کتابخانه‌ای در روستاها در قالب طرح «هر روستا یک کتابخانه» از اولویت‌های استان است. و برای اجرای این طرح در روستاهای بزرگ دهیاری ها مکانی برای فضای کتابخانه و در روستاهای کوچک تر نیز مردم مکانی را در نظر بگیرند تا اداره کل کتابخانه ها برای تجهیز آن اقدام کند تا این قشر هم از نعمت کتاب و کتابخوانی بهره مند شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی نیز  در این مراسم  با بیان اینکه خراسان شمالی با داشتن  ۶۰ کتابخانه ، ۴۰ هزار عضو  فعال دارد اضافه کرد: میانگین سرانه عضویت استان از میانگین کشوری بالاتر است و در سال گذشته ۸۰۰ هزار جلد کتاب به امانت داده شده است.

علی محمد جهانی گفت: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌های عمومی توسعه مطالعه مفید و فرهنگ کتاب‌خوانی است و در این هفته با شعار «آینده روشن با خانواده کتاب‌خوان»، برنامه‌های متنوعی در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان برگزارشده و تا  ۲ آذرماه ادامه دارد.

جهانی در ادامه افزود: روستای قلعه خان از توابع مانه و سملقان و طبر از توابع جاجرم در استان جزو روستاهای برتر  دوستدار کتاب در امر مقدس کتاب خوانی در کشور برگزیده شدند و امیدواریم که در سال‌های آینده نیز روستاهای دیگری از خراسان شمالی، استانی که گنجینه فرهنگ‌ها نامگذاری شده است انتخاب شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز اظهارکرد: یکی از وظایف ما شناسایی و ترغیب و تشویق دوستداران و فعالان حوزه کتاب می باشد و لازمه پیشرفت و توسعه فرهنگ ما مشارکت مردم است.

حسین فرخنده با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس، تعمیر و توسعه کتابفروشی ها را در دستور کار دارد گفت: در سطح شهر رستوران های زیبا، گالری های لباس زیبا، بنگاه های مختلف معاملاتی مختلف وجود دارند که نشان از رشد و توسعه شهری است اما این رشد وقتی تکمیل می شود که کتابفروشی ها، فرهنگ سراها و مجتمع های فرهنگی و هنری در استان توسعه پیدا کنند.

فرخنده با تاکید بر اینکه باید سرانه مصرف فرهنگی در خراسان شمالی ارتقاء یابد گفت: ۸ کتابخانه شهری و روستایی تا پایان سال در خراسان شمالی به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی بجنورد نیز در مرحله تدارک تهیه کتاب است گفت: تجهیزات هم در حال تکمیل است و به پیمانکار این پروژه فرصت داده شده تا نقائص موجود را مرتفع کند تا در آینده ای نزدیک بهره برداری برسد و سرانه فضای مطالعه به دوبرابر سرانه کنونی برسد.

در پایان مراسم  بیش از ۴۰ نفر از فعالان عرصه کتابخوانی  و کتابداران نمونه استان با اهدای جوایز و تندیس با حضور استاندار خراسان شمالی  تقدیر شدند.

گفتنی است؛ ۲ تن از کتابداران استان؛ خانم‌ها فاطمه صفرزاده( برگزیده بخش خلاقیت و اقدامات ویژه) و  حمیده نیستانی( کتابدار برتر کتابخانه مشارکتی) بعنوان کتابداران نمونه کشوری؛ در مراسمی که در روز ۲۴ آبان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  و  با حضور دبیرکل نهاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در تهران برگزار شد تجلیل شدند.

نظر شما