شناسهٔ خبر: 22613649 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

رسانه ترک:

این مقام آمریکایی، پشت پرده ترورها در خاورمیانه است

روزنامه ینی شفق ترکیه در شماره روز سه شنبه خود نوشت: برت مک گورک فرمانده نیروهای آمریکایی در ائتلاف ضد داعش، چهره پشت پرده ترور در منطقه خاورمیانه است و او همه گروه های تروریستی از جمله داعش، پ.ک.ک و نیروهای کردی سوریه را هدایت می کند.

صاحب‌خبر -

العالم ـ آمریکا

وبسایت اینترنتی روزنامه ینی شفق در گزارشی با عنوان 'پشت پرده ترور این آدم است' نوشت: تخلیه نیروهای داعش از رقه و استقرار نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در آنجا و طراحی حملات تروریستی در ترکیه، عراق و سوریه از سوی برت مک گورک آمریکایی سازماندهی می شود و باید روزی در ترکیه به جرم کشتن هزاران پلیس، سرباز و حمایت از تروریست ها محاکمه شود.
به نوشته این رسانه، پس از اتحاد آمریکا، پ.ک.ک، عناصر و نیروهای داعش و تروریست های حاضر در شهر رقه با سازماندهی مک گورک فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه به نقاط امنی خارج شهر رقه منتقل شدند.
به نوشته این رسانه، این فرمانده آمریکایی با تامین نیازهای تسلیحاتی و لجستیکی گروه های تروریستی به واقع نقش پررنگی در اقدامات تروریستی صورت گرفته در خاک ترکیه داشته است و امروز خانواده قربانیان حملات تروریستی داعش و پ.ک.ک در ترکیه خواهان محاکمه عاملان و آمران اقدامات تروریستی در ترکیه هستند.
ینی شفق اضافه کرد: آمریکایی ها با طراحی و سازماندهی ژنرال مک گورک هزاران کامیون سلاح به دست نیروهای پ.ک.ک رساندند و با هموار کردن عرصه فعالیت داعش در سوریه و ترکیه، باعث شهادت صدها نفر در ترکیه شدند.
ینی شفق مدعی شد: در نتیجه عملیات بمب گذاری عناصر داعش به ویژه تروریست هایی که از رقه خارج شدند، بیش از 300 نفر در ترکیه کشته شدند که به وضوح اثر انگشت مک گورک آمریکایی در پشت پرده این ترورها به چشم می آید.
به نوشته این رسانه، حقوقدانان، محاکمه مک گورک در ترکیه را به لحاظ قانونی امکانپذیر عنوان کردند زیرا وقتی یک فرد خارجی با آگاهی کامل به حمایت تسیحاتی و لجستیکی یک گروه تروریستی می پردازد، به واقع عضو این گروه تروریستی تلقی می شود و بنابراین مک گورگ با حمایت تسلیحاتی و لجستیکی داعش و پ.ک.ک، طبق قوانین کیفری ترکیه باید محاکمه شود.
ینی شفق تاکید کرد: به باور حقوقدانان حتی امکان ارسال دادخواست شکایت به دفتر سازمان ملل برای محاکمه این فرد در دادگاه های بین المللی نیز وجود دارد.
این رسانه نزدیک به دولت ترکیه مدعی شد: بسیاری از خانواده های کشته شدگان ناشی از بمب گذاری های داعش و حملات تروریستی پ.ک.ک خواهان محاکمه مک گورک آمریکایی هستند.
به نوشته ینی شفق، محمد گونر رییس انجمن همبستگی، اجتماعی کمک به خانواده های کشته شدگان ترور در ترکیه گفت: من پدرم را در راه وطن از دست دادم و امروز می خواهم از مک گورک به خاطر حمایت مالی و تسلیحاتی پ.ک.ک شکایت کنم، فقط کافی است دولت پشت ما باشد و شکایت ما را در مجامع بین المللی پیگیری کند.
این رسانه تاکید کرد: به باور رییس انجمن وکلای دادگستری ترکیه امکان محاکمه مک گورگ در ترکیه وجود دارد و فقط باید دادستان تحقیقات خود را آغاز کند و دادخواست شکایت را ارسال نماید و از سوی دیگر حق شکایت ترکیه نزد سازمان ملل محفوظ است.
به گزارش ایرنا، چندی پیش عناصر تروریستی داعش به همراه خانواده هایشان و پشتیبانی آمریکا از رقه خارج و به کشورهای مختلف و یا مقاصد نامعلوم منتقل شدند.
دولت ترکیه مدعی است آمریکا بیش از چهار هزار کامیون سلاح به گروه های تروریستی پ.ک.ک به بهانه مبارزه با داعش ارسال کرده است.
حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) بیش از 30 سال است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه می جنگد.
این تشکیلات از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته و معرفی شده است.
این تشکیلات حدود هفت ماه پیش علیه دولت مرکزی ترکیه و اقلیم کردستان عراق اعلام جنگ تمام عیار کرد.
دولت ترکیه از زمستان گذشته عملیات وسیعی را علیه مقرهای پ.ک.ک در مناطق مختلف کوهستانی شرق و جنوب شرق این کشور آغاز کرده و بسیاری از محل های استقرار آنها را شناسایی و منهدم کرده است.
مناطق کوهستانی شرق و جنوب شرقی ترکیه و نیز ارتفاعات شمال عراق محل استقرار عناصر گروه پ.ک.ک است.

نظر شما